اخبار بین المللی

دادگاه نروژ حکم به اخراج پناهجوی عراقی سلوان مومیکا از این کشور داد

وکلاپرس _سلوان مومیکا (پناهجوی مسیحی عراقی) که سال گذشته چندین مرتبه در سوئد اقدام به سوزاندن قرآن کرده بود، با حکم دادگاه از نروژ اخراج خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایندیپندنت، براساس اسناد دادگاه اسلو که خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ماه منتشر کرد، سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی ساکن سوئد که سال گذشته با اقدام مکرر به قرآن‌سوزی در اماکن عمومی خشم جهانی را برانگیخت، در نروژ دستگیر شد و اکنون با اخراج از نروژ و بازگشت مجدد (استرداد) به سوئد روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید:

سلوان مومیکا یک پناهجوی مسیحی عراقی است که تابستان گذشته و در جریان تظاهراتی گسترده در سوئد نسخه‌هایی از قرآن را به آتش کشید. او هفته گذشته اعلام کرد که سوئد را به مقصد نروژ ترک کرده است و قصد دارد در آنجا پناهنده شود.

بر اساس حکم دادگاه منطقه‌ای اسلو، مومیکا ۲۸ مارس یعنی یک روز پس از ورودش به نروژ دستگیر شد.

دادگاه، پس از جلسه استماع در ۳۰ مارس، تصمیم گرفت که مومیکا را به مدت چهار هفته بازداشت کند و منتظر شود تا اداره مهاجرت نروژ (UDI)، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا، از سوئد بخواهد که او را بازگرداند.

بیشتر بخوانید:

طبق حکم دادگاه، به محض فراهم‌شدن مقدمات رسمی و اجرایی، مومیکا از نروژ اخراج خواهد شد.

به گزارش عرب‌نیوز، پلیس با استناد به قانون مهاجرت، خواستار بازداشت مومیکا در این مدت شد؛ چرا که تبعه خارجی در این مدت می‌کوشد تا از حکم دادگاه مبنی بر ترک کشور اجتناب کند.

قرآن‌ سوزی مومیکا خشم و سرزنش گسترده در کشورهای مسلمان را به دنبال داشت. معترضان عراقی در ماه ژوئیه ۲ بار به سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و در یورش دوم محوطه سفارت را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید:

دولت سوئد هتک حرمت قرآن را محکوم کرد اما بر قوانین این کشور مبنی بر آزادی بیان و همبستگی نیز تاکید کرد.

اداره مهاجرت سوئد در ماه اکتبر با استناد به اطلاعات نادرست در درخواست اولیه پناهجویی، مجوز اقامت مومیکا را لغو کرد اما از آنجایی که موانعی برای «استرداد او به عراق» وجود داشت، مومیکا توانست مجوز اقامت موقت دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا