اخبار اسکودا

رئیس اسکودا: مدیریت اسکودا و کانون‌‌ها در سه سال گذشته از جنس مدیریت بحران بود

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، صبح امروز در افتتاحیه پنجاه و یکمین همایش هیات عمومی این نهاد، شفافیت، نهادسازی و بسط کنشگری در حوزه عمومی را، از مهمترین رویکردهای اسکودا در ۳ سال گذشته برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا  در ابتدای این مراسم به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه اشاره کرد و گفت: این جنایت‌ها که در سکوت کشورهای قدرتمند و انفعال جامعه جهانی، منجر به نقض سیستماتیک حقوق بشر در فلسطین شده است، به عنوان یک لکه ننگ در صفحات تاریخ بشری ثبت خواهد شد.

در تمام این مدت، هرگز پشت درهای بسته تصمیم نگرفتیم

رئیس اسکودا، «شفافیت»، «نهادسازی و ساختارسازی» و «بسط کنشگری اتحادیه در حوزه عمومی» را از مهم‌ترین رویکردها در اداره این اتحادیه در طول سه سال گذشته توصیف کرد و گفت: ما در تمام این مدت، هرگز پشت درهای بسته تصمیم نگرفتیم و همواره حق وکلا، داوطلبان وکالت، سایر منتسبان به جامعه حقوقی و مردم را بر دانستن ارج نهادیم و تلاش کردیم مستمرا به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کنیم.

دکتر کوشا در ادامه با بیان اینکه مدیریت اسکودا و البته کانون‌های وکلای سراسر کشور در سه سال گذشته، از جنس مدیریت بحران بود، گفت: حتی امور بسیار معمول و روتین مثل برگزاری آزمون وکالت که همه‌ساله بدون مشکل برگزار می‌شد در این دوره با مشکلات مواجه شد. چه بسا اگر نبود این همه هجمه و چالش، شرایط کار در اتحادیه و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به کلی متفاوت می‌بود.

بیشتر بخوانید:

ما یکی از دو رکن اصلی تحقق دادرسی منصفانه‌ایم

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه ضمن آسیب‌شناسی رویه‌های موجود در نهاد وکالت، با بیان اینکه نهاد وکالت سه ساحت تعاملاتی مهم اعم از مردم، وکلا و حاکمیت دارد، تصریح کرد: به عنوان عضوی از جامعه حقوقی کشور که سابقه فعالیت قضایی، دانشگاهی، وکالتی و صنفی دارم معتقدم که در هر سه ساحت، نیازمند بازخوانی و تجدیدنظر هستیم. ما باید نسبت خود با مردم را دقیقا تعریف کنیم؛ نهاد وکالت نگاهبان قانون، دیده‌بان مردم‌سالاری و حقوق بشر و مرزدار حقوق عامه است؛ افکار عمومی نباید این نهاد را به یک نهاد صرفا صنفی فرو بکاهد. این البته ریشه در عملکرد و نگاه ما دارد. مردم باید ما را از خودشان و در کنار خودشان بدانند و این فقط به گفتن نیست.

دکتر کوشا افزود: در تعامل با حاکمیت نیز، باید این اقناع را به وجود بیاوریم که ما معارض یا رقیب او نیستیم، ما یکی از دو رکن اصلی تحقق دادرسی منصفانه‌ایم که خود یکی از مهم‌ترین پایه‌های مشروعیت هر نظم سیاسی مردم‌سالارانه است. نفی و تخطئه نهاد وکالت، نه فقط گامی علیه منافع و حقوق مردم، بلکه اقدامی در راستای تضعیف مشروعیت نظام است و حتی به زعم ما اقدام علیه مصالح و امنیت ملی است.

 گفتنی است پنجاه و یکمین همایش هیات عمومی اسکودا با دستور برگزاری انتخابات هیات رئیسه اسکودا و بررسی دستورالعمل های ماده ۱۶۱ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال، امروز و فردا مورخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه در جزیره کیش در حال برگزاری است که تاکنون دستور برگزاری انتخابات با حاشیه هایی همراه بوده است.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا