اخبار بین المللی

شکایت کانادا، انگلیس، سوئد و اوکراین از ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری برای هواپیمای اوکراینی

وکلاپرس- کانادا، انگلیس، سوئد و اوکراین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که از ایران بابت “حادثه برای هواپیمای اوکراینی” به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده‌اند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، در بیانیه این چهار کشور که از خود با نام “گروه پاسخ و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان پرواز PS-752” یاد می‌کنند آمده که نتوانسته‌اند با ایران درخصوص حادثه برای هواپیمای اوکراینی به توافق برسند.

مهلت شش‌ ماهه‌ ایران برای حل اختلاف با چهار کشور کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد در ارتباط با سرنگون کردن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ اوکراین روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن به پایان رسیدهه بود

طرح دعوایی علیه دولت کانادا توسط ایران

این اقدام درحالی انجام گرفته که روز گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران به علت نقض مصونیت بین‌المللی دولت ایران، دعوایی علیه دولت کانادا را نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد اقامه کرد.

جمهوری اسلامی ایران در این شکایت که تسلیم دادگاه لاهه شده می‌گوید که چرا کانادا به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی اجازه می‌دهد از این کشور غرامت بخواهند.

دولت ایران در دعوی خود همچنین به حکم دادگاه عالی آنتاریو دایر بر اینکه سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ با دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ «اقدامی تروریستی» بوده اعتراض می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور به نمایندگی از دولت ایران در دادخواستی که به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد، با اشاره به اقدامات دولت کانادا در نقض قواعد حقوق بین‌الملل (مصونیت دولت‌ها)  از دیوان خواسته است که دولت کانادا را ملزم سازد تا نقض مصونیت دولت ایران در دادگاه‌های آن کشور را متوقف سازد، خسارات وارده به ایران را جبران و از تکرار این تخلفات در آینده خودداری کند.

طبق اعلام معاونت حقوقی رئیس جمهوری، شروع تخلفات دولت کانادا از اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و اقدامات غیرقانونی آن کشور علیه ایران به شهریور ۱۳۹۱ باز می‌گردد که کانادا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و به دلایل واهی و نامشروع، ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. سپس دولت کانادا با نقض قاعده مصونیت دولت‌ها که یکی از «قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل» است، نسبت به توقیف برخی اموال و دارایی های ایران اقدام کرده و به‌رغم اعتراض‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران به این اقدام‌ها در طول ۱۳ سال گذشته، رویه نادرست خود در مسیر نقض مصونیت دولت و اموال ایران را ادامه داده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا