ویژهیادداشت

رئیس کانون وکلای گیلان: کانون‌ها را مستقل می‌خواهند اما نه آنقدر که آزادی عمل داشته باشند

یادداشت علیرضا امانی رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان

وکلاپرس- علیرضا امانی رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان در یادداشتی با عنوان «از سلب استقلال وکیل تا تضییع حقوق مردم» به ضرورت وجود وکلای مستقل و استقلال این نهاد تاکید کرده است.

به گزارش وکلاپرس رئیس کانون وکلای گیلان در این یادداشت به هجمه های وارده در طی چند سال گذشته از جمله اصلاح آیین نامه لایحه استقلال در سال ۱۴۰۰ و فراز و نشیب های تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اشاره کرده و معتقد است ضربه اصلی نقض استقلال وکلا به مردم و شهروندان جامعه وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

زمانی که بحث بر سر اصلاح آیین‌نامه‌ی استقلال کانون‌های وکلاء بود، ده‌ها تن از اساتید و نخبگان حقوقی کشور در نامه‌ای از رئیس وقت دستگاه قضاء خواستند تا در این گشاده‌دستی برای ذبح استقلال کانون‌های وکلاء، کمی خویشتن‌داری به خرج دهد. در آن زمان، قاضی‌القضات ضمن پذیرش این درخواست، محتوای نامه‌ی اساتید برجسته‌ی حقوق کشور را، کم‌رمق دانستند و در نهایت نیز در ابلاغ آیین‌نامه‌ی موصوف، از تحدید بیشینه‌ی اختیارات کانون‌های وکلا، دریغ نکردند.

بعدتر، زمانی که مجلس انقلابی، طرح تسهیل کسب‌وکار را، با هدف تخصص‌زدایی و گشودن دروازه‌های وکالت پیگیری کرد، دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور، نظیر تهران، اعلامیه صادر کردند و از این مجلس خواستند که اگر در پی کسب‌وکار ما هستید، ما راضی به زحمتتان نیستیم. آشکار بود که گوش نمی‌کنند. در مجلس گفته شد که مرجع صدور پروانه را تغییر خواهیم داد. می‌دانیم که چنین می‌کنید. درواقع، ما خدای ناکرده شما را غافل یا ناآگاه نمی‌دانیم؛ بلکه صادقانه باور داریم که می‌خواهید یادگار محمد مصدق را از بین ببرید و می‌دانید که این عمل به خیر و صلاح دستگاه قضایی و ارزش‌های مرتبط با حکم‌رانی خوب نیست.

امروز، با تصویب قانون تسهیل، هر آنکس که از سر بی‌دانشی از دریافت پروانه عاجز بود، عزم خود را جزم کرده تا پروانه‌ای دست‌وپا کند. آنان که باید بار خود را بسته‌اند و لاجرم این جوانان نخبه‌اند که به پای دلالان قربانی می‌شوند. البته این سیره‌ی نامبارک تنها درخصوص ما به کار نرفته است. آماری که اخیراً از سوی نهادهای مرتبط منتشر شده است، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از پذیرفته‌شدگان دانش پزشکی نیز برخاسته‌ از سهمیه‌های پنهان و آشکارند. پیامد این گشاده‌دستی، فروپاشی دانش تخصصی است. وقتی همه مقصرند، هیچ‌کس مقصّر نیست. وقتی هرکس که اراده کند وکیل یا پزشک باشد، دیگر دانشی به نام پزشکی و وکالت وجود ندارد.

درخصوص وکالت، آنچه که از دست می‌رود، توانایی خودتنظیم‌گری نهادی است که هر چقدر ناقص، از دستگاه سیاسی و حکومتی، ساختاری مستقل داشت. این استقلال، در پذیرش، صدور پروانه، آموزش و نظارت بر اعضایمان، به ما این فرصت را می‌داد که در دادگاه‌ها با شجاعت از حقوق موکلانمان دفاع کنیم.

آنان که در مصدرند، می‌گویند کانون‌ها را مستقلّ می‌خواهند اما نه آنقدر که آزادی عمل داشته باشند. لذا می‌خواهند به گونه ای رفتار کنند که هر زمان اراده فرمودند بدون هرگونه مقاومتی، اداره امور را در دست گیرند و البته برایشان مهم نیست که اهل فنّ، اساتید و یا حتی مردم عوام چه می‌گویند.

اما همگان می‌دانیم که هر ذره از ازین استقلال که از کف برود، شاید هیچ‌گاه به دامان مردمان بازنگردد و هر آنچه را که از ما، اهل دانش می‌ستانند، حقی است که از مردمان خواهند گرفت.

علیرضا امانی رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

‫۱۳ دیدگاه ها

    1. کی دم از سواد میزنه! خیلی جالبه! شما اگه سواد داشتی با وجود قانون تسهیل پشت آزمون کارآموزی وکالت نمیموندی!

      1. کلا بچه ها خیلی پرتوقع شدن بعضی ها حتی سهمیه هم دارن و با قانون تسهیل امیدی به قبولی ندارن
        خب آخه مشکل جای دیگه س
        قرار نیست همه وکیل شن که
        باید به اندازه تلاشی که کردیم توقع داشته باشیم
        این حرف خیلی تلخه اما واقعیته

        1. بنده خدا من الان دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی هستم و تو آزمون دو مرحله‌ای تو آزمون کارآموزی وکالت قبول شدم!

          1. کارنامه ایی که سازمان سنجش داده رو بده سایت وکلا پرس منتشر کنه تا ببینیم چقدر سواد داری

          2. اما من باورم شد که شما با وجود طرح تسهیلی که اگه چهارتا سؤال تو هر درس جواب بدی قبولی، پشت آزمون کارآموزی وکالت موندی! 🙂

    2. تضییع حقوق مردم !!! کدوم حقوق را میگی ؟ بگو تضییع حقوق تو جیبمون ؟ شما رحم دارید ؟ یه پرونده ساده را طلب خون مردم را میکنید ، بیخود تا منافعتون به خطر می افتد حقوق مردم را پیش نکشید و فرار رو به جلو نکنید ، شما از حقوق بر ضد حقوق مردم و به نفع جیب خودتون دارید بهره برداری میکنید.، ایول به این مجلس که انحصار طلبی شما زا شکست .

  1. مغلطه نکن آقا همه حرفهای شما؛
    نگران جیب خودتون هستید
    اگه راست میگی مغایرت قانون جدید با اصول قانون اساسی یا شرع یا مواد قانونی دیگر واضح و روشن بیان میکردی !
    نزدیک صد ساله کمّ و کیف دنیای وکالت در انحصار شماست. والسلام

  2. بازم میگم اول یک سوزن به خودمان.. بعد با جوالدوز به بقیه هم موافقم… آزادی عمل در صورت عدم سوءاستفاده خوب است… اینهایی هم که می خواهند با طرح تسهیل وکیل بشوند.. خواهشا سعی کنید اطلاعات کافی داشته و بعد بیایید… آزمون بود. این وضع برخی همکاران بود که حتی رعایت آیین دادرسی موقع دادیاری انتظامی نمی کردن… وای به بی آزمونی… طرف از شاهد یک مدرک احراز هویت هم نگرفته و خودشو کرده بود دادیار انتظامی کانون وکلا مثلا برا بقیه به تخلف رسیدگی کنه.. حال آنکه خودش رسیدگی لازم بود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا