اخبار کانون هاویژه

در جلسه انتخابات هیأت رییسه کانون وکلای مرکز چه گذشت؟

گزارش انتخابات هیأت رییسه کانون وکلای مرکز از زبان محمدرضا کامیار

وکلاپرس ـ روز یکشنبه (۲۹ تیر) انتخابات هیأت رییسه کانون وکلای مرکز برگزار شد که با حواشی بسیاری رو به رو شد. مهم ترین مسئله، عدم حضور نفر اول این انتخابات در جمع هیأت رییسه بود.دکتر محمدرضا کامیار، وکیل دادگستری و عضو علی البدل کانون وکلای دادگستری مرکز، به جزئیات و حواشی این جلسه پرداخته است که شرح آن در ادامه آمده است.

رأی گیری برای انتخاب ریاست با یک نامزد

عضو علی البدل کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن اشاره به انتخابات ریاست هیات مدیره اظهار کرد: در ابتدا دکتر جلیل مالکی که کاندیدای ریاست بود، علیرغم اصرار آقای نادر دیوسالار -که رئیس سنی جلسه بود- کسی داوطلب نشد. لذا رأی گیری برای انتخاب رئیس با یک نامزد انجام شد. در اولین دوره از رأی گیری که ۱۲ نفر عضو اصلی هیات مدیره حضور داشتند، مالکی ۷ رأی کسب کرد و ۵ عضو هیات مدیره رأی سفید دادند. بار دوم پس از تنفس ۱۵ دقیقه ای، مالکی توانست ۹ رای کسب کند. در واقع دو نفر از اعضا به دلایلی که مربوط به ترکیب هیات رئیسه می شد، رای سفید خود را تغییر دادند. لذا رئیس بدون وجود رقیب با ۹ رای انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: جلیل مالکی رییس جدید کانون وکلای مرکز شد

رأی نخست انتخابات از نایب رییسی بازماند

کامیار به جزئیات انتخابات نوب رئیس پرداخت و گفت: پس از  تنفس رأی گیری برای انتخاب نواب رئیس آغاز شد. در این مرحله ۳ تن از اعضا که عبارت بودند از دکتر عبدالله سمامی، صمد زاهدپاشا و دکتر سید مهدی حجتی داوطلب شدند. پیش از رأی گیری دکتر علیرضا آذربایجانی در نطق کوتاهی از اقای زاهدپاشا به انصراف از داوطلبی دعوت کرد که مورد مخالفت قرار گرفت.

نهایتا رأی گیری انجام شد و زاهدپاشا ۷ رای، سمامی ۶ رای و حجتی نیز ۵ رای کسب کرد. نکته قابل توجه آن بود که تعداد آراء حجتی دقیقا برابر با همان آراء سفید در انتخاب رئیس بود و به نظر می رسد تعداد ۷ رای زاهدپاشا همان آرائی بود که در مرحله اول به مالکی داده شده بود و یکی از همان آراء نسبت به سمامی کم شده بود؛ به عبارت دیگر یک تن از تیم ۷نفره مالکی از همکاری قبلی سر باز زد و به سمامی رای نداد. بعد از اعلام آراء سیدمهدی حجتی حجتی و دکتر محمود حبیبی برآشفته شدند و حتی نطق اعتراضی از سوی حبیبی ایراد شد و حجتی نیز به صورت غیررسمی از دادن رای به مالکی ابراز ناراحتی کرد.

بیشتر بخوانید: جلیل مالکی :‌ رأی اول وکلا روی تخم چشم ماست

آرای انتخاب بازرسان موجب شگفتی شد

این وکیل دادگستری انتخابات بازرسان را سبب شگفتی خواند و گفت: نوبت به انتخاب بازرسان رسید که در این مرحله حیدر حسن زاده نطقی ایراد کرد که برای ایجاد اتحاد از داوطلبی کناره گیری می کند. محمود حبیبی و سوده حامد توسلی داوطلب سمت بازرسی شدند. آرا موجب شگفتی بود!

زیرا ۲ رأی باطله به شخصی خارج از هیات مدیره و از تماشاچیان داده شد و استفاده نامطلوبی از تعرفه ها صورت گرفت. از ۱۰ رای دیگر ۵ تعرفه به توسلی، ۳ تعرفه به حبیبی و چند رای سفید داده شد. به عقیده من تعداد آرا باتوجه وجود ۲ نامرد قابل تأمل است و کسب کمتر از نصف آرا باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

به هر حال مطابق لایحه استقلال که اکثریت نسبی را ملاک قرار داده است، بایستی این دو شخص را بازرسان هیات مدیره بدانیم.

بیشتر بخوانید: رای دادگاه عالی انتظامی قضات راجع به انتخابات دوره سی و یکم هیات مدیره کانون وکلای مرکز

سمت منشی داوطلب نداشت

کامیار در گزارش خود به عدم وجود داوطلب در جایگاه منشی در جلسه انتخابات هیأت رییسه کانون وکلای مرکز اشاره کرد و افزود: انتخابات منشی هیچ داوطلبی نداشت و باوجود اصرار برخی اعضا به سایرین، هیچ کس داوطلب نشد. به همین خاطر رئیس سنی پایان جلسه را اعلام کرد. جلسه بعدی برای انتخاب هیات رئیسه فردا ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

حرمت امام زاده به متولی آن است!

وی با اشاره به تخلف صورت گرفته در جلسه دیروز افزود: قبل از ختم جلسه اتفاقی افتاد که شروع خوبی برای این دوره هیات مدیره محسوب نمی شود؛ در این جلسه با صدور ۲۴۸ پروانه وکالت کاراموز موافقت شد اما به ایراد آیین نامه ای توجهی نشد.

از یک سو هیات رییسه سنی صرفا صلاحیت برگزاری انتخابات هیات ریسه دائمی را دارد و از سوی دیگر در دستور جلسه صرفا به انتخاب هیات رئیسه کانون اشاره شده بود و دستور دیگری نداشت. آیین نامه اداره جلسات هیات مدیره سال ۹۸، شیوه تعیین، اضافه کردن و طرح دستور در جلسه را در نظر گرفته است اما در این جلسه نادیده گرفته شد. علاوه بر این آیین نامه ضمانت اجرای آن را رای گیری و کسب اکثریت دانسته است.

درنهایت علی رغم اینکه آیین نامه لایحه استقلال و آیین نامه اداره جلسات هیات مدیره اجازه طرح این موضوع را نمی داد، مسئله مطرح شد. هرچند جلوگیری از تاخیر در امور کارآموزان اقدام مناسبی بود اما نمی توان برای نیل به هدف از هر وسیله ای از جمله نقض مقررات بهره برد. حرمت امام زاده به متولی آن است و درست نبود قوانین را نقض کنیم.

استعفای حبیبی و دستور حاشیه نویسی مالکی

کامیار درخصوص درخواست استعفای حبیبی از ریاست افزود: تقدیم استعفا با دستور حاشیه نویسی مالکی به بعد از پایان انتخابات هیات رئیسه موکول شده است. نمی دانم باتوجه به حضور هیات رئیسه سنی، ورود دکتر مالکی به این قضیه جایگاه قانونی دارد یا خیر.

منبع: کانال تلگرامی محمدرضا کامیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا