اخبار کانون هاویژه

پیوستن کانون وکلای مرکز به کارگروه مشترک تنظیم آیین نامه لایحه استقلال

وکلاپرس- دیروز (۵ مرداد) جلسه سوم هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در حالی برگزار شد، ضمن موافقت اعضا جهت پیوستن به کارگروه مشترک تنظیم آیین نامه لایحه استقلال، شاهد استعفای یکی از دو منشی هیأت مدیره بود.

به گزارش وکلاپرس دکتر محمدرضا کامیار، عضو علی البدل کانون وکلای دادگستری مرکز، گزارشی پیرامون مباحث مطروحه در جلسه سوم هیأت مدیره کانون وکلای مرکز منتشر کرد.

غیبت دو نفر از اعضا

کامیار از غیبت سید مهدی حجتی و صمدزاهدپاشا در جلسه دیروز خبر داد.

طرح برخی حواشی در نطق پیش از دستور توسط یکی از اعضا

وی مدعی شد: در ابتدا نطق های پیش از دستور توسط ۶نفر از همکاران قرائت شد و مطالب محتلفی به سمع اعضای هیات مدیره رسید. یکی از سخنران که به عنوان عضو هیئت مدیره برای اولین بار نطق پیش از دستور قرائت می کرد، با ورود در مباحث حاشیه ای که در چند روز اخیر مطرح بود سعی داشت مباحث را مجددا به میان آورد که خوشبختانه با دخالت آقایان مالکی و آذربایجانی سخنان قطع شد تا به کارهای اصلی پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: پاسخ علی حامد توسلی به برخی ادعاهای مذکور در یک لایو اینستاگرامی

استعفای منشی و استرداد استعفای حبیبی

همچنین علیرغم آن که در جلسه دوم هیأت مدیره کانون وکلای مرکز با چانه زنی و درخواست از اعضای هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، بالاخره وکیل کارن روحانی و حیدر حسن زاده به عنوان دو منشی هیأت رییسه انتخاب شده بودند، اما بنا به گفته سهیل طاهری(عضو هیأت مدیره) در جلسه دیروز کارن روحانی استعفای خود را تقدیم رییس کانون مذکور کرده است. گفتنی است هنوز خبری از پذیرش استعفای وی رسانه ای نشده است.

در سوی دیگر سهیل طاهری خبر از استرداد استعفای محمود حبیبی از عضویت در هیأت مدیره داده است که به نظر می آید منظور از این گفته استرداد از استعفا از سمت بازرسی کانون وکلای مرکز می باشد که پس از جلسه اول هیأت مدیره تازه تأسیس تقدیم جلیل مالکی شده بود.

بیشتر بخوانید:‌ چالش انتخاب منشی در هیأت مدیره کانون وکلای مرکز

کانون مرکز به کارگروه تنظیم آیین نامه لایحه استقلال پیوست

این وکیل دادگستری با اشاره اینکه دستور جلسه بررسی وضعیت فعلی آیین نامه پیشنهادی قوه قضاییه برای لایحه استقلال بود افزود: جلسه با حضور مهمان ارجمند دکتر مرتضی شهبازی نیا، رئیس اسکودا، برگزار شد. وی تاریخچه ای از این مسئله بیان کرد و از روند تهیه متنی برای اصلاح قانون وکالت خبر داد که در سال گذشته با ۱۱۷ امضا به مجلس نمایندگان تقدیم و اعلام وصول شد. پس از آن به عزم جدید قوه قضاییه در خصوص آیین نامه پیشنهادی لایحه استقلال و روند اقدامات صورت گرفته به طور خلاصه اشاره شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با توجه به درگیری کانون وکلای دادگستری مرکز درمورد انتخابات، روند بررسی آیین نامه پیشنهادی کند بوده و به عقیده برخی سبب شد قوه قضاییه اخیراً بخشنامه‌ای خطاب به دادگستری ها صادر کند که شامل دیدگاه هایی در حوزه نهاد وکالت نیز بود‌. به عبارت دیگر مواردی که قرار بود از طریق آیین نامه شکل بگیرد از طریق این بخشنامه به دادگستری ها ابلاغ شده است. ضروری بود کانون سریع تر نسبت این دیدگاه قوه قضاییه اتخاذ تصمیم کند، خلاصه نظریات ارسال شده به اسکودا، همراهی در جهت تنظیم آیین‌نامه از سوی کانون های وکلا است که با شکل‌گیری کارگروه شاهد تعامل مثبتی در نهاد وکالت خواهیم بود.

هیأت مدیره تصویب کرد که به کارگروه تنظیم آیین نامه که اعضای آن شامل نمایندگان کانون های وکلای دادگستری و مسئولانی از قوه قضاییه و مجریه می شود بپیوندد.

گفتنی است ظاهرا پیشتر ۲۳ کانون وکلای دیگر نیز به این کارگروه پیوسته بودند، اما مدیریت قبلی کانون وکلای مرکز با پیوستن به این کارگروه مخالف بود.

بیشتر بخوانید: حضور کانون وکلای قم و اصفهان در کارگروه مشترک با قوای مجریه و قضاییه

تنظیم متن با کانون ها و تصویب یا رد با دستگاه قضا

عضو علی البدل کانون مرکز افزود: نکته ای که در این جلسه به اطلاع همکاران رساندم این بود که تنظیم این متن بر عهده کانون های وکلا و تصویب آن به قوه قضاییه خواهد بود. لذا هرگونه تغییر و تعدیل بایستی توسط کانون‌های وکلا صورت گیرد و دستگاه قضا در نهایت تصویب یا رد کند. به عقیده ما اگر متنی تصویب شود که بدون هماهنگی با کانون ها باشد، خلاف ماده ۲۲ لایحه استقلال وکلاست و اگرچه به امضای رئیس قوه قضاییه رسیده باشد، اعتبار قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید: متن پیش نویس آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

بررسی غیر علنی پرونده یکی از اعضای هیأت مدیره

وی ادامه داد: دستور دوم هیات مدیره که در دعوتنامه درج نشده بود و به پیشنهاد چند تن از اعضای هیئت مدیره مطرح شد، اطلاع رسانی به هیات مدیره در مورد موضوعی بود که از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات اعلام شده بود. در این قسمت رییس محترم جلسه را غیرعلنی اعلام کرد. اگرچه جلسه غیرعلنی شد اما مصوبه طبیعتاً باید به استحضار وکلای محترم برسد.

تشکیل کارگروه برای اختبار الکترونیکی

کامیار افزود: در ادامه راجع به وضعیت کارآموزان و اختبار الکترونیکی صحبت شد و کارگروهی مأمور شد که زمینه های فنی، تخصصی و اجرایی اختبار الکترونیکی را بررسی و به فوریت اقدام کند تا اختبار با مشکلی مواجه نشود و مصوبه هیأت مدیره بر زمین نماند.

منبع: کانال تلگرامی انعکاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا