اخبارویژه

رد صلاحیت شدگان ادوار گذشته برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند

اجازه برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی داده شد

وکلاپرس کدخدایی ضمن اعلام این خبر که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی را داده است، به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد رد صلاحیت شدگان ادوار گذشته برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند.

به گزارش وکلاپرس عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز این شورا گفت: معاون وزیر کشور شب گذشته در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه‌ها کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود که از اجتماعات جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: ۶ حقوقدان در لیست ۸ نفره کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و برخی از رد صلاحیت شدگان ادوار گذشته گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه «آیت الله جنتی چندی پیش گفت که  نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس اشکال قانونی دارد و باید این اشکال برطرف شود.

بیشتر بخوانید: نمایندگان مجلس یازدهم ؛ نگاه ویژه

این اشکال قانونی که به نظر، «مخالفت با قانون اساسی» است، چگونه قابل رفع شدن است و آیا شورای نگهبان اقدامی در این زمینه خواهد داشت؟» گفت: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود، در بین چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و قوانینی که مورد بحث می‌شود جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد. صحبت آیت الله جنتی درباره نظارت موثر بر نمایندگان بود؛ الان هم رفتار نمایندگان را طی ۴ سال رصد می‌کنیم.

وی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

منبع :‌ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا