یادداشت

اگر نقدی بر کارکرد اسکودا است راه حل آن تشکیل اتحادیه منطقه‌ای نیست

وکلاپرس- وکیل عسکری راد در یادداشتی که در کانال تلگرام خودش منتشر کرده است به نقد برگزاری نشست منطقه ای کانون های وکلای غرب کشور پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل حسین عسکری راد، عضو سابق هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و فعال صنفی، در این یادداشت برگزاری نشست مطنقه‌ای کانون‌های وکلای غرب کشور را تضعیف کننده اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) دانست که نتیجه ای جز رقابت در تسخیر مدیریت اتحادیه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که در بیانیه پایانی نشست نشست منطقه ای کانون های وکلای دادگستری غرب کشور، اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، محور اصلی هدایت امور مربوط به نهاد وکالت اعلام و بر جایگاه رفیع اسکودا و محوریت آن تاکید شده است.

متن یادداشت این وکیل دادگستری در ادامه آمده است:

نشست منطقه ای کانون های وکلای غرب کشور که من انرا تشکیل «اتحادیه منطقه ای»مینامم:

در گزارشی که از نشست منطقه ای کانون های غرب کشور منتشر شد هیچ دستور کاری که خصیصه منطقه ای داشته باشد وجود نداشت. در حقیقت موضوعات ملی جامعه وکالت،توسط مدیران جغرافیای غرب کشور مطرح و بررسی شده است.

سرآغاز نامیمونی برای تشدید ناکارآمدی و تضعیف اتحادیه

اگر نقدی در کارکرد اتحادیه هست،راه حل آن تشکیل اتحادیه منطقه ای نیست. چرا که خود سرآغاز نامیمونی برای تشدید ناکارآمدی و تضعیف اتحادیه سراسری است.

اگر نشست منطقه ای دستور جلسه و موضوعیت منطقه ای داشت چنین ایرادی وارد نبود اما نشست منطقه ای که بدنبال حل موضوع ملی باشد تلویحا بیان کننده این ایده هست که نهاد سراسری ناتوان است و ما در منطقه، تصمیم به ارتفاع نقیصه داریم.

اتحادیه سراسری، از روز ولادتش مواجه با انتقاد های تند و بیرحمانه بوده اما با همه فراز و فرودها،سیر کمال پیموده و امروزه بعنوان متولی قابلی برای نهاد وکالت در آمده که فقط با نقد از درون امکان پالایش وتکامل دارد.

فراکسیونی برای رقابت در تسخیر مدیریت های اتحادیه

نتیجه غایی اتحادیه های منطقه ای با هر انگیزه و ایده ای شروع شود نهایتا تبدیل به فراکسیونی برای رقابت در تسخیر مدیریت های اتحادیه خواهد شد. تجربه نامیمونی که کانون ها با آن بیگانه نیستند و اکنون در دامن اتحادیه زاده میشود..

بانیان گروه های اولیه صنفی که برای استقلال کانون وترویج ایده های مدنی تلاش میکردند، هرگز باور نداشتند که روزگاری چندین گروه متکثر برای تصدی پست های مدیریتی در کانون ها مبارزه کنند و آن شود که امروز شده است.

نتیجه رقابت های متکثر گروهی موجب شد نهاد وکالت بسیاری از مدیران توانمند خود را که قدرت تبلیغ سازمان یافته نداشتند خانه نشین کند و بسیاری نیر که علاقه ای به گروه گرایی نداشتند خود خواسته منزوی و فراموش شوند.

تشکیل اتحاد منطقه ای نیز به یقین سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت و مدیرانی که امروز با شوق،این تشکل منطقه ای را با ایده ها و ارمان های نیکو برگزار میکنند در آینده ای نه چندان دور خواهند دید که کارکردی جز دسته بندی برای تسخیر پست های مدیریتی در اتحادیه سراسری نخواهد داشت.

از فردا اتحادیه های شرق کشور و جنوب کشور و مرکز ایران هم در راه است

چراکه از فردا اتحادیه های شرق کشور و جنوب کشور و مرکز ایران هم در راه است و باید وارد رقابتی جغرافیایی برای اداره مصلحت های ملی و سراسری نهاد وکالت شویم. راهی که هیچ توجیه منطقی ندارد.

بجای تشکل منطقه ای اگر مثلا موضوعی منطقه ای مانند راههای برون رفت از «کوله بری» که مبتلابه غرب کشور است و اوج خفت انسان های شرافتمند جویای کار است در دستور نشست منطقه ای بود هم مورد حمایت اجتماعی بود و هم تبدیل به مطالبه منطقه ای میشد و چه بسا راهکارهای آن کمکی به مدیران مملکت میکرد وهم جامعه وکالت را به مسائل انسانی و اجتماعی حساس معرفی میکرد.

اکنون کدام گره از گره های بهم تنیده جامعه وکالت باز شد؟

نشست منطقه ای تمام شد اکنون کدام گره از گره های بهم تنیده جامعه وکالت باز شد و کدام ایده و راه حل جدید فراروی جامعه وکالت گذاشته شد؟؟! امید که نشست های استانی و منطقه ای برای موضوعات منطقه ای که بیشمارند تشکیل شود. تا راه انشقاق در نهاد وکالت به بیراهه رود.

عسکری راد

منبع: کانال تلگرام وکیل عسکری راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا