یادداشت

رئیس کانون وکلای مرکز: عواقب رفتار و تصمیمات اسکودا، به ۸۰ هزار وکیل دادگستری و نسل آینده وکالت باز می‌گردد

وکلاپرس _ دکتر بهنام حبیب زاده مومن (رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز) در یادداشتی به تشریح مهم‌ترین چالش‌های درونی و بیرونی اسکودا پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، دکتر حبیب زاده در این یادداشت، حفظ اتحاد و انسجام میان نیرو‌های درونی، توجه عملگرا به معضل بیکاری فزاینده وکلا در آینده، جلوگیری از تصویب قوانین مخرب و … را به عنوان انتظاراتی از اسکودا برشمرده است.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت را در ادامه مشاهده می کنید:

مهم‌ترین چالش‌های درونی و بیرونی اسکودا

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران حدود ۲۰ سال قبل و به‌منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام کانون‌های وکلا و هماهنگی در امور مهم در بین کانون‌ها و با در نظر داشتن استقلال ذاتی آن ها ایجاد شد. مدیران در ادوار مختلف با توجه به راهبرد ترسیم شده تلاش کردند اهداف مندرج در اساسنامه را کم‌ و بیش محقق کنند.

اسکودا در دوره حاضر با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بود و می‌توان گفت جایگاه آن به نحو مطلوبی به حاکمیت شناسانده شده است و عملکرد آن را علی رغم وجود برخی مشکلات و انتقادات، در مجموع قابل قبول می‌توان ارزیابی کرد، هرچند معتقدم قطعا می‌توانست در بزنگاه‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

اسکودا و به طور کلی نهاد وکالت با چالش‌های متعددی در سال‌های اخیر روبرو بوده است. تضعیف اخلاق حرفه‌ای در بین مدیران، عدم وجود پیوند عمیق و مشخص اتحادیه با بدنه نهاد وکالت، عدم بهره‌برداری از نیرو‌های درونی کارآمد و تقابل درونی نیرو‌های اثرگذار، بعضا شخص محور بودن به جای سیستم محور بودن، عدم پیش‌بینی چالش‌های فرارو که ناشی از ضعف برنامه‌ریزی درون سازمانی است را مهم‌ترین چالش‌های داخلی اسکودا می‌توان عنوان نمود.

مهم‌ترین چالش‌های بیرونی اسکودا را می‌توان تضعیف جایگاه نهاد وکالت در جامعه، عدم ترسیم چهره واقعی از وکیل دادگستری در بین حاکمیت و عموم مردم و وجود نگاه بدبینانه نسبت به نهاد وکالت و تصویب مقررات مخرب (ناشی از وجود نگاه منفی در جامعه) و بعضا عدم وجود تعامل مثبت و موثر با نهاد‌های بیرونی ذکر نمود.

برای بهبود وضعیت موجود اجرای دقیق، موثر، قانونمند و رو به جلو اهداف ترسیم شده در ماده ۳ اساسنامه اسکودا و پرهیز از اقدامات حاشیه‌ای و خارج از وظایف تعریف شده در اساسنامه در ادامه کار اتحادیه بسیار ضروری است.

مدیریت پیشرو در آینده، نیازمند اعتقاد به کار جمعی و مشورت با معمرین، اعتدال در رفتار و گفتار و بهره‌گیری از مشاوران متخصص درونی فراجناحی بوده و داشتن سلامت و درایت و شجاعت و تعامل‌گرایی تعقل‌گرایانه و منطقی با نهاد‌های بیرونی حائز اهمیت است.

تلاش موثر و تعامل هدفمند با قوه مقننه برای اصلاح برخی مقررات قانونی که موجبات ضربات سهمگین به نهاد وکالت شده است از جمله قانون تسهیل و آئین‌نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ به ویژه ماده ۵۴ در بخش کارآموزی و انتظامی و لایحه وکالت که در آینده دغدغه‌ای فوق تصور خواهد بود ضروری می‌باشد و معتقدم با درایت و تدبیر مدیران و اعتدال در رویکرد و موضع‌گیری‌های به‌موقع و هوشمندانه می‌توان از بسیاری از سد‌های مستحکم پیشرو عبور کرد.

بی‌گمان یک مدیر در سطح ملی در نهاد وکالت باید همه جوانب را در تصمیمات در نظر بگیرد و با این رویکرد موضع گیری کند و بداند عواقب رفتار و تصمیماتش، به ۸۰ هزار وکیل دادگستری و نسل آینده وکالت باز می‌گردد!

هیات رئیسه و شورای اجرایی به عنوان مغز متفکر اتحادیه باید با درنظر گرفتن عزت و حکمت و همچنین در نظر گرفتن اصول مورد قبول نهاد وکالت از جمله استقلال با چالش‌ها مواجه شوند و اصل گفتگو را فراموش نکند و درصدد بهبود روابط با قوای سه‌گانه با استفاده از توان تمام مدیران کانون‌ها و افراد شایسته و کاردان که وجود دارند برآید و تعامل با رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم مردم سالاری فعال‌تر و کارآمدتر بشود. رسانه می‌تواند چهره واقعی و مردم‌محور نهاد وکالت را به جامعه نمایش دهد و امروز واقعا لازم هست نشان دهیم که وکلای دادگستری برای احقاق حق و دادرسی عادلانه تلاش خالصانه می‌کنند و استقلال وکیل و یک نهاد مستقل در درون حاکمیت می‌تواند به تضمین عدالت قضایی منتهی گردد.

حفظ اتحاد و انسجام میان نیرو‌های درونی و تفوق قدرت جذب بر دفع وکلای خوش‌فکر و توجه عملگرا به معضل بیکاری فزاینده وکلا در آینده و تغییر دادن نگاه عده‌ای که شغل وکالت را صرفا یک کسب‌وکار می‌دانند و جلوگیری از تصویب قوانین مخرب که بنیان‌های نهاد وکالت را تهدید می‌کنند انتظاراتی است که اسکودا در سال‌های آتی به آن‌ها باید توجهی برنامه‌محور نماید.

امیدوارم با اصلاح برخی رویکرد‌ها و پذیرش ایرادات عملکردی و با جلب اعتماد و همراه نمودن نیرو‌های بیرونی منصف در قوای سه‌گانه، اسکودا بتواند موجبات توسعه و ارتقاء جایگاه نهاد وکالت را در آینده فراهم نماید. به امید آن روز.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا