گفت و گوویژه

حدود هفتصد میلیارد از منابع صندوق حمایت برای استفاده رفاهی وکلا در نظر گرفته اما اجرایی نشده است

وکلاپرس- نماینده کانون وکلای اصفهان در صندوق حمایت وکلا ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد این صندوق، به بررسی ایرادات ساختاری این نهاد پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل منیژه حیدری، نماینده کانون وکلای اصفهان در صندوق حمایت وکلا، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد این صندوق،‌ ضمن بررسی ایرادات ساختاری این نهاد گفت: حدود هفتصد میلیارد تومان در مناطق شمال، کیش، سرعین و مشهد جهت استفاده رفاهی وکلا در نظر گرفته شده است که متاسفانه به دلیل عدم پیگیری و ابتلای برخی اعضای هیأت مدیره به بیماری کرونا، تاکنون به تعویق افتاده است.

بیشتر بخوانید: به هیچ وجه خدمات درمانی، تسهیلاتی و بازنشستگی صندوق حمایت وکلا مطلوب جامعه وکالت نیست

شرح گفت و گو با وکیل منیژه حیدری در ادامه آمده است:

بر اساس آخرین اصلاحی که هیأت وزیران دولت پیشین درخصوص آیین نامه ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا اعمال کرد، صندوق حمایت وکلا قانونا امکان تأسیس شرکت تجاری و خرید ملک را به دست آورد. این اصلاحیه را چه طور ارزیابی می کنید؟

براساس مقررات درگذشته تنها محل سرمایه گذاری صندوق حمایت وکلا، سپرده گذاری نزد بانک های دولتی بود. با اصلاح صورت گرفته در ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و صدور جواز خرید ملک و تأسیس شرکت های تجاری مبتنی بر سرمایه و یا مشارکت در شرکت های تجاری دیگر، از این پس امکان سرمایه گذاری با سود بهتر و بالاتر فراهم خواهد شد.

چرا که با یکسان شدن نرخ سود بانکی و لحاظ شرایط فعلی صندوق، صرف سپرده گذاری بانکی نتیجه مطلوبی ندارد و لذا فعالیت اقتصادی در چارچوب جدید امری ضروری و فوری به نظر می رسد.

حضور صندوق حمایت در بازار بورس و خرید سهام را چگونه ارزیابی می کنید؟

از یک سو در بازار بورس احتمال ریسک بالا وجود دارد و از سوی دیگر هرگونه سرمایه گذاری از محل ذخیره منابع مالی صندوق حمایت با دقت و نظارت اعضای مجمع عمومی صندوق حمایت در نحوه سرمایه گذاری بوده و هست.

در حال حاضر با اصلاح ماده ۱۷ آیین نامه مقرر گردید ورود صندوق به عرصه بازار بورس و سهام از طریق مشورت با متخصصان اقتصادی صورت گیرد و در همین راستا پیش نویسی توسط اعضای هیأت مدیره درخصوص خرید ملک، تأسیس شرکت تجاری و یا هرگونه سرمایه گذاری دیگری که سود بهتری به نفع صندوق داشته باشد، تهیه و تدوین خواهد شد.

درنهایت این مسئله و متن پیش نویس در مجمع فوق العاده ای که بر همین مبنا تشکیل خواهد شد مطرح می گردد تا بعد از تصویب توسط اعضای مجمع قابلیت اجرایی پیدا کند.

براساس اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت، صندوق حمایت اجازه دارد طبق نظر مجمع املاک مورد نظر خود را خریداری کند. پیشنهاد شما درخصوص خرید املاک جدید چیست؟

لازم به ذکر است مبلغی حدود هفتصد میلیارد تومان در مناطق شمال، کیش، سرعین و مشهد جهت استفاده رفاهی وکلا در نظر گرفته شده است که متاسفانه به دلیل عدم پیگیری و ابتلای برخی اعضای هیأت مدیره به بیماری کرونا، تاکنون به تعویق افتاده است.

در همین راستا مقرر گردید در اسرع وقت به دلیل روند افزایشی قیمت ملک، بازدید از املاک یادشده به عمل آید و درنهایت املاک با در نظر گرفتن قیمت کارشناسی خریداری گردند.

بیشتر بخوانید:  وکیل عسکری راد: می‌توان ۳۰ درصد درآمد صندوق حمایت وکلا را برای خرید ملک و سهام سرمایه‌گذاری کرد

با توجه به ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی مذکور، حداکثر تا ۴۰ درصد از درآمد خالص سالانه به موضوع سرمایه گذاری تخصیص خواهد یافت که میزان تخصیص در هر یک از موارد اعم از خرید ملک و تأسیس شرکت با تشخیص اعضای هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی محقق خواهد شد. این مسئله نقش موثری در سرمایه گذاری صندوق خواهد داشت.

میزان دارایی صندوق حمایت در حال حاضر چقدر است؟

میزان دارایی صندوق درحال حاضر ۲۱۰۰ میلیارد تومان است.

ایرادات ساختاری و قانونی صندوق حمایت را با ذکر مصداق مطرح کنید.

یکی از مشکلات وکلا در ارتباط با صندوق حمایت، نداشتن بیمه ابتدایی بود. خوشبختانه اخیرا درخصوص بیمه تکمیلی وکلا نیز با بیمه رازی مذاکراتی به عمل آمده است که در صورت تایید نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

ایراد دیگر، موضوع اصلاح اساسنامه صندوق است.

باتوجه به اصلاح اساسنامه در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و اینکه متن مذکور هنوز به تأیید هیات وزیران نرسیده است، صندوق حمایت وضعیت را جویا شد و اعلام نمودند سازمان تأمین اجتماعی اصرار دارد تا بر اساس منویات و روش های تأمین اجتماعی تغییراتی در اساسنامه صورت گیرد.

این مسئله مورد مخالفت هیأت مدیره صندوق حمایت قرار گرفت و به همین دلیل تاکنون معوق مانده است. لازم به ذکر است نظر رییس کانون وکلای مرکز نیز عدم تغییر در کلیات اساسنامه و قانون صندوق است.

بیشتر بخوانید: صندوق حمایت قلک روز مبادای کانون‌های وکلا نیست+ نیم‌نگاهی به ایرادات ساختاری صندوق حمایت وکلا

معتقدم اصلاح قانون صندوق حمایت نیز باتوجه به گزارش کارگروهی که در سال ۱۳۹۸ در کانون وکلای اصفهان تشکیل شد و به بررسی سایر صندوق های بازنشستگی کشور که از وضعیت خوبی برخوردار هستند، پرداخت و همچنین باتوجه به سیاست سرمایه گذاری از طریق خرید ملک و تأسیس شرکت تجاری با مشورت اهل فن اقتصادی وضعیت بهتری در آینده نیز خواهد داشت.

لذا علی رغم وجود نواقص، تغییر کلی در قانون صندوق حمایت به صلاح نیست و به نظر می رسد با اصلاح مصداقی و موردی برخی موارد به همین کیفیت مطلوب خواهد بود.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا