تاریخچه

تغییر برنامه تشییع پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن ؛ پیکر استاد به یزد هم می‌رود

پیکر اسلامی ندوشن، حقوق‌دان و ادیب، علاوه بر تهران در شهرهای یزد و ندوشن نیز تشییع و کنار آرامگاه عطار در نیشابور دفن خواهد شد

وکلاپرس _ وکیل اسلامی ندوشن اعلام کرد: پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن امروز ۲۸ آبان ماه از کانادا به ایران می‌رسد و قرار است با ایجاد تغییراتی، دوم آذرماه در نیشابور به خاک سپرده شود.

به  گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، محمدجواد حق‌شناس (وکیل مدنی خانواده ندوشن) از جزئیات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این چهره مطرح فرهنگ و ادب ایران خبر داد که در پی درخواست مردم ندوشن و یزد قرار است علاوه بر تهران در این شهرها نیز تشییع شود.

بیشتر بخوانید:

محمدجواد حق‌شناس با اعلام این خبر درباره جزئیات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری محمدعلی اسلامی ندوشن که پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ از دنیا رفت و پیکرش به صورت امانی در آرامگاهی در کانادا به خاک سپرده شده بود گفت: پیکر استاد اسلامی ندوشن ۵ صبحِ روز یکشنبه (٢٨ آبان‌ماه) به ایران می‌رسد و نمایندگانی از سوی مردم یزد و نیشابور، تعدادی از اصحاب رسانه و انجمن مفاخر ایران در فرودگاه امام خمینی برای استقبال از پیکر ایشان حاضر می‌شوند. بعد از انجام تشریفات شرعی و قانونی، پیکر استاد ندوشن به بهشت زهرا منتقل می‌شود.

او افزود: روز دوشنبه ساعت ٨ صبح با هماهنگی‌هایی که با مسئولان دانشگاه تهران انجام شده است، پیکر استاد از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق تشییع می‌شود و ساعت ٩:٣٠ صبح همان روز مراسم بزرگداشت ایشان در سالن حجت‌الاسلام دعایی در موسسه اطلاعات با قرائت پیامی از دکتر شیرین بیانی (همسر اسلامی ندوشن) و سخنرانی تعدادی از استادان حوزه فرهنگ و هنر برگزار و نماز بر پیکر استاد خوانده می‌شود.

حق‌شناس درباره تغییرات ایجادشده توضیح داد: قرار بر این بود که پیکر استاد اسلامی ندوشن بعد از تشییع در تهران به نیشابور منتقل شود اما بنا به درخواست مردم ندوشن و یزد، تغییراتی در برنامه تشییع و خاکسپاری ایشان ایجاد شد و بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با مقامات استان یزد و رضایت کتبی خانواده استاد، پیکر استاد در شهرهای یزد و ندوشن نیز تشییع می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بر این اساس، ساعت ١٠ صبحِ روز سه‌شنبه، پیکر استاد اسلامی ندوشن در دبیرستان ایرانشهر (محل تحصیل ایشان) تشییع می‌شود و سخنران این مراسم میرجلال‌الدین کزازی خواهد بود. ساعت ٢ بعدازظهر نیز پیکر ایشان به سمت ندوشن تشییع می‌شود و مردم در میدان اسلامی ندوشن از ایشان استقبال می‌کنند و بعد پیکر ایشان به سمت خانه فرهنگی که استاد وقف کرده‌اند (خانه پدری اسلامی ندوشن) منتقل می‌شود.

حق شناس اضافه کرد: در نهایت، پنجشنبه دوم آذرماه مراسم تشییع و خاکسپاری استاد اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع ایشان از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و طبق وصیت‌نامه ایشان در شهر نیشابور که به عنوان بلاکشیده‌ترین شهر از آن نام‌ برده‌اند، به خاک سپرده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه نیز در سالن عمومی فرهنگسرای نیشابور مراسم بزرگداشتی با حضور مهمانانی از دانشگاه و مشهد، تعدادی از شاعران و نویسندگان خراسان و پیامی از خانم دکتر شیرین بیانی خواهیم داشت.

به گفته وی، دو ویژه‌نامه نیز در روزنامه اطلاعات و هفته‌نامه نیمروز از آثار، دیدگاه‌ها و مباحث مربوط به استاد محمدعلی اسلامی ندوشن منتشر خواهند شد.

مختصری درباره دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت.

او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت.

اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از:

«ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ» «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران» «تأمّل‌ در حافظ» «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه» «داستان‌ داستان‌ها» «سرو سایه‌فکن» «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه» «نامه‌ نامور» «ایران را از یاد نبریم» «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای» «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم» «سخن‌ها را بشنویم» «ایران‌ و تنهائیش» «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟» «مرزهای‌ ناپیدا» «شور زندگی‌» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت – در چهار جلد)، «باغ سبز عشق» «ابر زمانه‌ و ابر زلف» «افسانه افسون» «دیدن‌ دگر آموز» «شنیدن‌ دگر آموز» «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا