اخبار کانون ها

حضور فرمانده سپاه امام صادق استان بوشهر درجشن استقلال وکلا/ وکلا و حقوق‌دانان علیه آمریکا شاکی شوند

وکلاپرس- کانون وکلای بوشهر همایش بزرگداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا را شب گذشته، ۶ اسفند ماه با حضور چهره‌های کشوری و استانی از جمله نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم اسکودا، فرمانده سپاه امام صادق (ع) و… برگزار کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، سردار علی رزمجو فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر با حضور در این همایش ضمن قدردانی از  فعالیت وکلا در عرصه بین الملل، از وکلا درخواست کرد علیه اقدامات آمریکا وارد دعاوی حقوقی و بین المللی شوند.

از موارد مهم مطرح شده در این همایش می‌توان به ارائه درخواست‌های فرمانده سپاه امام صادق از وکلا، تاکید بر ضرورت حفظ استقلال کانون وکلا با استناد بر آیه‌های قرآن، موازین فقهی و قوانین بین المللی و همچین ضرورت حفظ شأن وکلا در حوزه دادگستری اشاره کرد.

دفاع وکلا در عرصه جهانی مانع از اجرای احکام صادره آمریکا علیه ایران شده است

فرماندار سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: وکلا و حقوق‌دانان با هر پست و مقامی از لحاظ حقوقی شاکی اقدام‌های استکبار بر علیه انقلاب اسلامی شوند.

سردار علی رزمجو افزود: آمریکایی‌ها بیش از ۴۰۰ پرونده علیه جمهوری اسلامی تشکیل دادند و ۱۵۷ حکم بر علیه جمهوری اسلامی دریافت کردند که دفاع حقوقی کسانی همچون وکلا در عرصه جهانی مانع از اجرا حکم‌ها صادر شده است.

وی بیان کرد: اکنون دشمنان وارد جنگ ترکیبی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند که یک شاخه از آن جنگ حقوقی است و حقوق دانان و وکلای ارزشمند باید علیه نظام زور و ظلم تجمیع و شاکی شوند از لحاظ حقوقی.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: در هر جنگی که آمریکا وارد شده چنانچه تسلیم شوی، غالب می شوند و چنانچه ایستادگی شود از این موضع عقب نشینی می‌کنند.

وکلا و حقوق‌دانان علیه آمریکا شاکی شوند

زمجو ادامه داد: بسیار شایسته است که وکلا و حقوق‌دانان در استان بوشهر در نظام بین الملل حقوقی با انسجام و وحدت ملی بر علیه آمریکا شاکی شوند.

وی تاکید کرد: همان طور که در هشت سال تحمیلی ایستادگی و مقاومت شد اکنون نیز می طلبد حقوق دانان وارد این صحنه کار و زار شوند.

رزمجو اضافه کرد: تا به امروز ۷۰ سال است که وکلا از حق وحقوق مردم و بویژه در انقلاب اسلامی از حقوق افرادی که زبان گفتن و قلم نوشتن نداشتند، دفاع می کنند.

وی بیان کرد: در کانون وکلا همه در جهت تضمین عدالت و تامین حقوق فردی و اجتماعی همراه با سرعت و دقت در حال تلاش هستند.

حضور سردار علی رزمجو فرماندار سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در جشن استقلال کانون وکلای بوشهر
حضور سردار علی رزمجو فرماندار سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در جشن استقلال کانون وکلای بوشهر

کانون وکلا در پیشرفت علمی و عملی وکلا تلاش‌های زیادی انجام داده است

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر ادامه داد: موارد گوناگونی در امورات وکالت در دستگاه قضایی و وکلای عزیز و بزرگوار رقم خورده و کارنامه آن کارنامه درخشانی است که می تواند ساعت ها در مورد آن بحث کرد.

رزمجو عنوان کرد: کانون وکلا در پیشرفت علمی و عملی وکلا تلاش‌های زیادی انجام داده است که به سهم خود از تلاش همه جانبه این قشر تقدیر و قدردانی می‌کنم.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های فیلسوفی آلمانی اظهار کرد: “یقین دارم که سیاست‌های عاقلانه مسلمانان و اجرای برنامه‌های فرهنگ ساز آنان به واسطه امام حسین (ع) است”.

رزمجو ادامه داد: به گفته این فیلسوف مادامی که این فضیلت و فرهنگ مکتب حسینی در میان مسلمانان وجود دارد آنان هرگز تن به ذلت و خواری نداده و همچنین در دنیا تحت اسارت هیچکس قرار نمی‌گیرند.

وی گفت: با مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با نهضت کربلا و موضوع‌های صحنه‌های تاسوعا و عاشورا به این نتیجه می رسیم حرکت انقلاب برگرفته از نهضت و مکتب حسینی است.

این انقلاب و جمهوری اسلامی آزادترین کشور دنیا است

رزمجو افزود: انقلاب اسلامی برای نخستین بار در تاریخ ملت ایران کشور را از استبداد چند هزار ساله نجات داد و شعار استقلال آزادی، جمهوری اسلامی، که از اصلی ترین شعار مردم و مطالبه آنها بود را محقق ساخت.

وی بیان کرد: در جریان های سیاسی اجتماعی فرهنگی علمی و در افق های دوراندیش آینده کشور حال حاضر پیشرفت های متعددی وجود داشته ودارد که اکنون

رزمجو ادامه داد: این انقلاب و جمهوری اسلامی آزادترین کشور دنیا است و این آزادی نسبت به قبل انقلاب، زور ظلم و خفقانی که وجود بخوبی قابل لمس است.

زنان امروز قاضی، وکیل، فرماندار، بخشدار هستند

فرماندار سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: در حوزه فرهنگی نیز در واقع آزادی حیوانی و شهوانی افسار گسیخته و اینکه زن را کالا پنداری و بازیچه مسال دیگر محاسبه می کردند این فرهنگ را تبدیل به آزادی مبتنی بر ارزش های الهی کرده است.

وی عنوان کرد: زنان امروز قاضی، وکیل، فرماندار، بخشدار و در عرصه های اجتماعی در این نظام صاحب نظر هستند.

رزمجو عنوان کرد: امروزه ایستادگی و قدرت ملت ایران در نظام جمهوری اسلامی شیطان بزرگ را به ستوه آورده و همه آزادی خواهان و کسانی که فریاد آزادی واستقلال حخواهی در جهان دارند این انقلاب را تحسین می کنند.

حضور وکلا در امور وکالتی مذاکرات هسته ای

وی افزود: در مذاکرات هسته ای نیز تجمیع ۶ قدرت جهانی مشاهده شد که این بیانگر اقتدار ایران است که وکلا در آن امور وکالتی را دنبال می‌کنند.

رزمجو بیان کرد: اکنون ۴۴ سال حضور مستمر، فزاینده در صحنه‌های انقلاب رقم خورده است که نمونه آن راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهرها و روستاها با حضور سلایق گوناگون بود که مردم با حضور خود با دفاع از اصول انقلاب این انقلاب را بیمه کردند.

وی تصریح کرد: عامل اصلی بازدارندگی جمهوری اسلامی در برابر دشمنان قسم خورده، دلدادگی مردم به رهبری و شهداء است.

بیشتر بخوانید:

کلمه وکیل ۲۴ بار در قرآن آمده است

در ادامه این مراسم مدیرکل دادگستری استان بوشهر گفت: شان وکیل در حد شان قاضی است و تفاوتی با یکدیگر ندارند از این رو شان وکلا باید در دادگستری رعایت شود به گونه ای که گرفتن گوشی و کیف برای ورود به دادگستری مسئله نباشد.

مهدی مهرانگیز اظهار کرد: اینکه کلمه وکیل ۲۴ بار در قرآن به عنوان کتاب و معجزه پیامبر آمده است می‌خواهد اشاره کند که وکیل هم اسم و هم از صفت‌های خداوند است.

وی بیان کرد: وکلا باید افتخار کنند که نام آنها برگرفته از اسم و صفت خداوند تبارک و تعالی است و عقیده دارم که قاضی و وکیل بال‌های عدالت هستند.

ارتباط قاضی و وکیل باید دوستانه باشد

مهرانگیز ادامه داد: هر پرنده‌ای برای پرواز به دو بال نیاز دارد و چنانچه بخواهیم این معنی بکار ببریم عدالت بدون قاضی و وکیل معنی پیدا نمی‌کند.

مدیرکل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: از حضور وکیل در پرونده‌ها استقبال می‌کنیم چراکه علم حقوقی علمی تخصصی است که باید با هدف کمک و مشاوره به قضات از چنین ظرفیتی بخوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: ارتباط قاضی و وکیل باید دوستانه باشد و قاضی وکیل را رقیب نداند بلکه وی را رفیق خود بداند و هدف هر دو آنها اجرا عدالت باشد.

مهرانگیز اضافه کرد: در این زمینه باید روابط سالم و دوستانه باشد چرا که در غیراین صورت حیثیت وکلا و دادگستری خدشه‌دار می‌شود.

مدیرکل دادگستری استان بوشهر گفت: باید شرایطی فراهم کرد تا پرونده مسیر قانونی خود را طی کند تا از این طریق سلامت وکلا و قضات به عنوان اصلی مهم محقق شود.

وی گفت: دادگستری استان بوشهر از حضور کارآموزان وکلا در شعب استقبال می‌کند و چنانچه رویه‌ای اشتباه وجود دارد نیز اعلام کنند تا موضوع پیگیری تا حصول نتیجه پیگیری شود.

مهرانگیز ادامه داد: در ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در پیش از این مقداری سخت گیری می‌شد که در این زمینه پذیرفته شد تا هشت نفر از قضات ویژه و تجدید نظر با هدف جلوگیری از تضییع حق مردم بکار گیری شوند.

وی تصریح کرد: وکلا به قاضیان در اجرا عدالت کمک کنند چراکه قاضی رفیق وکیل است و خود را رقیب وکیل نمی‌داند.

صدور و ابطال پروانه وکالت باید در تابع کانون وکلا باشد

نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: ماهیت امر استقلال کانون وکلا بدین معنی است که وکیل دادگستری در امر صدور پروانه، وکالت و ابطال تابع کانون وکلا باشد.

ابراهیم کیانی اظهار کرد: در بحث استقلال کانون وکلای دادگستری صحبت بر استقلال نهاد وکالت است و اینکه قاضی مستقل و وکیل مستقل برای اجرا عدالت باید چه کاری را انجام دهند.

وی بیان کرد: چنانچه اجرا عدالت بر یک جا متمرکز شود محال است که این امر محقق شود، چراکه نمی‌شود که وکیل و قاضی از سوی نهاد حاکمیت تعیین و گفته شود که این رویه برای اجرا عدالت است.

نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: در ۷۰ سال قبل نیاکان ما به این نتیجه رسیدند که اجرا عدالت برای مردم از سوی قاضی مستقل از طرف حاکمیت و وکیل مستقل از طرف جامعه مدنی است.

کیانی اضافه کرد: برای پاسداشت، تقدیر و تشکر از آنچه که نیاکان به ما هدیه دادند همچنین روزی را به عنوان روز استقلال کانون وکلا گرامی داشته و وظیفه ما است که از این امانت پاسداری و آن را تحویل آیندگان دهیم.

وی ادامه داد: باید استقلال کانون وکلا باشد ولی از طرفی نیز می دانیم عده‌ای نمی خواهند کانون وکلا دارای استقلال داشته باشند که اولین راهکار برای تحقق این مهم حفظ اتحاد بین وکلا و کانون‌های وکلا و مدیران نهاد وکالت است.

مبنای استقلال وکیل در درجه نخست عقلانیت است

نایب رئیس دوم اتحادیه سراسری کانون های وکلادی دادگستری ایران نیز عنوان کرد: مبنای استقلال وکیل در درجه نخست عقلانیت است و عقل حکم می‌کند که متولی امر دفاع با متولی نهاد حاکمیت مجزا باشد و عقل حکم می کند که وکیل مدافع از استقلال کامل برخوردار باشد.

محمود حبیبی اظهار کرد: دو ضابطه در فقه برای معیار عقلانیت آورده شده که گام نخست آن عدالت و انصاف و دوم نیز فهم عرفی است.

وی بیان کرد: خردمندان جامعه اعتقاد دارند برای رعایت عدالت و انصاف در جامعه باید وکیل مستقل باشد و همچنین برای برقراری عدالت نیز وکیل باید بتواند در برابر نماینده حاکمیت بر سر حقوق ملت دفاع کند.

نایب رئیس دوم اتحادیه سراسری کانون های وکلادی دادگستری ایران ادامه داد: براساس دیدگاه عقلی و خردمندان چنانچه وکیل می‌خواهد حافظ حقوق مردم باشد باید بدون ترس و واهمه به امر دفاع بپردازد.

بیشتر بخوانید:

حبیبی افزود: دیگر ضابطه برای خردمندان فهم عرفی است چراکه عموم مردم دوست دارند خودشان وکیل خودشان را انتخاب کنند و چنانچه که وکیلی گرفتند بدون ترس و واهمه و با استقلال کامل از حقوق‌شان دفاع کنند.

وی گفت: با این شرایط مشخص است که عقلانیت، عدالت و انصاف و فهم عرفی دلالت بر استقلال وکیل دارد.

حبیبی ادامه داد: در خود آیات و روایات و آموزه‌های دینی عبارت‌های غیرلرزان و بدون ترس و واهمه در مورد وکیل بکار رفته است و وکیلی می‌تواند بدون ترس از حقوق موکل دفاع کند که وابسته به حاکمیت نباشد.

استقلال وکیل ریشه در حقوق ملت دارد

رئیس کانون وکلا دادگستری استان بوشهر گفت: امروز روزی تاریخی و سرنوشت ساز برای ملت شریف ایران و وکلا است چراکه استقلال وکیل ریشه در حقوق ملت دارد.

بهرام فرهمندصابر افزود: دسترسی به وکیل مستقل، متخصص و مجرب از حقوق ملت است که در فصل سوم قانون اساسی و در اصل سی و پنجم به صراحت مورد تاکید قانون‌گذار قرار گرفته است و این ودیعه گرانبهایی است که از نیاکان ما به دست آمده و باید این ودیعه پاس داشته شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۳۱ بزرگان و پیشکسوتان عرصه وکالت و بزرگ دولتمرد آزادی خواه و حقوقدان دکتر محمد مصدق که در اوج خفقان و دیکتاوری در راستای تحقق عدالت قضایی و دادرسی منصفانه لایحه استقلال را تنظیم کردند درخت تنومند وکالت کاشته شد.

فرهنمند صابر ادامه داد: اکنون شاهد آثار مبارک و میمون لایحه استقلال وکلا هستیم و این روز را گرامی می‌داریم از آن جهت حاکمیت رژیم شاهنشاهی در برابر این خواسته عظیم ملت ایران سر تعظیم فرود آورد.

نتیجه نهاد مستقل وکالت عدالت قضایی است

وی افزود: نهاد مستقل وکالت تامین کننده امنیت وکیل در مقام دفاع است که نتیجه آن عدالت قضایی است و همچنین وکیل مستقل تضمیمن کننده حقوق موکل در فرایند دادرسی است که نتیجه این مهم نیز عدالت قضایی است.

فرهمند صابر بیان کرد: استقلال وکیل منجر به شجاعت و صلابت وکیل در مقام دفاع از موکل است که نتیجه این رویکرد نیز عدالت قضایی است.

وی ادامه داد: همچنین نتیجه حضور وکیل مستقل و مجرب تهدید کننده قدرت حاکمیت در مقام تنازل و تقابل در فرایند دادرسی است.

فرهمند صابر افزود: حضور وکیل مستقل و مجرب باعث تقویت و افزایش ضریب اتقان و افزایش کیفیت احکام است که نتیجه آن در نهایت تحقق عدالت قضایی است.

حضور وکیل مستقل عامل بازدارنده و پیشگیرانه از تخلف و جرم‌ها توسط کارمندان دادگستری و قضات است

وی گفت: حضور وکیل باعث قوت قلب موکل در فرایند دادرسی در زمان محاکمه است و وقتی وکیل در کنار موکل قرار گیرد احساس دلگرمی و آرامش می‌کند.

رئیس کانون وکلا دادگستری استان بوشهر گفت: وکیل نقش حمایتی خود را به نحو مطلوب ایفاء می‌کند و این رسالت حکومت اسلامی است که افراد فاقد توان دفاع از خود مورد حمایت قرار گیرند.

فرهمندصابر ادامه داد: حضور وکیل مستقل عامل بازدارنده و پیشگیرانه از تخلف و جرم‌ها توسط کارمندان دادگستری و قضات است که نتیجه مهم آن عدالت قضایی است.

وی گفت: نقشی که قوه قضاییه باید ایفاء کند وکلا به نحو مطلوب این خدمت قضایی را ارائه می‌‎کنند که نتیجه آن نیز کمک به تحقق عدالت قضایی است.

بیشتر بخوانید:

فرهمند صابر عنوان کرد: یکی از شاخصه‎‌های توسعه قضایی در هر کشور امروز نقش وکیل در محاکم است که چنین وکیلی باید مستقل بوده و وابستگی به قوه قضاییه نداشته باشد.

وی گفت: از منظر بین المللی براساس اساسنامه سازمان بین المللی وکلا یکی از شرایط حضور وکلا و کانون‌ها استقلال و وابسته نبود آنان به حاکمیت است و بدون تردید هر وقت این استقلال خدشه‌دار شود به طور قطع وکلا و کانون‌های کشور از سازمان بین المللی وکلا اخراج می‎‌شوند.

فرهمندصابر بیان کرد: در اسناد بین المللی و میثاقین همواره بر دسترسی به وکلای مستقل و مجرب به عنوان یکی از حقوق اساسی و بنیادین به آن تاکید شده است.

وکلای مستقل لازمه اصلی در دادرسی منصفانه هستند

وی افزود: امروزه از جمله مولفه‌های دادرسی منصفانه براساس اسناد بین المللی کیفیت حضور وکلای مستقل در محاکم دادگستری است.

فرهمندصابر تصریح کرد: در تمامی اسناد حقوق بشری دسترسی به وکلای تعیینی و مستقل از جملح حقوق اساسی و حقوق بشری از آن یاد می شود.

وی گفت: ملاحظه این موارد است که می‌توان به نقش بی بدیل وکلا برای احقاق حق و اجرای عدالت پی برد و روز اسقلال وکلا را گرامی می‌داریم چراکه استقلال جزء ذات و جوهره وکالت است و در صورت نبود این مهم چیزی برای وکلا باقی نمی‌ماند.

بوشهر در آیین بزرگداشت دکتر کاتوزیان میزبان حقوقدانان برجسته کشور خواهد شد

فرهمندصابر یادآور شد: بندر بوشهر در چهارشنبه همین هفته نیز در آیین بزرگداشت دکتر کاتوزیان استاد بزرگ و تکرار نشدنی تاریخ حقوق ایران و به طور مجدد میزبان حقوقدانان بزرگ کشور و استادانی فاخر از دانشگاه‌های برجسته کشور خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با با تبریک روز جانباز گفت: حضور ایثارگران افتخاری است که نصیب کانون وکلای دادگستری استان شده به نحوی که اکنون ۳۰درصد جمعیت کانون وکلای استان بوشهر جانبازان و ایثارگران هستند.

منبع: ایرنا

یک دیدگاه

  1. … مگر استقلالی هم مونده ؟وکلا علیه امریکا شاکی باید باشند یا علیه کسانی که مردم رو به ناحق به خاطر اعتراض در خیابان کشتند یا کور کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا