اخبار قوه قضاییهویژه

رییس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه: رؤسای دادگستری لیست وکلای مسأله دار را در اختیار همکاران قضایی قرار دهند

وکلاپرس- رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها به شناسایی و برخورد با وکلا و کارشناسان و قضات مسئله‌ دار تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل ازایرنا، در اولین نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها در دوره مدیریت جدید دستگاه قضا که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، راهکارهایی برای تحقق دادرسی عادلانه از جمله برخورد با روابط نامتعارف بین کارشناسان و قضات و وکلا مطرح شد.

بیشتر بخوانید:محمد مصدق کهنمویی: برخورد جدی با برخی از وکلایی که در مسیر انقلاب حرکت نمی کنند

در این نشست پس از صحبت های رییس قوه قضاییه، رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ضمن ارائه توضیحات برای کاهش تخلفات در دستگاه قضا پیشنهاد داد رؤسای دادگستری لیست وکلای مسأله دار را در اختیار همکاران قضایی قرار دهند

سامان بخشیدن به وضعیت نوبت‌دهی در حوزه‌های قضایی

حجت‌الاسلام علی عبداللهی، رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، در این نشست با بیان برخی مشکلات موجود در واحدهای قضایی و انتظارات مردم از قوه قضاییه گفت: سامان بخشیدن به وضعیت نوبت‌دهی در حوزه‌های قضایی و رسیدگی هرچه سریع‌تر به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی، باید به صورت جدی در دستور کار همه مسیولان قضایی در سراسر کشور باشد.

روابط نامتعارف بین قضات، وکلا، کارشناسان

این مقام قضایی با اشاره به وجود برخی از روابط سببی، نسبی، نامتعارف، استاد و شاگردی و حتی دوستانه فی‌مابین قضات و وکلا که منجر به دخالت در روند پرونده می‌شود، گفت: باید تا حد امکان شرایط به نحوی باشد که این افراد نتوانند در یک مجموعه فعالیت داشته باشند؛ روسای کل دادگستری استان‌ها در صورت مشاهده چنین مواردی، به سرعت با آن برخورد کنند.

رانت قضاتی که به حرفه وکالت مشغول هستند!

وی افزود: عدم پایبندی برخی از وکلا به تعهدات اخلاقی و شغلی و رانت ارتباطاتی و اطلاعاتی بعضی قضاتی که به حرفه وکالت مشغول هستند و از سابقه قضاوت خود سوءاستفاده می‌کنند، موجب صدور آراء غیرعادلانه‌ای می‌شود که امیدواریم روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان های سراسر کشور نسبت به مقابله با این قبیل موضوعات اراده جدی داشته باشند.

ارجاع پرونده‌ها به کارشناسانی خاص

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: وجود روابط نامتعارف بین کارشناسان و قضات که در برخی موارد منجر به ارجاع پرونده‌ها به کارشناسانی خاص می‌شود، یکی از مسایلی است که دستگاه قضایی با چالش روبرو می‌کند.

شناسایی جاعلین، کارچاق‌کن‌ها، شهود دروغین و همچنین وکلا و کارشناسان مسئله‌دار

رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه همچنین به روسای کل دادگستری استان‌ها توصیه کرد که با همکاری نیروهای حفاظت و اطلاعات دستگاه قضا، لیست جاعلین، کارچاق‌کن‌ها، شهود دروغین و همچنین وکلا و کارشناسان مسئله‌ دار را تهیه و در اختیار همکاران قضایی قرار دهند تا از این طریق از بروز تخلفات احتمالی از سوی این افراد کاسته شود.

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا