گفت و گو

اعلام آمادگی برخی وکلا برای پیگیری پرونده‌های تخلفات گشت امنیت اخلاقی یا ارشاد

وکلاپرس– وکیل حسن یونسی ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری پرونده‌های مردم درخصوص تخلفات مامورین ناجا و گشت‌ ارشاد گفت: متاسفانه مردم نسبت به پیگیری‌ها ناامید و بی‌اعتماد هستند.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا وکیل حسن یونسی در حساب توییتری خود، از آمادگی خود و برخی وکلا برای پیگیری پرونده‌های مربوط به تخلفات برخی از مامورین ناجا و گشت‌های ارشاد، از جمله ضرب و شتم و اقدام به بازداشت غیر قانونی خبر داد.

او در حساب توییتری خود نوشت:

در موضوع تخلفات مامورین ناجا و گشتهای ارشاد، از جمله ضرب و شتم و اقدام به بازداشت غیر قانونی، من و برخی از همکاران وکیل آمادگی داریم جهت ثبت شکایت در دادسرای نظامی اقدام کنیم. اگر با موردی مواجه شدید که خانواده‌ای تمایل به پیگیری داشتند، دایرکت پیام بفرستید

بیشتر بخوانید:

فیلمبرداری و تصویربرداری حجاب یک موضوع فرهنگی است

وکیل حسن یونسی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص غیرقانونی بودن این برخوردها گفت: فارغ از موضوع قانون حجاب اجباری که در جای خود قابل نقد است و از سوی جریان‌های ارزشی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، حجاب یک موضوع فرهنگی است و باید از طریق تبیین و ترویج اقدام شود.

او ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر جنبه فرهنگی مسئله حجاب تاکید شده و در ماده ۱۰ تصریح دارد که حجاب اجباری و الزامی نیست. با این وجود فعلا یک قانونی تصویب شده و براساس آن نیز مجازات در نظر گرفته شده است و به همین استناد با مسئله برخورد می‌شود.

محدودیت‌های قانونی مامورین ناجا در مواجهه با بی‌حجابی

یونسی با اشاره به محدودیت برخورد ضابطین قضایی گفت: اساسا مامورین ناجا در قالب پلیس امنیت اخلاقی یا گشت ارشاد ، به لحاظ حقوقی و به استناد قوانین آیین دادرسی کیفری در مواجهه با این جرم محدودیت دارند. به عبارت دیگر حتی اگر قائل باشیم که جرم مشهود اتفاق افتاده است، مواد قانون آیین دادرسی کیفری ترتیبات را صراحتا مشخص کرده است؛ اقدام به بازداشت به همین راحتی نیست. این همه جرم مشهود اتفاق می‌افتد، مگر پلیس بازداشت می‌کند؟

او افزود: براساس قانون، در مواردی که احتمال تبانی بین متهمین باشد، احتمال اختفا، فرار، امحای آثار جرم باشد ضابط می‌تواند برای ۲۴ ساعت بازداشت کند. آیا بی‌حجابی جرمی است که در آن احتمال تبانی، فرار و… باشد که با آن رفتارهای خشن، غیرانسانی، غیراخلاقی و خلاف قانون برخورد شود؟

این وکیل دادگستری گفت: براساس یکی از اصول حقوق جزا، ما باید تفسیر موسع به نفع متهم داشته باشیم مگر اینکه دلایل بیانگر شرایطی باشد که ضابط بتواند بازداشت کند. بی‌حجابی باتوجه به مجازات حداقلی که برای آن در نظر گرفته شده است، نیازی به ورود ضابط برای بازداشت ندارد.

با برخورد انتظامی، قضایی و حقوقی در مقابل بی‌حجابی مخالفم

وی با اعلام نظر شخصی خود در مواجهه با این برخوردها گفت: هرچند اساسا با برخورد انتظامی، قضایی و حقوقی در مقابل بی‌حجابی مخالفم و آن را راهکار نمی‌دانم اما به نظرم نهایتا بتوانند با احضار و جزای نقدی به موضوع رسیدگی کنند. مثل همان شیوه ارسال پیامک که البته خیلی اشتباه و خطا دارد.

بیشتر بخوانید:

فیلمبرداری و تصویربردار از برخی مامورین متخلف ناجا یا غیرمتخلف منع قانونی ندارد

او ادامه داد: اساسا این برخوردهای خشن جرم است و با موارد متعددی مواجه هستیم. فیلمبرداری و تصویربرداری از مامور ناجای متخلف یا غیرمتخلف منع قانونی ندارد و طبق هیچ قانونی جرم نیست. مگر اینکه مشمول عناوین مجرمانه دیگر شود.

یونسی با غیرقانونی دانستن برخورد خشن برخی ماموران گفت: مامورین ناجا در مواردی با برخوردهای خود غیرقانونی عمل می‌کنند و مرتکب رفتار مجرمانه می‌شوند. البته برخی نیز معذور هستند.

بی‌اعتمادی مردم نسبت به پیگیری‌ها و حصول نتیجه

این وکیل دادگستری در پایان گفت: من و همکارانم در این خصوص اعلام آمادگی کردیم که شهروندان به من یا سایر همکاران مراجعه کنند. اگرچه در همان توییت پیام‌های متعددی داشتم که حاکی از بی‌اعتمادی مردم نسبت به پیگیری‌هاست. هدف ما آگاهی مردم نسبت حقوقشان و همچنین رفتار غیرقانونی برخی مامورین و بازداشت است و شاید هشداری برای برخی مسئولین باشد تا رویه را اصلاح کنند.

یک دیدگاه

  1. مامور از بالا بالا ها دستور گرفته و قلدر شده . مردم رو که هیچ قانون رو هم له کرده. من و شما چکاره هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا