اخبار

پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ با همکاری کانون وکلا وکیل تسخیری برای هر یک از متهمان به صورت جداگانه معرفی شد

وکلاپرس- حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز از صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش و ارسال آن به دادگاه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام خبر صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و خانم رقیه (وحیده) محمدی فر در فردیس، بیان کرد: در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال جاری گزارش کشف جسد مرحوم مهرجویی و همسر وی خانم محمدی‌فر واصل شد که با توجه به نوع جنایت و همچنین نقش و جایگاه مرحوم مهرجویی در سینمای کشور، از همان دقایق ابتدایی وقوع جرم، دادستان و بازپرس ویژه قتل دادسرای فردیس به همراه کارآگاهان جنایی پلیس و گروه بررسی صحنه جرم در محل کشف جسد که ویلای مسکونی مرحوم مهرجویی و خانواده وی بوده حاضر شدند و صحنه جنایت را بررسی و آثار، ادله و علائم جرم را جمع آوری کردند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به پیگیری‌ها و دستورات رئیس قوه قضاییه از همان ساعات ابتدایی وقوع این جنایت که منجر به دستور ویژه خطاب به دادگستری کل استان البرز شد اضافه کرد: رئیس قوه قضاییه در جلسه ۲۴ مهرماه شورای عالی قوه قضائیه دستور داد که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پرونده آن‌ها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود که جهت اجرای دستور رئیس قوه قضائیه، کارگروه ویژه‌ای با مسئولیت رئیس کل دادگستری استان البرز تشکیل شد.

با همکاری کانون وکلا، وکیل تسخیری برای هر یک از متهمان به صورت جداگانه معرفی شد

وی با بیان اینکه نحوه وقوع قتل و کیفیت ورود متهم یا متهمان نشان دهنده وجود آشنایی کامل با شهرک و محل سکونت مقتولان داشت تاکید کرد: با تلاش‌های شبانه روزی بازپرس و مقامات قضایی دادگستری کل استان و نیز ماموران پلیس آگاهی استان البرز در کمتر از پنج روز پس از وقوع قتل، متهمان شناسایی و دستگیر شدند، ولی با توجه به نوع جرم و نحوه وقوع آن، جهت تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری ادله بیشتر و همچنین احراز صحت اظهارات و اقاریر متهمان، تحقیقات ادامه یافت.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ حقوق متهمان و در اجرای مقررات قانونی، با همکاری کانون وکلا، وکیل تسخیری برای هر یک از متهمان به صورت جداگانه معرفی شد گفت: پرونده شخصیت نیز با حضور مددکار اجتماعی و روانشناس برای همه متهمان تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

فاضلی هریکندی افزود: با انجام مقدمات قانونی، ضمن بازسازی صحنه قتل و بازجویی و تحقیق از متهمان در پلیس آگاهی، زندان و شعبه بازپرسی، جلسه مواجهه حضوری میان متهمان جهت بررسی، مطابقت و راستی‌آزمایی اقاریر و اظهارات آن‌ها با سایر ادله وقوع جرم با حضور وکلای ایشان و وکیل اولیای دم از سوی بازپرس پرونده برگزار شد.

وی با یادآوری اینکه با استعلام‌های مکرر از پزشکی قانونی استان البرز و مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی فراجا، تمام ابعاد موضوع روشن شد اضافه کرد: نهایتا پس از تکمیل و اتمام تحقیقات مقدماتی، قرار جلب به دادرسی از سوی بازپرس پرونده و متعاقب آن کیفرخواست لازم از سوی دادستان فردیس در کمتر از دو ماه از زمان وقوع قتل صادر و پرونده جهت رسیدگی به اتهامات متهمان به دادگاه کیفری یک استان البرز ارسال شد.

جزئیات کیفرخواست چهار متهم پرونده

رئیس کل دادگستری استان البرز به تشریح برخی از جزئیات کیفرخواست صادره پرداخت و گفت: حسب کیفرخواست صادره، با توجه به محتویات پرونده از جمله اقاریر و اظهارات متهمان و اظهارات مطلعین معلوم شد که چهار متهم پرونده با انگیزه ابتدایی و اصلی «انتقام به جهت خصومت و اختلافات شخصی» و نیز «سرقت» وارد منزل مرحوم مهرجویی می‌شوند.

وی افزود: متهمان دو بار سابقه ورود به ویلای مرحوم مهرجویی دارند که بار نخست در ۱۶ مهرماه بوده که پس ورود به محوطه ویلا، به علت بسته بودن درب‌های ساختمان و اطلاع همسر آقای مهرجویی نسبت به حضور آن ها، از محل متواری می‌شوند که متعاقب این موضوع خانم محمدی فر موضوع را در فضای مجازی منتشر می‌کند، اما به پلیس گزارش و یا اعلام شکایت نمی‌کند.

نحوه قتل مرحوم مهرجویی و همسرش

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه متهمان پس از ناکامی در بار اول، حدود یک هفته بعد در ۲۲ مهر مجددا وارد محوطه ویلا می‌شوند، گفت: این افراد با توجه به شناخت کافی از شهرک و محیط ویلا، این بار از درب دیگر و از سمت آشپزخانه به راحتی با چاقو وارد ساختمان اصلی ویلا می‌شوند که مرحوم محمدی‌فر با مشاهده آن‌ها به اتاق خواب دخترش پناه می‌برد و مرحوم مهرجویی نیز با دو نفر از آن‌ها درگیر می‌شود که در حین این درگیری با ضربات متعدد چاقو به قتل می‌رسد.

وی اضافه کرد: حسب اظهارات متهمان و بازسازی صحنه و بررسی مدارک و مستندات، دو نفر دیگر از متهمان در تعقیب خانم محمدی‌فر به اتاق خواب وارد شده و طلاجات او را مطالبه می‌کنند که مرحوم محمدی‌فر، طلاجات همراه خود از قبیل النگو و دستبند را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه بر اساس اظهارات متهمان این دو نفر قصد قتل خانم محمدی فر را نداشته‌اند ادامه داد: اما در این فاصله با ورود متهم دیگر به اتاق که همان کسی بوده که با ضربات چاقو مرحوم مهرجویی را به قتل رسانده است پس از تحریک و تهدید آن‌ها به قتل، یکی از آن‌ها ضرباتی به خانم محمدی‌فر وارد می‌کند و در ادامه خود همین شخصِ تحریک کننده که نقش طراح و سردسته متهمان را داشته ضربه نهایی را با چاقو به خانم محمدی‌فر وارد می‌آورد.

وی ادامه داد: متهمان پس از قتل، به جستجوی سایر اموال با ارزش می‌پردازند و از یک اتاق دیگر دو گوشی تلفن همراه به سرقت می‌برند، سپس به یک باب ساختمان دیگر در محوطه ویلا می‌روند که آن جا هم شی با ارزش دیگری پیدا نمی‌کنند و از همان مسیر بازمی‌گردند و چاقوها و اموال مسروقه را در اختیار یکی از متهمان که خارج از شهرک سکونت داشته قرار می‌دهند.

قاتل هر دو نفر یک شخص بوده و نقش سایر متهمان در حد معاونت در قتل و یا شروع به قتل است

رئیس کل دادگستری استان البرز با تصریح بر اینکه حسب این یافته‌ها و گزارش پزشکی قانونی و کیفرخواست صادرشده، قاتل هر دو نفر یک شخص بوده و نقش سایر متهمان در حد معاونت در قتل و یا شروع به قتل است گفت: البته اتهامات دیگر نظیر «مشارکت در سرقت با سلاح سرد» منتسب به همه آن‌ها است.

فاضلی هریکندی با اشاره به یکی از ابعاد خاص این پرونده بیان کرد: سه نفر از متهمان از جمله قاتل اصلی که از مظنونین دستگیر شده در همان روزهای اول پس از وقوع جنایت بودند در ابتدا منکر موضوع بوده و به حضور شخص چهارم اشاره‌ای نداشتند به این امید که با عدم کشف چاقوی استفاده شده برای قتل و اموال مسروقه مقتولین، دلیلی علیه آن‌ها یافت نشود لکن پس از دستگیری نفر چهارم و کشف چاقوها و اموال مسروقه، اصل موضوع و انگیزه‌ها کشف می‌شود.

وی یکی از مستنداتی که به روشن شدن این پرونده کمک کرد را محتویات گوشی همراه خانم محمدی‌فر که از متهمان کشف شد مربوط دانست و گفت: پس از کشف گوشی مسروقه متعلق به خانم محمدی‌فر، پیش نویس پیامک ارسال نشده وی خطاب به دخترش که حاوی مشخصات متهم و قاتل اصلی و مطلع کردن دخترش از ورود قاتل به منزل بوده مشاهده شد.

انگیزه مادی و خصومت قبلی شخصی؛ انگیزه‌های قتل

رئیس کل دادگستری استان البرز در مورد انگیزه متهمان در این پرونده تصریح کرد: حسب اظهارات دو نفر از متهمان که از قبل مرحوم را می‌شناختند تصور آن‌ها با توجه به سفرهای خارجی متوفیان از جمله سفر اخیر آن‌ها به کشور فرانسه این بوده است که آن‌ها اموال با ارزش نظیر ارز و طلاها را در منزل نگهداری می‌کنند لذا با تحریک دو نفر دیگر و با این وعده که با این سرقت، زندگی آن‌ها عوض شده و دیگر نیازی به کار کردن ندارند آن‌ها را با خود همراه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وی متذکر شد: در کنار انگیزه مادی، دو متهم دیگر پرونده با مرحوم مهرجویی و همسرش خصومت قبلی شخصی داشته‌اند به نحوی که یکی از متهمان از برخوردهای پرخاشگرانه مرحوم مهرجویی با خودش یاد می‌کند و یا متهم دیگر به اخراج خودش از شهرک به دستور آقای مهرجویی و تهمت سرقت به عنوان یکی از انگیزه‌های قتل اشاره دارد.

ارجاع پرونده به دادگاه کیفری یک استان البرز

وی با بیان اینکه هم اکنون پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری یک استان البرز ارسال شده تاکید کرد: با توجه به دستور رئیس قوه قضاییه، به این پرونده با سرعت و دقت و با رعایت تشریفات و مقررات قانونی رسیدگی و احکام مقتضی صادر خواهد شد.

منبع: مرکز رسانه قوه قضائیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا