اخبار اسکودا

پیام نوروزی رئیس اسکودا: خواب تضعیف اسکودا تعبیر شدنی نیست

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در پیام تبریک نوروزی سال ۱۴۰۳، از ادامه تلاش‌ها برای مراقبت استقلال نهاد وکالت سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پیام نوروزی خود با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳، مثل همیشه و همه حال، در مقابل انواع و اقسام مشکلات، ما به پشتیبانی مردم دلگرمیم، نوشت: آرمان استقلال، حق مسامحه‌ناپذیر مردم بوده و به همین مناسبت، ناموس وکالت است. هر وکیل در ابتدای کار خود برای صیانت از حق دفاع مردم سوگند می‌خورد. ما با مردم پیمان بسته‌ایم و عهدشکنی نخواهیم کرد. مراقبت از استقلال وکیل، مسئولیت وجدانی، شرعی و قانونی ماست و ایفای آن هیچگاه تعطیل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

متن پیام تبریک نوروزی دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

از همه سوی جهان جلوه‌ی او می‌بینم

جلوه‌ی اوست جهان کز همه سو می‌بینم

چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل

آن نگارین همه رنگ و همه بو می‌بینم

«استاد شهریار»

فرا رسیدن نوروزِ امیدبخش و شادی‌آفرین که طلیعه بهار دلنشین و جلوه‌ای از جمال خداوند است را به عموم وکلا، حقوقدانان، کارآموزان، حقوق‌خوانده‌ها و عموم ملت عزیز و سرافراز ایران و سایر ملت‌ها که نوروز را گرامی می‌دارند، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

نوروز، آئینی مردمی و نماد همبستگی ملی و وحدت فرهنگی ایرانیان است. این عید خجسته یادآور آئین‌های ارزشمند و از نماد‌های تمدنی ایران بزرگ است. بهار برای همه انسان‌ها نشانه‌ای از رستاخیز طبیعت و نماد نو شدن است. این فصل پیام‌آور رویش، طراوت، تنوع، شادی، یکدلی و آشتی است. پیام‌آور تجدید حیات، نوزایی و آفرینش است. پیام‌آور صفا و صمیمیت و کنار گذاشتن کینه‌ها و کدورت‌ها است. امسال نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان است، تلاقی بهار طبیعت با بهار قرآن، معنادار و یادآور ضرورت بهره‌گیری از فرصت برای زدودن زنگار‌ها از روح و جان و آماده شدن برای بهتر زیستن است.

در روز‌هایی که نهاد وکالت بیش از همیشه به وحدت، همدلی و انسجام همه منتسبان به خود نیازمند است، فرا رسیدن نوروز، امیدبخش و فرصت‌آفرین است. نهاد وکالت برای ایفای مسئولیت سترگی که به موجب قانون عهده‌دار شده، اگرچه به پشتیبانی آحاد مردم نیازمند است، اما آنچه این نهاد را در برابر تندباد‌ها و تلاطمات زمانه رویین‌تن می‌کند، در درجه اول همدلی و یکپارچگی درونی است. در میان وکلا و حقوقدانانی که در خط مقدم صیانت از حقوق مردم ایستاده‌اند، تشتت و اختلاف بدترین آفت است. آنچه به مراجع غیرمسئول جرأت مداخلات فراقانونی و غیرقانونی در امور وکالت می‌دهد، در درجه اول اختلافات داخلی خود ما و در درجه دوم، فاصله‌ای است که ممکن است با تبلیغات مسموم بین ما و مردم به وجود بیاید.

در سال ۱۴۰۳، مثل همیشه و همه حال، در مقابل انواع و اقسام مشکلات، ما به پشتیبانی مردم دلگرمیم. علی‌رغم انگاره‌سازی‌های غیرمنصفانه و مغرضانه علیه وکلا، مردم این را خوب می‌دانند که وکیل مستقل، ضامن دادرسی منصفانه و آخرین ملجاء دفاع از آزادی‌های مشروع و مصرح در قوانین بالادستی است. ما بار‌ها گفته‌ایم، باز هم می‌گویم، پافشاری ما بر استقلال وکالت، نه فقط یک کوشش صنفی، بلکه پاسداری از حقوق مردم است. آرمان استقلال، حق مسامحه‌ناپذیر مردم بوده و به همین مناسبت، ناموس وکالت است. هر وکیل در ابتدای کار خود برای صیانت از حق دفاع مردم سوگند می‌خورد. ما با مردم پیمان بسته‌ایم و عهدشکنی نخواهیم کرد. مراقبت از استقلال وکیل، مسئولیت وجدانی، شرعی و قانونی ماست و ایفای آن هیچگاه تعطیل نخواهد شد.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، ابتکار پیشکسوتان و دغدغه‌مندان صنف وکالت برای ایجاد وحدت رویه و انسجام در میان کانون‌های وکلای دادگستری است. این اتحادیه، تنظیم‌گر و نظم‌دهنده فعالیت‌ها و مسئولیت‌های مختلف کانون‌های وکلاست و از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز منشاء برکات و آثار خیر برای کانون‌های وکلا و جامعه بوده است. ارتقای کنشگری اتحادیه در سال‌های گذشته البته مذاق آن‌هایی که سودای اختلاف‌افکنی و تشتت در خانه صنفی ما را داشتند، خوش نیامده است. اما همه بدانند که خواب تضعیف اسکودا، به لطف هوشمندی، مسئولیت‌شناسی و بصیرت کانون‌ها و تک‌تک وکلای کشور تعبیر شدنی نیست. نهاد وکالت به پیش از شکل‌گیری و نقش‌آفرینی اسکودا بازنخواهد گشت. در سال ۱۴۰۳ نیز با جان و دل از این نهاد مراقبت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد حق تصمیم‌گیری مستقل و آزادانه وکلا برای ارکان خانه صنفی خود، به هیچ بهانه‌ای از آن‌ها ستانده شود.

بسیار امیدواریم که در سال پیش‌رو، روند تعامل با قوه محترم قضائیه، همچون ماه‌های گذشته استمرار یابد و همه ارکان نظام حقوقی کشور، برای استیفای حقوق مردم و تحقق عدالت قضایی دست به دست هم دهیم. ما در پیگیری استقلال وکالت، نه سودای مخالف‌خوانی داریم و نه بنای تقابل یا جدایی‌طلبی. قانون میثاق همه ماست و در هر سنگری، اگر دل در گروی آبادانی و اعتلای ایران عزیز داریم، باید برای حاکمیت بی‌کم‌وکاست قانون، به‌ویژه همه اصول قانون اساسی، گام برداریم. کانون‌های وکلا نه مشکلی با نظارت قانونی دارند و نه خود را در تقابل با ارکان حاکمیت، از جمله عدلیه می‌بینند. ما برای تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه در کنار دستگاه قضایی هستیم و برای حل مشکلات مردم و تحقق عدالت، به گرمی دست برادران‌مان را می‌فشاریم. عمیقا باور داریم که تلاش‌ها برای مراقبت استقلال نهاد وکالت، گامی برای ارتقای استاندارد‌های قضایی در کشور و در نهایت به نفع همه، از جمله دستگاه محترم قضایی است.

در پایان لازم است بار دیگر، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، برای همه همکارانم در سراسر کشور و یکایک مردم شریف ایران که در چند سال گذشته به‌ویژه در زمینه اقتصاد و معیشت، دشواری‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، در سال پیش‌رو، آرزوی موفقیت، بهروزی و کامیابی کنم. نهاد وکالت در همه حال خود را در کنار مردم می‌داند و امید دارد که با عنایت حق تعالی و همت مسئولان، از مشکلات مردم در سال جدید کاسته شود و هم‌میهنان‌مان به استقبال فردا و فردا‌های بهتر بروند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا