یادداشت

تحلیلی از نامزدهای انتخابات کانون وکلای خراسان؛ شرکت در انتخابات در پاییز پدرسالاری 

وکلاپرس- دکتر محمد کاظم عمارتی در یادداشتی جزئیات و ساختار ائتلاف نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای خراسان را بررسی کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محمد کاظم عمارتی وکیل دادگستری کانون وکلای خراسان، در یادداشتی با عنوان «شرکت در انتخابات در پاییز پدرسالاری» با تاکید بر اهمیت انتخابات ۳۰ آبان و لزوم حضور وکلا، عملکرد و سوابق گروه های نامزد شده در انتخابات را شرح داد.

بیشتر بخوانید: ضرورت بازنگری در ساختار و کارکرد کانون های وکلای دادگستری

شرکت در انتخابات در پاییز پدرسالاری

با اعلام احراز صلاحیت ۲۱ نفر از ۲۸ نامزد یازدهمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان، تاریخ برگزاری انتخابات و ترکیب نامزدها، نمایان شد. در این دوره نیز نامزدها در سه گروه جای گرفته اند.

الف) مستقل ها

شش نفر از نامزدها که برخی از آنان ممکن است تعلق خاطر بیش تری به یک گروه، نسبت به گروه دیگر داشته باشند؛ به هر دلیل، حضور مستقل در انتخابات را برگزیده اند که در بین آنان، وکلای خوشنام، با سابقه و برخوردار از ویژگی های لازم و شایسته برای انتخاب شدن نیز وجود دارد.

ب) گروه هفتم اسفند

در چند دوره ی اخیر، گروه هفتم اسفند به مدد حضور و سرلیستی سرشناسان و پشتیبانی و اعتماد جوانان، موفقیت چشمگیری در کسب کرسی های هیات مدیره داشته است.

هفتم اسفند که تمام آگاهی ها در مورد چگونگی پیدایش، ماهیت، اهداف، موسسان و لیدرهای آن احتمالی و غیر رسمی است، در این دوره با
ممنوعیت قانونی سرلیست های سرشناس از نامزدی در انتخابات، بازنشستگی برخی دیگر، عدم کادرسازی در سالیان اخیر و صاحب نظر و صاحب سبک بودن نسل دوم این گروه، با این چالش رو به رو شد که در کمتر از یک هفته به انتخابات، سه نفر از نامزدهای شاخص آن، در پیام کوتاهی که در آن «دعوت از همکاران به شرکت در انتخابات»دیده نمی شود، بدون «بیان علت» و بی آن که از نامزد یا نامزدهای خاصی «اعلام حمایت» کنند، از نامزدی منصرف شوند.

نامزدهایی که لیدر پیشین گروه، در توصیفی قابل تامل!!!، از آنان به عنوان «ناهمراهان»، یاد و وجود اختلاف شدید بین ایشان را آشکار کرد؛

اگر چه بلافاصله هفتم اسفند، فهرست پنج نفره خود را منتشر نمود؛ ولی جدا شدن لیدر پیشین این گروه و شرکت ایشان به صورت مستقل در انتخابات قبلی، پیوستن یکی از نامزدهای پیشین این گروه به جمع نامزدهای فعلی گروه دیگر، همسویی یکی از اعضای هیئت مدیره عضو این گروه با مستقل ها ‌و گروه دیگر، حمایت برخی از وکلای جوان عضو این گروه از نامزدهای گروه های دیگر و‌ اکنون انصراف سه نامزد این گروه بدون اعلام حمایت از افراد باقی مانده در کنار برخی ناگفتنی ها نشان می دهد سایه سنگین پدرسالاری، هفتم اسفند را در نبود دموکراسی، با رنج فراوان رو به رو‌ نموده است.

 مصیب بار است که لیدرهای جوان ذوب در ولایت معمرین که از نزدیک با آنان هیچ کار سازمانی انجام نداده اند تا از شیوه تلخ مدیریتشان آگاهی یابند، با استفاده افراطی از اصل اخلاقی و غیر اختلافی احترام به پیشکسوتان، به اقتدار و انحصار پدرشاهی مطرود و منسوخ در جهان، جنبه معرفتی و تقدس می بخشند؛

در حالی که می دانیم در روش پدرسالاری، پدر، ابتدا از راه کنترل، مانع رسیدن اطلاعات به دیگران ولو به افراد هم شان خود می شود؛ سپس دلیل کارش را خیرخواهی و‌ پیشگیری از ضرر معرفی می کند؛ زیرا خود را واجد معرفتی می داند که دیگران فاقد آنند.

 متاسفانه در این هیبت، پدرسالاری، از چنان شکل نرم و شیکی برخوردار است که می تواند بدون هیچ الزام و اجباری، به جای همه تصمیم بگیرد.

ج) گروه همبستگی

این گروه در دوره دهم انتخابات هیات مدیره، از اجتماع و اتحاد برخی از وکلای عضو انجمن هم اندیشی با وکلای عضو هیات علمی دانشگاه ها شکل گرفت.

انجمن هم اندیشی که به وسیله وکلای جوان مخالف انحصارگرایی سنتی ها شکل گرفته بود و به اهرم فشاری برای تعدیل آنان تبدیل و کرسی هایی را از دوره هشتم صاحب شده بود، با کناره گیری تدریجی موسسان در اعتراض به استفاده ابزاری برخی از اعضا از این انجمن برای مدتی به محاق رفت و اگر چه هرگز موفق به بازسازی سازمانی و آرمانی خود نشد؛ ولی در رفع انحصار خط شکن بود و هزینه های بسیاری برای آن پرداخت.

گروه همبستگی اگر چه در نخستین دوره از حضورش نتوانست بیش از یک کرسی در اعضای اصلی هیات مدیره به دست آورد؛ ولی در کمتر از هفت ماه توانست با همسویی تنها عضو مستقل راه یافته به هیات مدیره و یکی از نامزدهای عضو گروه هفتم اسفند، به اکثریت هیات مدیره تبدیل شود.

 این گروه در دومین دوره از حضور خود، هفت نامزد را برای انتخابات پیش رو معرفی کرده است که در میان آن ها دو رییس و ‌‌دو نایب رییس ادواری کانون نیز دیده می شوند.

اختلاف اصلی در این ائتلاف از ابتدا تا کنون، همواره بر سر برابری شمار نامزدهای غیر عضو با وکلای عضو هیات علمی دانشگاه بوده است.

 شعارها و اهداف هر سه گروه

 شعارها و اهداف هر سه گروه (مستقل، هفتم اسفند و همبستگی) برای حفظ استقلال نهاد وکالت و خوشبخت کردن وکلا، نسبتا مشترک است؛ ولی بر اساس تجربه، تفاوت در این است که در گروه هفتم اسفند، پدر سالار، تصمیم خیرخواهانه می گیرد و دیگران، باید یا این تصمیم معرفتی را بپذیرند و یا با ترک گروه، انگ «ناهمراهی» را بر خود هموار کنند؛ ولی در همبستگی، تصمیمات به رای گذاشته می شود تا بر اساس خرد جمعی عمل شود.

دامنه ی خیرخواهی پدرسالاری در هفتم اسفند تا آن جا گسترده است که نامزد آن با تصمیم بالادستی، حتی حق حضور در میتینگ انتخاباتی خود در جامعه وکلا را ندارد.!!!

با وجود این، تغییرات اخیر نشان می دهد که هفتم اسفند نیز در پاییز پدرسالاری در این دوره، در حال پوست اندازی و در آستانه ی تغییرات ضروری حساسی است که در پی آن، یا به خودباوری حاکمیت دموکراسی دست یابد و یا سایه پدرسالاری را تقویت و تثبیت کند.

فرجام سخن؛ اهمیت انتخابات ۳۰ آبان:

با این که شمار شرکت کنندگان در انتخابات هیات مدیره کانون خراسان، هیچ گاه از یک سوم یا سی و سه درصد فراتر نرفته است و در این دوره، همین نصاب نیز به دلایلی مانند ادامه شیوع ویروس کووید ۱۹، سرایت سرخوردگی و یاس عمومی حاکم بر جامعه بر وکلای دادگستری، کاهش هیجانات ناشی از حس رقابتی بودن فضای انتخابات و تشکیل کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی، شکننده به نظر می رسد؛

اما چالش هایی که نهاد وکالت در بزنگاه تاریخی حاضر برای پاسداری از موجودیت مستقل و جایگاه خود با آن رو به روست، این ضرورت را به وجود می آورد که همکاران ارجمند، با شرکت در انتخابات، پیام استقلال طلبی خود در دفاع و حمایت از مدیران مدافع این حق را به مراجع رسمی مخابره و با توجه به وجود نامزدهای شایسته در هر سه گروه، با هر گرایش و سلیقه ای در انتخابات، شرکت کنند.

 راه قانونی رسیدن به حقوق قانونی و اعتراض به رفتارهای مخالفین و دشمنان نهاد وکالت، استفاده از همین صندوق رای است پیش از آن که فرصت گران بهای آن گرفته یا تشریفاتی شود.

منبع: کانال تلگرام دکتر عمارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا