اخبار اسکوداویژه

رئیس اسکودا: از این که مقامات یا امام جمعه اهواز با کراوات مخالف بوده‌اند یا خیر، بی‌اطلاعیم

گزارش جماران با تیتر: جنجال کراوات! سکوت مقامات در مورد لغو همایش کانون‌های وکلا ادامه دارد

وکلاپرس- پایگاه خبری جماران در گزارشی به ماجرای عدم برگزاری افتتاحیه چهل و هشتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری در اهواز به علت پوشش وکلای مرد پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، افتتاحیه چهل و هشتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که قرار بود ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای خوزستان در سالن گیت بوستان سازمان آب و برق شهر اهواز برگزار شود، لغو شد.

علی رغم اطلاع رسانی ضعیف اسکودا و کانون میزبان از اتفاقات رخ داده، اخباری مبنی بر مخالفت حراست گیت بوستان با ورود وکلایی که پوشش کراوات داشتند منتشر و در نهایت این اخلال منجر به لغو مراسم افتتاحیه شد.

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری جماران در خبری با تیتر «جنجال کراوات!» به حاشیه های این همایش پرداخته و از سکوت مقامات در مورد لغو همایش کانون‌های وکلا نوشته است.

در این گزارش آمده است:

در روزهای گذشته برگزاری مراسم افتتاحیه چهل‌وهشتمین نشست هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در اهواز با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

جلوگیری از برگزاری آیین افتتاحیه این همایش به دلیل استفاده حاضرین از «کراوات» توسط عوامل حراست محل برگزاری،خبرساز شد. اما موضوع چه بوده است؟

طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود، در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری این نشست در مرکز همایش های بین‌المللی گیت ‌بوستان اهواز وابسته به وزارت نیرو برگزار شود اما پس از حضور اعضای این نشست و مهمانان در سالن تالار با اتفاق عجیبی مواجه شده‌اند.

سیستم صدابرداری قطع و اجازه پخش هیچ گونه صدا یا تصویری داده نمی‌شود. همچنین نیروی حراست عنوان می‌کنند که به دلیل «عدم رعایت الزامات اداری» امکان برگزاری مراسم وجود ندارد و از حاضرین درخواست می‌کنند که «کراوات» خود را باز کنند.

این خواسته با مخالفت وکلا و برگزارکنندگان مواجه می‌شود و این خواسته را «غیرقانونی» می‌دانند که در قرارداد قید نشده بود.

گرچه در این مدت، رییس دادگستری‌ خوزستان، دادستان مرکز استان و  موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و رییس سابق دادگاه‌های انقلاب تهران در سالن به انتظار حل مشکل نشسته بودند اما مراسم اجازه برگزاری پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز از دیگر مدعوین مراسم افتتاحیه بود، که در محل برگزاری حاضر می‌شود، اما وارد سالن نمی‌شود و این عدم ورود امام جمعه موجب می‌شود که برخی در فضای مجازی عنوان کنند که «امام جمعه اهواز از نوع پوشش حاضرین ناراضی بود.»

علی‌رغم تلاش‌های بسیار، مراسم افتتاحیه برگزار نمی‌شود و ادامه همایش به محل دیگری تغییر می‌کند.

دکتر جعفر کوشا رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این خصوص به خبرنگار جماران می‌گوید: «بر اساس چارچوب قرارداد ما باید مراسم افتتاحیه همایش را برگزار می‌کردیم، در مورد آنچه رخ داد  خوب بود مسئولان یک هفته یا یک روز   قبل از شروع همایش این موارد را مشخص و اطلاع می‌دادند.»

وی ادامه می‌دهد:«اما در روز همایش اعتقاد داشتند که آقایان کراوات نداشته باشند، اگر یک روز قبل به ما اطلاع می‌دادند، احتمالا تمهیداتی در نظر می‌گرفتیم.»

این وکیل دادگستری اعتقاد دارد که استفاده از «کراوات» در پوشش منع قانونی ندارد و می‌گوید: «این‌ها کج‌سلیقه‌گی است. استفاده از کراوات در پوشش هیچ مشکل حقوقی ندارد. این‌ها بهانه‌های است که در یک جاهایی به یک نفر «آره»گفته شود و به نفر دیگری «نه» گفته شود.تمام این‌ها بهانه است.»

وی در خصوص موضع امام جمعه اهواز نیز عنوان می‌کند: «به ما ابلاغ نشد که مقامات استانی یا امام جمعه در خصوص حضور افراد با کراوات در همایش مخالفتی دارند و اساسا از این مساله هم بی‌اطلاعیم. اما آنچه که دیده‌ایم این بود که رییس کل دادگستری استان خوزستان در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرد.»

پیش از این نیز جعفر کوشا در جمع وکلا با ابراز ناراضایتی از لغو برگزاری افتتاحیه همایش گفته بود:«متاسفانه عده‌ای و جریانی در کشور چون با اصل وکالت و وظایف نهاد وکالت به دلیل آنکه با موضوعات اجتماعی روز برخورد دارد، مخالف هستند، سعی می‌کنند با بهانه‌های کوچک به نهاد وکالت حمله کنند.»

رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران همچنین تصریح می‌کند: «همین سلایق شخصی است که کار ما را به اینجا کشانده است که آقایی چنین استدلال می‌کند که چون در پوشش اداری، کراوات وجود ندارد پس اجازه برگزاری همایش را ندارید.»

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند:«دنبال بهانه‌هایی برای مقابله با نهاد وکالت هستند. اینها افراد و جریان‌هایی هستند که وقتی نمی‌توانند به مشکلات اساسی مردم برسند و تورم را مهار کنند، در وادی دیگری قدم می‌نهند.»

وی معتقد است که «برخی با افزایش آگاهی‌ و روزآمد کردن دانش مردم مخالفت می‌کنند» و می‌گوید:« وقتی مردم بیشتر آگاه شوند بیشتر از مسئولان مطالبه‌گری و پرسش‌گری می‌کنند.»

رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه «باید به یک جامعه معتدل برسیم»، ادامه می‌دهد: «متاسفانه جامعه ما دچار افراط و تفریط شده است. مسئولانی که اینگونه تصمیم می‌گیرند دارای عقبه و اتاق فکر هستند. آنها می‌گویند این جلسات تشکیل نشوند چون می‌تواند آگاهی بخش باشد.»

کوشا با اشاره به محدودیت‌هایی که برای برگزاری چهل و هشتمین جلسه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اعمال شد، اظهار می‌کند: «انتظار ما از مسئولان استان خوزستان این است که نگذارند کسانی به بهانه‌های خرافاتی و تعصبی مانع از برگزاری چنین مراسم‌هایی که آگاهی بخش جامعه است، شوند.

برخی‌ها می‌گویند ما می‌مانیم که کار کنیم، این مورد تایید ما است؛ اما ما با کسانی که می‌گویند کار می‌کنیم که بمانیم مخالفیم.»

بیشتر بخوانید:

تاکنون در خصوص جنجال «کراوات» در همایش کانون‌های وکلا هیچ مقام رسمی اظهار نظر نکرده است و وزارت نیرو به عنوان مالک سالن تالار نیز همچنان سکوت کرده است و مشخص نیست لغو این همایش به دستور چه کسی بوده است.

پیش از این “اسماعیل جویجری نائب رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان” در پاسخ به این‌که نیروی که از برگزاری مراسم جلوگیری کرده‌اند، ضابط قضایی بوده‌اند یا خیر، به خبرنگار جماران گفته بود:« این نیروها ضابط قضایی نبوده‌اند و نیروی حراست وابسته به سازمان آب و برق خوزستان بودند و در پاسخ به ما اعلام می‌کردند که مدیریت چنین درخواستی کرده است، حال این که مدیریت کدام بخش است، اطلاعی به ما نداده‌اند.»  جویجری ادامه می‌دهد: «مساله کروات زدن نه غیر قانونی است و نه غیر اخلاقی، چرا باید با یک خواسته غیر منطقی از برگزاری یک همایش جلوگیری شود. این اقدام بر خلاف قانون بوده است و ما قطعا اقداماتی انجام خواهیم داد.»

همچنین “یزدالله طاهری‌نسب رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان” با تاکید بر پیگیری قانونی این موضوع گفته است:«ما در این مسئله مظلوم واقع شده‌ایم و به شان ما بی‌احترامی شد. جلسه ما را برخلاف ضوابط و مقررات و با وجود قرارداد بسیار شفافی که با آنها منعقد کرده‌ بودیم، بهم ریختند، به اتهام اخلال در نظم شکایت مطرح کرده و از آنها مطالبه خسارت معنوی کنیم.»

وی عنوان کرد: «این حادثه ممکن است در هر استان دیگری پیش آید لذا باید برای این قبیل مسائل آمادگی داشته باشیم چرا که در آینده نیز ممکن است با اعمال سلیقه از سوی متولیان امر مواجه شویم.»

تصمیمات سلیقه‌ای در لغو برنامه‌ها در اهواز اولین بار نیست، بلکه در سال گذشته کنسرت یکی از خوانندگان پاپ کشور توسط عوامل خودسر مختل و سپس تصمیم به لغو آن شد. تصمیمی که مشخص نبود چه کسی آن را اتخاذ کرده است اما هر چه که بود پس از آن اتفاق در اهواز تاکنون دیگر کنسرتی برگزار نشد و حال لغو همایش کانون‌های وکلای دادگستری ایران بار دیگر این اتفاق را برجسته کرده است.

اکنون باید دید که سریال تصمیمات سیلقه‌ای تا کجا ادامه خواهد داشت و در قسمت بعدی برخی تصمیم‌گیران چه حاشیه و جنجالی را به نمایش خواهند گذاشت.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا