اخبار بین المللی

رهبر طالبان فرمان شش ماده‌ای علیه ازدواج اجباری زنان صادر کرد

وکلاپرس- روز گذشته رهبر گروه طالبان فرمانی شش ماده‌ای درباره ازدواج اجباری زنان صادر کرد.

به گزارش وکلاپرس، رهبر گروه طالبان (هبت‌الله آخوندزاده) فرمانی ۶ ماده ای در خصوص حقوق زنان افغان صادر کرد که در آن هیچ اشاره ای به تحصیل و اشتغال آنان نشده است.

رهبر گروه طالبان به تمامی مسئولان دستور داده است که به دنبال این دستور شش ماده ای اقدامات جدی انجام دهند

این فرمان در شش ماده صادر شده است و بیشتر به مسایل حقوق ازدواج، خانواده و میراث زن تمرکز دارد و در برخی موارد سنت‌های ناپسند فرهنگی را نکوهش کرده است.

رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است

با توجه به اینکه ازدواج دختران زیر سن قانونی و خردسال با مردان مسن در دهات کشور رایج است که در دو دهه اخیر، با وجود غیرقانونی بودن آن همچنان انجام می‌شده است؛

در ماده اول آمده که “رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است (البته، نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم دران نباشد). هیچکسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمی‌تواند.”

زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است

همچنین در برخی مناطق قبایلی افغانستان رسم دیرینه‌ای است که دختران در بدل صلح میان دو فامیل یا قبیله داده می‌شوند که در معرض بدرفتاری و شکنجه قرار می‌گیرند؛ با توجه به این روند

در ماده دوم گفته شده که “زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچکسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند.”

زن پس از وفات شوهر در تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است

در برخی مناطق افغانستان رسم است زن پس از وفات شوهر بدون رضایت به عقد برادر شوهر یا دیگر بستگان او در می‌آید و برای برداشتن این سنت رایج:

در ماده سوم آمده که “پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کسی دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است (البته که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد در نظر گرفته شده باشد).”

مهریه و ارث در حقوق زنان افغان

ماده چهارم نیز تاکید کرده که “گرفتن مهر از شوهر نو حق شرعی زن بیوه است.”

با توجه به اینکه زنان در بسیاری افغانستان از مناطق از حق ارث، به ویژه اگر زمین و جایداد باشد، محروم می‌شوند در ماده پنجم گفته که “زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچکسی وی را از حق اش محروم کرده نمی‌تواند.”

ماده ششم نیز گفته است “کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین‌شان عدل قائم کند‌.”

بیشتر بخوانید:

موضع طالبان در برابر زنان

طالبان تاکنون تنها به گروه کوچکی از زنان کارمند دولت که در بخش آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند اجازه بازگشت به محل کار داده‌اند. و بسیاری زنان کار و درآمد خود را از دست داده‌اند.

همچنین اکثر دختران نوجوان هنوز اجازه بازگشت به دبیرستان‌ها را نیافته‌اند.

فرمان رهبر گروه طالبان درباره ممنوعیت ازدواج اجباری زنان در حالی صادر شده است که طالبان پیش از این به مجبور کردن زنان به ازدواج با جنگجویان این گروه متهم شده بود.

وزارت‌ها و ارگان‌های طالبان این فرامین را اجرا کنند

آقای آخندزاده از وزارت‌ها و ارگان‌های طالبان خواسته است که برای عملی سازی این اقدام کنند همچنین به وزارت حج و اوقاف دستور داده شده که در باره حقوق زنان؛ علما را “تشویق نماید،” که “مردم را بفهمانند که بر زنان ظلم نشود و ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب خداوند متعال می‌گردد.”

رهبر طالبان از دادگاه عالی (ستره محکمه) نیز خواسته که به تمام محاکم فرمان دهد تا “عرایض زنان خصوصا درباره حقوق بیوه‌ها و ظلم بر آن‌ها را به گونه اصولی بگیرند و در این مورد غفلت ننمایند، تا زنان برای نجات از ظلم و به دست آوردن حقوق شرعی‌شان ناامید نشوند.”

در این فرمان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می بایست  نیز برنامه‌هایی را در باره حقوق زنان نشر کند. همچنین از والیان و و مسئولان محلی نیز خواسته شده که برای عملی شدن مفاد این فرمان همکاری کنند.

دیدگاه جامعه جهانی به طالبان

فرمان رهبر گروه طالبان در حالی صادر می‌شود که طالبان در تلاشند تا جامعه جهانی را به کمک به افغانستان و به رسمیت شناختن دولت تشکیل شده از سوی خود ترغیب کنند.

افغانستان به دنبال قطع کمک‌ های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان با بحرانی انسانی و خطر قحطی روبرو است. یکی از شروط بسیاری از کمک‌کنندگان مالی به افغانستان برای از سرگیری این کمک‌ ها به رسمیت شناختن حق زنان برای تحصیل و کار در این کشور است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که ۲۳ میلیون نفر از نزدیک به ۴۰ میلیون نفر جمعیت افغانستان زمستان امسال با خطر قحطی روبرو هستند.

منبع: بی بی سی و یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا