یادداشت

ضابطان و ژانر وحشت!؛ یادداشت دکتر برهانی در خصوص دستگیری شبانه دکتر لیلا ضیافر

وکلاپرس– دکتر برهانی وکیل دادگستری و حقوقدان در ادامه نقد های حقوقی اش به مسائل روز جامعه، دستگیری شبانه دکتر لیلا ضیافر و فیلم برداری و پخش آن در فضای مجازی را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش وکلاپرس در روزهای اخیر دکتر لیلا ضیافر  عکسی با حجاب اختیاری در فضای عمومی در حساب توئیترش منتشر کرد که بلافاصله بعد از آن فیلم مراجعه شبانه ضابطان و دستگیری وی منتشر شد.

دکتر برهانی در این یادداشت به دستورالعمل نظارت بر ضابطان دادگستری که خرداد ماه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده اشاره کرده و معتقد است این برخورد ضابطان وجهه رییس قوه قضاییه را مخدوش می‌کنند و با این اقدامات هم امنیت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهند.

دکتر برهانی در بخشی از یادداشتش عنوان کرده است: یکی از اصلی‌ترین بلیّه‌هایی که دامن این ملک و مملکت را گرفته است یاغی‌گری برخی ضابطان است و تنها عامل مهار ایشان، اقتدار و مداخله قانونی دستگاه قضاست. ضابط، ضابط است اما برخی فکر می‌کنند ضابط، معاذالله خداست.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت به شرح زیر است:

ضابطان و ژانر وحشت!

در فضای رسانه‌ای، صحنه دستگیری سرکار خانم لیلا ضیافر منتشر شده است. نامبرده پیش از این تویتتی منتشر کرده و بر ادامه پوششی خاص تاکید کرده بود. در این یادداشت در این مقام نیستم که مطالب تکراری در عدم ‌رعایت قانون را تذکر دهم؛ اینکه آیا ایشان احضار شده بود یا خیر؟ رأساً جلب کردن و دستگیری در هنگام شب به کدامین استناد قابل توجیه است؟ دستگیری یک خانم، توسط ضابطان خانم انجام شده است یا خیر؟ و امثال این پرسش‌های بدون پاسخ.

آنچه مدنظر است دهن‌کجی این ضابطان به دستورالعمل اخیرالتصویب است. جناب آقای اژه‌ای در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ دستورالعمل نحوه اعمال ریاست و نظارت مقامات قضایی بر ضابطان دادگستری را ابلاغ کردند. این دستورالعمل، گامی رو‌به جلو می‌باشد در کاهش معضل موجود.

ماده ۱۴ این دستورالعمل مقرر می‌دارد:

«ضابطان … موظف به رعایت مقررات زیر می‌باشند:

الف- خودداری از انجام هرگونه مصاحبه و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی و اتهامات متهمان و نحوه دستگیری آنان قبل از هماهنگی با مقامات قضایی ذیربط؛

ب- خودداری از افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت بزه‌دیده، شهود و مطلعان و سایر اشخاص مرتبط با پرونده جز در مواردی که قانون تعیین می‌کند …»

در هیچ کجای قانون فیلم‌برداری و تولید صحنه اکشن از ورود به منزل افراد تجویز نشده است کما اینکه هیچ مجوزی برای مصاحبه و پخش تصویر شخص در هنگام دستگیری نیز هیچ مجوّزی برای تولید آثار هنری با ژانر وحشت در خیابان‌ها و پارک‌ها با دوربین و صدای مبدّل! وجود ندارد

ظاهراً برخی ضابطان به عرصه سینما علاقه پیدا کرده‌اند و چند جوان، راه می‌افتند و فیلم می‌گیرند و صدای‌شان را سیستمی تغییر می‌دهند و کارهای مبتذل ارعابی دیگر. اگر با جامعه‌شناسان و جرم‌شناسان مشورت می‌کردند می‌فهمیدند که این اقدامات ارعابی مضحک، هیچ تأثیر خارجی ندارد اما چه می‌توان گفت که برخی عهد بسته‌اند که نفهمند.

انتظار آن است که دادستان‌های محترم که قانون را می‌شناسند، این ضابطان را مهار کنند چون با این اقدامات هم امنیت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهند و هم عملاً وجهه رییس قوه قضاییه را مخدوش می‌کنند و ادعا می‌کنند که دستورالعمل‌ها برای ما کشک است!

یکی از اصلی‌ترین بلیّه‌هایی که دامن این ملک و مملکت را گرفته است یاغی‌گری برخی ضابطان است و تنها عامل مهار ایشان، اقتدار و مداخله قانونی دستگاه قضاست. ضابط، ضابط است اما برخی فکر می‌کنند ضابط، معاذالله خداست.

رونوشت. مسوولین ضابطان و نیز هموطنان توجیه‌گر که در مورد حجاب دائماً قانون قانون می‌کنند.

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. نقدهای دکتر زنانی و سایر حقوق دانان فرهیخته بسیار مستند و خردمندانه است، اما کو گوش شنوا؟
    کسی که به پند دانایان و خردمندان گوش نکند، سرانجامش تباهی و رسوایی خواهد بود.

  2. اگر اینا خیلی شجاع هستند چرا چهره های خودشون رو شطرنجی میکنند و حتی صدای خودشون رو هم تغییر میدن ؟ بابا شکارچیان استخوان !! اینبار با آملیا دوناگی هاااا طرف هستید .

    1. لیندا خانم مثل اینکه شما هم میخواهید عاقبت خودتون رو مثل لیلا ضیافر کنید خب باشه راه باز هست جاده دراز اما اینو بدونید قانون و حاکمیت جامعه اجازه هنجار شکنی و قانون شکنی به هیچ احدالناسی نمیده که بخواد باعث اهداف پلیدی تشویق اذهان عمومی بشه حالا شما و امثال شما تا میتونید به این راه پوچ و پر دردسر اماده بدید و آینده خودتون رو بخاطر اهداف اشتباه از دست بدید.

      1. بله با قدرت ادامه خواهیم داد . من یک از هزارااااااااااانم . پایان شیرین یک داستانم .

        1. نه لیندا خانم بخدا تو نه سر پیاز هستی نه ته پیاز بیخود داری خودت رو قاطی ماجرایی میکنی که فرض کنی در خیالت توش قهرمان میشی مثل مهسا امینی یا نیکا شاکرمی و غیره….. ولی اشتباه میکنی اگر همون هایی که الان سر اون ماجرای فتنه مردن اگر میدونستن همه این بازی ها و فریب ها نقشه های سازمان یافته ایی شبکه منافقین و غرب هست برای تحریم های بیشتر و تنش های بیشتر کشور ایران مردمشون هیچ وقت دست به چنین کاری نمی‌زدند و خیلی آسوده با خانواده هاشون زندگی خودشون رو میکردند به دور از حاشیه و اتفاق های ناگوار اما امثال شما دختر های ایران بازیچه سیاست های غربی و اپوزیسیون های مخالف حکومت ایران هستید که اونا حاضرن به اسم شما هر کاری انجام بدند تا به هدف خودشون که تحریم های بیشتر ایران هست برسن که رسیدن تا حدودی این تحریم ها فقط فقط به مردم کشور ایران ضربه میزنه نه اون مسئولین و مقام های کشوری ولی این مردم ما هستند باید از این موضوع آگاه باشند و بازیچه سیاست های بیگانه نشند امیدوارم شما هم بعدا این موضوع رو بفهمید.

          1. ترامپ هم وقتی سردار سلیمانی رو به شهادت رسوند برگشت گفت من یک ماجراجویی رو کشتم که دنبال قهرمان شدن بود . شما هم دقیقا دارید همین حرف رو می‌زنید. خیلی ظالمانه هست که یک انسان مبارز را ماجراجویی خواند که دنبال قهرمان شدن است . مثلا ارنستو چگوارا دنبال قهرمان سازی از خودش بود ؟ خواهشا یک بار برای همیشه خودتون رو از این دو توهم بزرگ ۱) قهرمان سازی ۲) همه چیز کار دشمن است ، نجات دهید . شاید دشمن یک کارایی واسه ضربه زدن انجام بده . ولی نه در این حد . مثلا یک مادر محجبه و دل نگران را با ماشین گشت ارشاد زیر بگیریم . بعد بگیم کار دشمن بود . من نبودم .اون بود .اصلا منطقی نیست .

  3. مواظب باش جناب برهانی با همین خطاب کردن کلمه توهین امیز یاغی گری به ضابطان جرم خودت بزرگتر از این نکنی بعدا بگی چرا نیروهای امنیتی آمدن منو تهدید کردن یا منو بازداشت کردن این چه قانونی هست از این حرف ها بخاطر همین گستاخی های جنابعالی هست که در جایگاه کوچکت اینطور زبون درازی میکنی درضمن این نیروهای امنیتی و انتظامی فقط ضابط نیستند بلکه مجری قانون هستند در تمامی عرصه ها بلکه تحت امر پشتیبانی وزارت کشور که بخشی از دولت هست هستند و همینطور نهاد عضو رسمی از ستاد کل نیروهای مسلح پس هم پشتیبانی قضایی دارند و هم دولتی بلکه با پشتوانه قانون اجرای قانون رو انجام میدن پس شما جناب برهانی نیازی نیست اینقدر وقیحانه دهن کجی کنید.

    1. این قانون من درآوردی تون تو چند کشور دنیا اجرا میشه ؟ افغانستان بدبخت که انگار نباید کشوری حساب بشه ، چطور از این قانون دم میزنید که با آیات قران و حتی چند حدیث دم دستی قابل ابطال است ، از کی بالاترید ؟ خجالت نکشید اصلا بگید خدا و پیغمبر دیگه کی هستن ، اگر در کشورهای غیر اسلامی با محجبه چنین رفتار کنند که خودتونو جر میدادید ، واقعا آقای برهانی راست گفت که بعضی ها عهد بسته اند که هیچی نفهمند ، واقعا میخوام بدونم که از روی علم و دانایی دارید دین اسلام رو در اذهان جوانان و مردم تخریب میکنید و یا از شدت جهل … مثل داعش رفتار میکنید ، اگر دلسوز و علاقه مند به دین اسلام هستید کمی فکر کنید

    2. این آقای برهانی به لج افتاده و داره عقده گشایی می کنه و الا خودش از وجوب حجاب و لزوم دفاع از حکم الهی به خوبی آگاه هست.
      عمدا هم جلوی مطالبشو نمی گیرن تا از یک طرف پرونده خودشو سنگین کنه و از طرف دیگه سوپاپ اطمینان واسه جلوگیری از انفجار قشر قانون گریز باشه.

      1. ای بابا . پس اینجوری تو اتاقهای فکرتون واسه دیگران نقشه می‌کشید ؟ انفجار که همین حالا تو خیابون‌ها مشهوده . ولی اگر همینجوری پیش بروید انفجار شدیدتری در راه خواهد بود . چون پارسال هم همین موقع ها بود که فشار ها زیاد شد و نتیجه اش آن انفجار بود . و از حرفاتون معلوم شد ازین انفجار ها بیم دارید .

        1. اینجا وقتی ضابط محترم قضایی یه زن رو به هر دلیلی سوار ون می کنه،یه عده اقلیت پر سر و صدای داخلی،سلبریتی های بی قانون و یله،اپوزیسیون های اون ورآبی،تمام رسانه های روبرت مرداک،پادشاهی بریتانیا،سعودی و صهیونی و..همصدا میشن تا آتش غوغاسالاری و آشوب رو در ایران شعله ور کنند و به خیال خام خودشون به اصل نظام ضربه بزنن،واسه همین اینجا حتی یک انفجار هنجار شکنانه محدود و کوچک می تونه از مردم سلب امنیت و آرامش کنه، چند وقت پیش یه نوجوان بی گناه ۱۷ ساله در اعتراضات پاریس کشته شد آیا اونو تبدیل به مهسا امینی کردند؟ رسانه ها گفتند پلیس فرانسه در راستای وظایف قانونی یه اغتشاشگر رو کشت و از این بابت نسبت به خانواده اون جوان متأسفیم..همین.

    3. ۱.جناب برهانی در مورد ضابطانی که رفتارهای اشتباه که به اعتبار خیلی چیزهای دیگه در برابر افکار عمومی آسیب میزنه صحبت کرده و در دایره ی ادب و منطق صحبت کرده
      ۲. مگه ایشون در دادگاهی محکوم شدن که جرمشون بزرگتر بشه؟ شما تعیین میکنی چی جرم هست یا نیست؟
      ۳. کسی که مجری قانون هست برابر با خود قانون نیست و حق نداره هر رفتار و گفتار و کرداری را قانونی جا بزنه. گویا شما مایل هستین که اختیارات فرا قانونی برای برخی از افراد باشه و اتفاقا از نظر من همین هم چیزی هست که جناب برهانی بهش پرداخته است.
      ۴. آیا ضابط قضایی حق داره کسی را به صورت خودسر تهدید بکنه؟ لااقل جنابعالی در بخش نظرات دیگر دیدگاه ها و نویسنده را تهدید و در برخی موارد تهمت هایی را وارد کردین.

  4. آقای محمد چقدر میگیری برا اشتغال در لشکر سایبری ؟؟ خوبه ؟ میصرفه ؟ برکت داره انشالله ؟؟

      1. هوشنگ سایبری . چه خبر از ساندیس و دبل تیتاپ ؟ درضمن خبر نداری تروریست های آلبانی منهدم شدند ؟ پس دیگه نظرات مردم رو به اونا نسبت ندین .

        1. خانم لیندا اگر دارید ساندیس کیکی که در این ایام باشکوه محرم نذری میدن به عزاداران حسینی تو هئیت ها و حسینه ها رو مسخره میکنید باید بهتون بگم عاشقان آقا ابا ابدالله الحسین(ع) خوردن یک قطره آب نذری امام حسین (ع) هم براشون افتخار داره چون همیشه به یاد معرفت و شجاعت آقا هستند امام حسین (ع) برای امر معروف و نهی از منکر قیام کرد و در این راه خودش و خانوادش و یاران باوفایش شهید شدند اونم مظلومانه و غریبانه اگر از واقعه کربلا چیزی خوندید و مطالعه کردید باید بدونید امام حسین (ع) زیر بار بیعت با ظلم یزید نرفت و اونو نپذیرفت چون میدونست چه اهدافی در حکومتش بعد از معاویه پدرش داره امام حسین(ع) یک جمله معروف هست که می‌فرماید اگر دین ندارید آزاده باشید ولی گمراه نباشید گمراه بودن خیلی سخته خانم لیندا بین خوب و بد ندونی کدوم رو درست انتخاب کنی چون دینی نداری که به خدا نزدیک باشی چون فهم ایات کتاب آسمانی خداوند رو درست متوجه نشدید چون نور خدا در قلب های انسان های گمراه روشنی نداره انسان های گمراه باید خودشون به خداوند متعال روی بیارند و از اون کمک بخوان که راه درستی رو پیدا کنند انسان بدون راهنمایی خداوند به هیج جایی نمی‌رسد.

          1. منظورم عزاداری های محرم نیست . مگر می‌شود که امام حسین و حضرت ابالفضل و خانواده اش و یارانش را دوست نداشت؟ منظورم راهپیمایی ۲۲ بهمن و امثال آن بود که یه عده در آن شرکت می‌کنند و مسئولان هم از حضور آن مردم سواستفاده کرده و به فساد های خودشون و آقازاده هاشون با شجاعت بیشتری ادامه می‌دهند.

  5. همون مسئولینی که مردم رو جون هم انداختند و جامعه رو دوقطبی کردند تا از آب گل آلود شده ماهی بگیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا