گفت و گوویژه

جزئیات ابطال مصوبه هیات مقررات زدایی از زبان سخنگوی اسکودا

وکلاپرس– سخنگو و نایب رییس اسکودا اعلام کرد که براساس رای امروز هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در مورد الزام کانون وکلای مرکز به بارگذاری عنوان مجوزهای صادره ابطال شده است.

وکیل ابراهیم کیانی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس با اشاره به ابطال رای هیات عمومی مقررات زدایی توسط دیوان عدالت اداری گفت: پیشتر براساس مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار، کانون های وکلای دادگستری ملزم به بارگذاری و تکمیل اطلاعات مربوطه به عنوان مجوزهای صادره در درگاه ملی مجوزهای کشور شده بودند.

در جلسه هیات مقررات زدایی، نگاه اقتصادی حاکم بود

سخنگوی اسکودا ادامه داد: متاسفانه در این جلسه دفاعیات مستند و مستدل ارائه شده توسط دکتر جلیل مالکی رییس کانون وکلای مرکز، مورد پذیرش واقع نشد.

کیانی در مورد منشا این بی توجهی گفت: علت آن بود که در جلسه هیات مقررات زدایی، نگاه اقتصادی حاکم بود.

بیشتر بخوانید:

دو نکته قابل تامل درخصوص مصوبه هیات مقررات زدایی

نایب رییس اسکودا با اشاره به دو مسئله درباره روند تصویب مصوبه ابطال شده گفت: دو مطلب در این جلسه بسیار تعجب آور بود؛ نخست اینکه مصوبه قبل از استماع دفاعیات تنظیم و در مانیتور قابل مشاهده بود.

وی ادامه داد: دوم اینکه نماینده مرکز مشاوران قوه قضائیه (موضوع ماده ۱۸۷) موافقت خود با این مصوبه را در جلسه هیات به صراحت اعلام کرد.

فرآیند منتهی به صدور رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کیانی با اشاره به فرآیند منتهی به صدور رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری گفت: ریاست کانون وکلا به همراهی وکلای پرونده دکتر محمود حبیبی و حسین طالع، دادخواستی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرد که پس از اتخاذ تصمیم در کمیسیون تخصصی، امروز منجر به صدور  رای در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه هیات مقررات زدایی شد.

اثز تصمیم دیوان از تاریخ  تصویب مصوبه است

کیانی افزود: از نکات بسیار مهم رای آن بود که با اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری، اثر این تصمیم از زمان تاریخ مصوبه است. صدور این رای توسط قضات دیوان بیانگر آن است که همگان مکلف به رعایت قانون هستند.

ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری:

اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رأی هیأت عمومی است مگر در مورد مصوبات خلاف شرع یا در مواردی که به ‌ منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، هیأت مذکور اثر آن را به زمان تصویب مصوبه مترتب نماید.

بیشتر بخوانید:

اعتقاد قضات دیوان به خروج موضوعی وکلا

کیانی با اشاره به اینکه قضات دیوان عدالت اداری معتقد به خروج موضوعی کانون های وکلا از شمول اختیارات هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار هستند، گفت: کانون ها از ابتدا بر این موضوع تاکید داشتند و خوشبختانه در نهایت هم مورد پذیرش قرار گرفت.

برخی اقتصادانان با نظریات خود سبب تضعیف نهاد وکالت شده اند

نایب رییس اسکودا گفت: اساسا نگاه اقتصادی به نهاد وکالت جایگاهی ندارد و متاسفانه برخی اقتصادانان از سال گذشته با نظریات خود سبب تضعیف نهاد وکالت شده اند.

وی در پایان گفت: امید است که اقتصاددانان در حیطه تخصصی خود به تصمیم گیری بپردازند و اجازه بدهند حقوقدانان به عنوان متخصصین امر تصمیم گیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا