گفت و گوویژه

وکیل ابوذر نصر‌الهی: احتمال دارد بعد از خاتمه احضارها، وکلایی که حاضر به امضای تعهدنامه نشده‌اند مجددا به دادسرا احضار شوند

وکلاپرس- وکیل ابوذر نصرالهی، یکی از وکلایی که در موج اخیر احضار وکلا، به دادسرای امنیت اوین احضار شده بود، به تشریح جزئیات این جلسه پرداخت و از احتمال احضار مجدد وکلایی که تعهد نداده اند، خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، از ۱۸ اردیبهشت ماه امسال عده کثیری از وکلای دادگستری به دادسرای امنیت تهران احضار شده اند که اغلب این احضارها توسط شعبه ۷ دادسرای امنیت اوین(شهید مقدس) صورت گرفته است و در این احضار ها عنوان اتهامی ذکر نشده است.

نصرالهی در گفتگو با وکلاپرس ضمن تشریح جرئیات احضارش به دادسرای امنیت تهران، گفت: با توجه به این که معتقد بودم مرتکب جرمی نشده ام، حاضر به دادن تعهد نشدم.

روز مراجعه ما به دادسرای امنیت، شعبه ۷ بازپرسی بلاتصدی بود

وکیل ابوذر نصرالهی درخصوص جزئیات این احضار گفت: شعبه هفتم دادسرای امنیت تعداد زیادی از همکاران از سراسر کشور را به دادسرا احضار کرده که من نیز جزو احضارشدگان بودم و روز ۳۱ اردیبهشت به دادسرای امنیت تهران مراجعه کردم.

او ادامه داد: روزی که من به همراه تعدادی از همکاران به دادسرا احضار شدیم، شعبه ۷ بازپرسی بلاتصدی بود فلذا سرپرست محترم دادسرای امنیت رأسا به پرونده رسیدگی کرد.

برخورد سرپرست دادسرای امنیت کاملا محترمانه بود

نصرالهی در پاسخ به نحوه برخورد دادسرای امنیت گفت: برخورد سرپرست دادسرای امنیت کاملا محترمانه بود. با توجه به فرمان عفو رهبری به همکارانی که احضار شده بودند، پیشنهاد شد تا در صورت تمایل تعهدنامه‌ای را -که فرم آن از قبل آماده شده بود- امضا کنیم تا قرار موقوفی تعقیب صادر شود.

این وکیل دادگستری در پاسخ به چیستی اتهامات مطرح شده گفت: در خصوص عناوین اتهامی صحبت نشد اما درخصوص من، برخی از مطالبی که در فضای مجازی از سال ها قبل منتشر نموده بودم به عنوان دلیل ارائه شد که به زعم دادسرا می توانست از مصادیق فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد.

بیشتر بخوانید:

چون معتقد بودم مرتکب جرمی نشده ام، حاضر به دادن تعهد نشدم

وی ادامه داد: با توجه به این که معتقد بودم مرتکب جرمی نشده ام، حاضر به دادن تعهد نشدم؛ با این توضیح که بنا به سوگند وکالتی همواره تلاش کرده ام در چارچوب قانون قدم بردارم فلذا وقتی مرتکب جرمی نشده ام لزومی بر دادن تعهد هم نیست.

قصدی برای بازداشت وکلا در این برهه وجود ندارد

نصرالهی افزود: سرپرست محترم دادسرا با تأکید بر این که قصدی برای بازداشت وکلا در این برهه وجود ندارد عنوان داشت در صورت عدم امضای تعهد، پرونده در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد. با این وصف احتمال دارد بعد از خاتمه احضارها، وکلایی که حاضر به امضای تعهد نشده اند مجددا به دادسرا احضار شوند.

بیشتر بخوانید:

او در پاسخ به اینکه بازپرس مربوط به احضارها چه کسی بوده است، گفت: احضار وکلا توسط آقای بهروز حسنی اعتماد انجام شده ولیکن گویا از دادسرای امنیت به دادسرای دیگری منتقل شده است.

حضور جمعی از وکلا و مدیران برای حمایت از احضارشدگان

این وکیل دادگستری در پاسخ به میزان حمایت های صورت گرفته توسط اسکودا و مدیران کانون ها گفت: تا آنجا که اطلاع دارم دبیر کارگروه حقوق بشر اسکودا مذاکراتی با مسئولین قوه قضاییه داشته و در روز احضار من نیز، جمعی از وکلا و همچنین وکیل عادل مقدس (عضو هیأت مدیره کانون بوشهر) نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: به عقیده من کانون های وکلا نهادهای صنفی مدنی هستند. از یک سو این نهاد وظیفه حمایت از صنف را دارند و از سوی دیگر بایست بنا به انتظاری که جامعه از ایشان دارد، در راستای حقوق مردم خصوصا در مواجهه با قوه حاکمه نقش آفرینی داشته باشد. این که ما از نهاد مستقل وکالت و وکیل مستقل سخن می‌گوییم مهمترین نقطه بروزش همان ارزشی است که از آن تحت عنوان «وکلا برای حقوق ملت» یاد می شود.

بیشتر بخوانید:

ضرورت همراهی کانون های وکلا در بزنگاه های تاریخی

او افزود: کانون های وکلا و خصوصا کمیسیون های حقوق بشر الزاما بایستی در مسائل مختلف و به ویژه در بزنگاه های تاریخی همراه و پشتیبان ملت باشد. مباحثی مانند حکمرانی شایسته، آزادی های مدنی و سیاسی، حق اعتراض، حق بر سلامت، حق بر معیشت، حقوق محیط زیست و ده ها موضوع دیگر از جمله مسائلی است که کانون های وکلا نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند.

نصرالهی با اشاره به موضوع احضارها گفت: ما با ماجرایی مواجهیم که ده ها وکیل بخاطر بیان عقاید خویش -فارغ از درستی یا نادرستی این عقاید- به دادسرا احضار شده اند. این موضوع هم مسئله ای صنفی و هم مدنی است. کانون ها باید هم به واسطه وظیفه ای که در قبال اعضای خود دارند و هم به واسطه وظیفه اجتماعی خود در این خصوص اعلام موضع نمایند.

برخی مدیران درخصوص مسائل صنفی و اجتماعی مماشات می کنند

او ضمن انتقاد از عملکرد برخی مدیران گفت: متأسفانه برخی مدیران ما سال هاست درگیر برهه حساس کنونی اند و با این توجیه که استقلال کانون در خطر است، درخصوص مسائل صنفی و اجتماعی مماشات می کنند. در حالی که منفعل نبودن و وجود پشتوانه مردمی می تواند به عنوان بزرگترین ضمانت حفظ استقلال کانون های وکلا مطرح باشد.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری در پایان گفت: اساسا استقلال وکیل و کانون های وکلا را صرفا از باب دفاع شایسته از حقوق ملت می خواهیم و وقتی نخواهیم و یا نتوانیم از حقوق ملت -چه در دادگاه و چه در جامعه- دفاع کنیم بر این استقلال فایده ای مترتب نیست و به عقیده من حتی دیگر موضوعیتی ندارد.

‫۵ دیدگاه ها

  1. این وکیل دادگستری در پایان گفت: اساسا استقلال وکیل و کانون های وکلا را صرفا از باب دفاع شایسته از حقوق ملت می خواهیم و وقتی نخواهیم و یا نتوانیم از حقوق ملت -چه در دادگاه و چه در جامعه- دفاع کنیم بر این استقلال فایده ای مترتب نیست و به عقیده من حتی دیگر موضوعیتی ندارد.

    بله دیگه تازه فهمیدین؟ استقلال برای اینه که هر کاری خواستن انجام بدن نه دفاع از شماها و ملت

  2. کسی حق انتقاد نداره حق بیان هم نداره بیان کنه آزادی بعد از بیان نداره، فقط باید تعریف کنید، من یادتون میدم: به به چه گرونی های خوبی، آفرین عجب تورمی رکورد زدیم، وای چه خوب برا حجاب پوست می کنند ولی فقر بی خیال آخه کی به فقرا اهمیت میده،همه چی آرومه، من چقدر خوشبختم

  3. سلام و رضوان الهی بر دکتر نصراللهی عزیز از زحمات شما بابت پرونده های حقوق بشری تقدیر و تشکر می گردد. حداقل بنده استحضار دارم این بزرگوار تبرعا کار وکالت افرادی که در پاییز و زمستان سال قبل به مشکل خورده بودن را انجام دادندو در دفترشان به روی خانواده عزیزانی که به مشکل خورده بودند باز بود.خداوند بهترین ها را سمت و روزی ایشان کند.ارادتمند دکتر نصراللهی محمد رسول ابراهیمی هستم از شهر مقدس قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا