اخبار

گفت و گو با میثم موسوی وکیل مدافع احسان پیربرناش

وکلاپرس- میثم موسوی، یکی از وکلای مدافع احسان پیربرناش در گفت و گو با شرق جزئیاتی از پرونده این روزنامه نگار طنز نویس که به تازگی حکم ۱۸ سال حبس گرفته است را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس احسان پیربرناش روزنامه‌نگار ورزشی‌‌ای که به طنزهای نیش‌دارش در رسانه‌ها و فضای مجازی معروف است سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شده که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.

وکیل سعید قبادیان (دایی احسان پیربرناش) و وکیل میثم موسوی دو وکلای مدافع این روزنامه نگار هستند که در ادامه گفت و گوی وکیل موسوی را در خصوص عناوین اتهامی و جزئیات این پرونده می خوانید:

شما از چه زمانی به‌عنوان وکیل وارد این پرونده شدید؟

احسان پیش از من یک وکیل دیگر داشت. آقای سعید قبادیان که دایی ایشان هم هستند و کارهای وکالت ایشان را از ابتدا بر عهده داشتند. من هم از چهاردهم این ماه به‌عنوان دومین وکیل وارد پرونده شدم و در جلسه دادگاه هم حضور پیدا کردم.

‌الان این پرونده دو وکیل دارد؟

بله؛ این پرونده پیش از این توسط آقای قبادیان، وکیل دیگر پرونده، مطالعه شد و ریز پرونده از سوی ایشان در اختیار من قرار گرفت و با دریافت امضای وکالت از طرف آقای پیربرناش، من هم در جلسه دادگاه شرکت کردم.

‌وضعیت پذیرش وکلای تعیینی در دادگاه‌های مازندران چگونه است و متهمان از این حق برخوردارند؟

بنده وکیل تعداد زیادی از متهمان بوده‌ام و باید بگویم قضات دادگاه و‌ مدیران دفاتر با احترام، نهایت همکاری را برای ملاقات با متهم، ورود به پرونده و ‌‌فرصت مناسب دفاع، با من و همکارانم نظیر آقایان عادل علیپور، مجید کاوه ‌و سایر وکلای متهمان سیاسی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

‌‌موارد اتهامی آقای پیربرناش چیست که این احکام برای او صادر شده است؟

عمده اتهام آقای پیربرناش مستند به مواد ۵۰۰،۵۱۳،۴۹۸ و ماده ۷۴۶ قانون جرائم رایانه‌ای بوده که مهم‌ترین و اشد مجازات ۱۰ سال حبس قابل اجرا هم پیرامون همین ماده ۴۹۸ تعزیراتی برای ایشان در نظر گرفته شده است. در این ماده اظهار می‌شود هرکس با هر مرامی دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم و عنوانی تشکیل دهد که هدف آن برهم‌زدن امنیت کشور باشد و محاربه شناخته نشود، به مجازاتی از دو تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود. من توضیحی در این میان بدهم که از آنجایی که موارد اتهامی ایشان بالغ بر سه عنوان مجرمانه بود، دیگر مشمول تخفیف نشد و اشد مجازات برای ایشان در نظر گرفته شد. اتهامات دیگری مانند توهین به مقدسات، موضوع ماده ۵۱۳ قانون تعزیرات که حداکثر مجازات در آن جرائم پنج سال حبس است هم برای ایشان در نظر گرفته شد. اتهام دیگر موضوع «تحریک به قصد امنیت» در ماده ۵۰۰ قانون مزبور است که حداکثر یک سال حبس را برای آقای پیربرناش در نظر گرفته و در نهایت هم موضوع ماده ۷۴۶ قانون جرائم رایانه‌ای با مورد اتهامی تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس محکوم شده است. همه این موارد اتهامی مجازات‌هایی حداقلی و حداکثری را هم دارند اما از آنجایی که تعداد اتهامات آقای پیربرناش بیشتر از سه مورد بود، در همه موارد مشمول اشد مجازات شدند. جمع این محکومیت‌ها ۱۸ سال است که ۱۰ سال آن یعنی بیشترین مجازات برای ماده ۴۹۸ برای ایشان قابل اجراست. «مستندا به ماده ۱۲ قانون کاهش مجازات»

‌از آنجایی که اشد مجازات برای موضوع ماده ۴۹۸ که تشکیل دسته‌جات است در نظر گرفته شده آیا مستند و شاهدی هم در پرونده برای این مسئله وجود داشت که چنین اقدامی را اثبات کند؟

با توجه به اینکه دادنامه‌های صادرشده از محاکم دادگاه انقلاب در جرائم علیه امنیت ملی «مستندا به ماده ۳۸۰ آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی ‌‌انقلاب در امور کیفری» به صورت استنساخی است، ما نمی‌توانیم نسخه‌ای از آن را در اختیار شما قرار دهیم. اما در مجموع می‌توانم به این سؤال این‌گونه پاسخ دهم که من در گزارش تهیه‌شده از این پرونده و در این موضوع هیچ مدرک یا شاهدی ندیدم. کما اینکه در منطوق دادنامه نیز عنصر مادی بزه مزبور فقید است، البته این صرفا نظر بنده است و طبیعتا می‌دانیم که نظر قاضی روی پرونده انشا می‌شود، ولی من از آنچه از محتویات پرونده در اختیارم قرار گرفته و در جریان هستم عملی که این ماده را در برگرفته باشد، رؤیت نکردم.

‌با این حساب باید امیدوار باشیم که در دادگاه تجدیدنظر از سنگینی حکم کاسته شود یا حکم بشکند؟

آرای دادگاه بدوی قابل تجدیدنظر خواهی است و به قولی ۵۰ درصد مسیر دادرسی است. اساسا دادگاه تجدیدنظر را گذاشته‌اند که اگر دادگاه بدوی اشتباهی کرد، حکم در دادگاه تجدیدنظر مجددا بررسی شود، در اینجا باید اشاره کنم که من پرونده چندین و چند بازداشت‌شده حوادث اخیر را در دست دارم و باید بگویم که در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری تا اینجای کار فرصت مکفی برای دفاع به ما داده شده. همه وکلایی تعیینی از سوی این دادگاه پذیرفته شده‌اند و فرصت دفاع کافی را هم داشته‌ایم. حالا در این میان دادگاه با دفاع ما قانع نشده یا اعتقاد دادگاه بر انتساب جرائم به متهم بوده دیگر بحثی است که به دادرسی برمی‌گردد و ما امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر بررسی شود، ما نیز از موکلمان در همان راستا به‌طور جدی دفاع خواهیم کرد و درخصوص سایر عناوین انتسابی نیز که عبارت‌اند از تحریک و تبلیغ موضوع مواد ۵۰۰ و ۵۱۲ قانون تعزیرات، عناصر مادی موجود در پرونده که جمیعا از محتوای تولید یا توزیع‌شده در فضای مجازی نشئت گرفته است باید به عرض برسانم که تجدیدنظرخواهی و دفاعیاتمان با هدف کسر تعدد اتهامات ‌‌و متعاقبا کاهش و تخفیف مجازات، صورت خواهد پذیرفت و به اعتقاد اینجانبان جای دفاع خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

‌پس باید به دادگاه تجدیدنظر امیدوار باشیم.

احسان روزنامه‌نگار و طنزنویس است. بیشتر مطالبی که در صفحه‌های مجازی ایشان بازنشر شده و حالا به یک مورد اتهامی برایش تبدیل شده یا نقل قول بوده یا مثلا گفت‌وگویی میان او فرزندش بوده. مثلا فرزند احسان، کیان، به زبان کودکانه سؤالی را از پدرش پرسیده که این سؤال از نظر او جالب بوده و در صفحه‌اش منتشر کرده و حالا همان نقل قول از یک کودک به مورد اتهامی و توهین به مقدسات در نظر گرفته شده است. یا یکی، دو دیالوگ از فیلم‌های معروف مثل فیلم «پاپیون» که باز چنین سرنوشتی داشته است و ما امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر این دفاعیات مورد توجه قرار بگیرند.

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا