اخبار کانون ها

رئیس کانون وکلای قزوین: ابتدا باید از درون خود را اصلاح کنیم و بدانیم منفعل بودن پسندیده نیست

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین در نشست مجمع عمومی فوق العاده این کانون، بار دیگر بر مغایرت مصوبه اخیر مجلس با سایر قوانین و مقررات موجود تاکید کرده و بر حفظ اتحاد جهت جلوگیری از تصویب قوانین اشتباه تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از برنا مجمع عمومی فوق العاده کانون وکلای دادگستری قزوین پیرامون بررسی مصوبات مجلس و همچنین مشکلات و معضلات مبتلا به نهاد وکالت عصر یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد

در این نشست اعضای کانون وکلا خواستار رد مصوبه مغایر با قانون اساسی و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در امور قضایی شدند.

وکیلی که مستقل نباشد وکیل نیست

محمد نسخه چی رئیس کانون  وکلای دادگستری استان قزوین در این نشست اظهارداشت: استقلال جوهره وکالت است و وکیلی که مستقل نباشد وکیل نیست.

 وی اضافه کرد: کانون وکلایی که تحت سیطره دولت باشد نمی تواند رسالت خود را انجام دهد و در شرایطی که نهاد وکالت می تواند حلقه اتصال باشد نباید اقتدار و استقلال این نهاد زیر سوال برود.

نسخه چی گفت: همیشه وکالت را نهادی مستقل می دانند که وکیل باید آزادانه در دادگاه حضور پیدا کند ولی همین قوانین گاهی اوقات استقلال نهاد وکالت را نقض می کند.

این وکیل تصریح کرد: چندین دهه است وکلا با این چالش‌ها مواجهند در حالی که جایگاه وکالت چیزی جز گسترش عدالت و احقاق حق نیست که در قانون به آن تاکید شده است.

بیشتر بخوانید:

باید بررسی کنیم چرا کار به اینجا رسیده

نسخه چی اظهارداشت: باید بررسی کنیم چرا کار به اینجا رسیده و ما هر روز در معرض این مشکلات هستیم، شاید یک علت به نهاد وکالت و تصمیمات اشتباه در مدیریت کانون و یا رفتار اشتباه ما وکلا مربوط باشد .

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین یادآورشد: ابتدا باید از درون خود را اصلاح کنیم و بدانیم منفعل بودن پسندیده نیست و موجب می شود که دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

‌ نسخه چی افزود: در سال‌های اخیر تصمیماتی که در نهادهای مردمی گرفته شده به نوعی دخالت دولت در مدیریت این نهادها بوده و امروز به نظر می رسد کانون وکلا مورد هدف قرار گرفته تا استقلالش را بگیرند.

وی بیان کرد: متاسفانه برای محدود کردن نهاد وکالت قوانین و آیین نامه هایی تصویب شده که استقلال ما را زیر سوال برده است و نگران کننده است.

نسخه چی اضافه کرد: در سال‌های اخیر شکل موضوع تغییر کرد و شاهد بودیم با تغییر رویکرد به وکالت و شعار انحصار طلبی و کسب و کار تلقی شدن وکالت ما را به انحصار طلبی متهم کردند و کانون به سمت اصل ۴۴ هدایت شد و ما را با نگاه اقتصادی می سنجند که اشتباه است.

وی گفت: بسیاری از تصمیمات غلط در حوزه وکالت شاید در گذشته گرفته شده که آسیب زا بوده مثلا در آموزش دانشگاه‌ها به یک باره رشته حقوق آنقدر پذیرش شد که هر کسی توانست وارد این رشته شود و تحصیلات تکمیلی هم آسان شد و تسهیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و تسهیل در صدور مجوز کسب و کار موجب شده که عملا جایگاه وکالت زیر سوال برود.

گوش شنوایی برای،شنیدن فریاد ما نیست

نسخه چی اظهارداشت: با تصویب قانون تسهیل در مجوز کسب و کار برای وکالت در همین مدت چالش های اجرای این قانون احساس می شود و ما وکلا چاره ای جز اجرای قانون نداریم و گوش شنوا هم برای،شنیدن فریاد ما نیست.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین افزود: کسب و کار تلقی شدن وکالت موجب شد با مقاومت اعضای کانون در دیوان عدالت اداری این رای ابطال شد اما همچنان برخی پیگیر شدند و امروز می خواهند لباس قانون بر تصمیم غلط بپوشانند.

بیشتر بخوانید:

وی اظهار داشت: طرح اخیر اولین و آخرین ابزار مقابله با نهاد کانون وکالت نیست و ایراد قانونی دارد و خلاف سیاست های کلی نظام است و کاهش شان قانون نگذاری و دیگر چالش‌ها از پیامدهای اجرای این قانون است.

نسخه چی گفت: با این رویکرد حق تظلم خواهی در تبصره یک سلب می شود و وکلا حق اعتراض به هیئت های مقررات زدایی را ندارند و تصمیمات در روزنامه منتشر شده و حکم قانون را دارد و قضات ملزم شده اند همین قوانین را اجرا کنند.

حفظ اتحاد و همبستگی مهمترین ابزار برای مقابله با قوانین اشتباه است

وی اظهارداشت: این طرح تهدید آمیز است و حق تظلم خواهی از ما سلب شده و اگر اجرا نشود برای مسئول مجازات تعیین شده و این دست قوانین که درحال تصویب است مشکلات زیادی ایجاد می کند.

این وکیل اضافه کرد: برای این که جلوی تصویب این قانون را بگیریم باید جایگاه مهارتی خود را تقویت و اخلاق حرفه ای وکالت را جدی بگیریم و بدانیم ارتقای دانش حقوقی و مسلح شدن به علم و حفظ اتحاد و همبستگی مهمترین ابزار برای مقابله با قوانین اشتباه است.

نسخه چی بیان کرد: همه ما بدنبال حفظ کانون وکلا و استقلال آن هستیم و کسی حق ندارد به آن خدشه وارد کند لذا باید از گذشته درس بگیریم  با اتحاد پیش برویم و از همدیگر حمایت کرده و ارتباط خود را با مردم برقرار کنیم تا چنانچه اتفاقاتی برای مردم رخ داد در کنار مردم و یار آنها باشیم.

منبع: برنا

‫۴ دیدگاه ها

  1. در قسمتی که گفتند کارشناسی ارشد و دکترا گرفتن آسان شده کاملا درسته… بقیش هم تکرار حرفهای انحصار طلبانه کانونهای وکلا بود فقط

  2. به نظرم من بعد لازمه که صاحبمنصبان کانونها و اسکودا قبل از هر مصاحبه و گفتگو و اظهار و ادعایی، به سه سوال پاسخ بدهند. یعنی این سه سوال به عنوان پیش شرط هر گفتگویی ازشون پرسیده بشه:
    الف-آیا در آزمون وکالت شرکت کرده اند یا خیر(وکیل ماده ۸ قانون استقلال هستند)؟
    ب- آیا با سهمیه آزاد در ازمون وکالت قبول و وکیل شده اند یا خیر(از سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگری استفاده کرده اند)؟
    پ- آیا با حذف نظام تسهیل و بازگشت نظام سهمیه ایی و سه برابر شدن سهیمه و هر کانون موافقند یا خیر؟
    ت-آیا با سنجش مستمر(فرضا هر پنج سال یک بار) صلاحیت علمی وکلای فعلی و پالایش وکلای فاقد صلاحیت از طرقی مثل شرکت در ازمونهایی که برای سایر داوطلبان مقرر شده موافقند یا خیر؟

    اگر جوابشون به این سوالات مثبت بود اونوقت صلاحیت گفتگو رو دارند. والا به علل ذیل فاقد صلاحیت لازم برای گفتگو و اظهار نظر هستند. اگر هم گفتگویی با اونها صورت میگیره به علت همین فقدان صلاحیت نباید مورد اعتنا و توجه قرار بگیرند:
    پاسخ منفی به سوال الف، به معنی برخورداری اونها از یکی از وقیحانه ترین رانتهای کشور هست و لذا این گونه افراد در هر منصب و مقام اجرایی حق ندارند خودشون رو وکیل بدانند چه بررسه در مقام یک کارشناس و دلسوخته اظهار نظر کنند

    پاسخ منفی به سوال ب نشون میده که اونا فاقد کمترین صلاحیت علمی برای وکالت نمودن هستنذ و اگر هم تحصیلات تکمیلی داشتند به لطف همین سهمیه ایثارگریست و احتمالا در زمره کارشناسان ارشد و دکترهایی هستند نظیر حضرت پور نماینده ایثارگرزاده ارومیه و دلسوزیشون برای وکالت هم مثل اشک ریختن تمساح است .

    پاسخ منفی به سوال سوم و چهارم هم نشون میده که این عزیزان در اظهاراتشون صادق نیستند و دردشون استقلال وکیل و کیفیت علمی وکیل نیست و برای این مسائل نیست که سینه به تنور می چسبانند. بلکه نگرش باطنی و نگرانی واقعیشون از جنس نگرانی و نگرش دکتر بهرام فرهمند صابر به موضوعه.
    یعنی دغدشون اینه که
    “تعداد وکیل غیر استاندارد بشود”
    معنی این حرف هم اینه که ناراحت ناندانی خودشون هستند. وگرنه بالا بودن و بنا به زعم اقای صابر غیر استاندارد بودن تعداد وکلای دارای صلاحیت و وجاهت علمی نشان دهنده نیک بختی یک جامعه است . چرا که وکالت شغل نیست. قصابی نیست. نانوایی نیست. بقالی نیست که دغدغه های صنفی و کسب و کاری استاندارد بودن تعداد اونها رو اقتضا کنه.

    بنابراین اگر دیدید که گفتگویی یا اظهار نظری از یک صاحبمنصب در کانونها و اسکودا انتشار یافته ولی این صاحب نظر سابقه پاسخ منفی دادن(اعم از صریح یا ضمنی) به یکی از سوالات فوق رو داره، بدانید که این فرد درد وکالت ندارد. درد شخصی دارد. نگرانیش وکالت به عنوان نهاد پیشتیبان از حقوق مردم نیست. بلکه غصه اش وکالت به عنوان کاسبی خودش است.
    موید باشید

  3. سلام .
    آره مشکل از کانون است . خیلی کانون مشکلات درست کرده هم برای جامعه هم برای فارغ تحصیلان حقوق.با برگزاری آزمون های متععدسخت و سوالات مبهم و پیچیده و جذب پایین به دلیل انحصار صدور پروانه که در دست شماست صدها هزار نفر فارغ تحصیل از حق کار کردن محروم کرده‌اید . حقوق افراد جامعه را تضعیف کرده‌اید .

  4. دارن فقط به ملت دروغ میگن اصلا دغدغه استقلال ندارن فقط دغدغه رانت و قدرت و درآمد دارن نه چیز دیگه آلن که خرشون از پل گذشته به فکر مردمم و این همه فارغ‌التحصیل رشته حقوق نیستن فقط. قدرت و پول نه چیز دیگه. نمایندگان مجلس انقلابی جلوی این همه تخلف رو گرفتن بخاطر اینه که دست به دامن همه شدن. جز مشتی دروغ و دروغگویی چیزی تحویل مردم نمی‌دن اگه راست میگید در آزمون ها شرکت کنید اگه راست میگید شغل وکالت رو بذارین کنار برید سر شغل دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا