گفت و گوویژه

بابک پاک‌نیا: قاضی صراحتاً گفت کیفرخواست را به دلیل ایرادات فاحش کلاً کنار بگذاریم

بررسی ابعاد حقوقی جلسه دادگاه وکلا و فعالان بازداشتی در پرونده بحران مدیریت کرونا

وکلاپرس– وکیل بابک پاک‌نیا به بیان ابعاد حقوقی جلسه اخیر شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب رسیدگی به اتهامات وکلا و فعالان مدنی در پرونده بحران مدیریت کرونا پرداخت.

 بابک پاک‌نیا، وکیل مدافع مهدی محمودیان، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به شرح جزئیات جلسه از منظر حقوقی پرداخت. شرح این گفت و گو در ادامه آمده است.

اتهام ذکر شده در کیفرخواست چه بود و به چه عنوانی تغییر کرد؟

اتهام اولیه درخصوص آقایان محمدیان، کیخسروی و نیلی، تشکیل گروه های معاند، اخلال در نظم و فعالیت تبلیغی نسبت به نظام و برای آقای فقیهی و خانم افرافراز نیز عضویت در گروه‌های معاند بود.

در جلسه اخیر دادگاه، قاضی به این نتیجه رسید که اتهامات تغییر کند و به همین دلیل اتهامات کیفرخواست کنار گذاشته شد و اتهام جدید اجتماع و تبانی موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی مطرح شد.

برای اتهام جدید فرصت دفاعی در نظر گرفته شده است؟

ابتدا باید عرض کنم موکلم تاکنون به دلیل اینکه حاضر نبود با لباس زندان در جلسات حضور داشته باشد، در جلسات شرکت نمی کرد. در این جلسه، زندان پذیرفت که وی بدون لباس زندان در جلسه حاضر شود.

در جلسه اخیر، مهدی محمودیان تفهیم اتهام شد و دفاع کرد و من نیز به عنوان وکیل وی به دفاع پرداختم. وکیل آرش کیخسروی نیز تفهیم اتهام شد و خودش و وکیلش (ابوذر نصراللهی) به دفاع پرداختند. وکیل مصطفی نیلی هم تفهیم اتهام شد و دفاع کرد اما فرصت دفاع به وکیل وی نرسید و ختم جلسه اعلام شد. هنوز ختم رسیدگی اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

جلسه رسیدگی به صورت علنی برگزار شد یا غیرعلنی؟

اگرچه دادگاه اعلام نکرده بود که جلسه غیرعلنی است اما متاسفانه به بهانه فضای ناکافی و تعدد وکلا، غیر از یکی دو نفر، به سایرین اجازه حضور داده نشد. معتقدم اگر قصد برگزاری جلسه به صورت علنی وجود داشت، می توانستند از قبل، شرایط برگزاری جلسه در سالن دادگاه انقلاب را فراهم کنند تا واقعا جلسه علنی برگزار شود و حداقل برخی فعالان اجتماعی و… حاضر شوند.

رویکرد قاضی نسبت به اتهامات کیفرخواست و دفاعیات وکلای پرونده چه بود؟

دادگاه دفاعیات وکلا را پذیرفت؛ زیرا اتهام اولیه اصلا موضوعیت نداشت و بسیار سنگین بود. علاوه بر این اتهامات کیفرخواست اصلا با ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی نیز مطابقت نداشت‌. حتی دادگاه صراحتا اعلام کرد کیفرخواست را به دلیل ایرادات فاحش آن، کلا کنار بگذاریم.

نظر وکلای پرونده درمورد اتهام جدید چیست؟

ما معتقدیم اتهام فعلی هم مصداق ندارد و اساسا اجتماع و تبانی، با ارکان ماده ۶۱۰ مطابقت ندارد. زیرا فعالان اجتماعی با هدف همفکری و در قالب یک انجمن ثبت شده قانونی حقوق شهروندی قصد اقدام کاری را داشته اند و صرفا رویکرد مطالبه گری وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی شما درخصوص حکم دادگاه چه خواهد بود؟

علی رغم اینکه قاضی آخرین دفاعیات متهمین را اخذ کرده است و لذا فعلا اتهام را متوجه آنها میداند، اما باتوجه به تغییر اتهام، از دادگاه فرصت خواسته ایم در مورد اتهام جدید نیز دفاع کنیم تا همانند موارد قبلی،  مسئله برطرف شود.

معتقدیم هر اقدام این وکلا و فعالین اجتماعی قانونی بوده و قصد تظلم خواهی داشته اند. هر حکمی غیر از برائت محل تاسف است.

تعامل وکلا در این پرونده را چطور ارزیابی می کنید؟

وکلای پرونده تاکنون چندمرتبه جلسه گذاشته ایم تا زوایای مختلف پرونده را بررسی کنیم‌. علاوه بر این هرکدام به صورت مجزا نیز به بررسی پرونده پرداختیم.

در نهایت این موضوع سبب شد لوایح متقنی به دادگاه تسلیم شود که اگر دادگاه بخواهد براساس قوانین و بدون نگاه امنیتی به قضیه نگاه کند، حکم برائت صادر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا