اخبار مجلس شورای اسلامی

نقدعلی: برخورد با وکیلی که به نظام اعتقاد نداشته باشد مورد اجماع همه مدیران نهاد وکالت و وکلاست

وکلاپرس _ نقدعلی در مصاحبه اخیر خود از حساسیت وکلا نسبت به وکلایی که به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد ندارند و اجماع همه مدیران نهاد وکالت برای برخورد با آنها، سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از همشهری آنلاین، محمد تقی نقدعلی (دبیر کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس) در پاسخ به این سوال که اخیراً در مورد تائید صلاحیت وکلا گفته اید آیا در حال حاضر طرحی در مجلس در مورد بررسی صلاحیت وکلا وجود دارد گفت: در این خصوص هیچگونه طرح یا لایحه در مجلس مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این بخش از مصاحبه مذکور برگرفته از بخشنامه قوه قضاییه که ناظر به ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ است بوده که برای نظارت بر اجرای آن معاونت نظارت بر وکلا در معاونت حقوقی قوه قضاییه تشکیل گردیده است.

متقاضی دریافت پروانه وکالت باید به دین مقدس اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و تعهد داشته باشد

نقدعلی گفت: برابر ماده مذکور متقاضی دریافت پروانه وکالت باید اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام، اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی داشته باشد و فاقد پیشینه محکومیت مؤثر کیفری و سابقه عضویت و فعالیت در گروه های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه هایی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی باشد و هیچگونه وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه های رژیم طاغوت، عدم عضویت و هواداری از گروهک های غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران و نیز عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی داشته باشد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا گفت: بر اساس بند “پ” و “ب” بخشنامه معاون حقوقی قوه قضاییه، مدیریت نظارت بر وکلا وظیفه دارد چنانچه وکیلی فاقد شرایط مقرر در ماده ۲ باشد و به جهاتی از قبیل تردید در صلاحیت و یا ارتکاب تخلف انتظامی یا محکومیت کیفری، ادامه اشتغال وکیل به مصلحت نباشد، در اجرای ماده ۱۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳، موضوع به دادگاه انتظامی کانون اعلام نماید.

خود وکلا تخلفاتی که از برخی افراد انجام می شود را بر نمی تابند

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر اکثر وکلا و مدیران این نهاد انسان های شریفی هستند و در جلساتی که با این عزیزان داشته ایم همواره تخلف برخی وکلا را با حساسیت دنبال می کنند تا به این صنف آسیبی نرسد، معتقدم خود وکلا تخلفاتی که از برخی افراد انجام می شود را بر نمی تابند.

وکلا در قبال وکلایی که دچار مسائل و مشکلات غیراخلاقی اند حساس هستند

این نماینده مجلس افزود: وکلا در قبال وکلایی که دچار مسائل و مشکلات غیراخلاقی اند حساس هستند، برخورد با وکیلی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد نداشته باشد مورد اجماع همه مدیران و وکلاست.

بیشتر بخوانید:

نقدعلی گفت: برابر بند ۸ بخشنامه رئیس قوه قضاییه در خصوص کیفیت اخذ پروانه دادگستری و ارائه قانونمند خدمات قضایی و وکالتی اختیار اعمال مواد ۱۶، ۱۸ و ۲۱ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ به رؤسای کل دادگستری استان‌ها، تفویض شده است و مقامات مذکور باید در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا کسب اطلاع از وجود قرائن و اماراتی مبنی بر فقدان شرایط مندرج در مواد ۲ یا ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ و یا ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳، موضوع را با ذکر مستندات جهت اقدام قانونی حسب مورد به دادگاه انتظامی وکلا، دادگاه عالی انتظامی قضات و یا دادستان کل کشور اعلام کنند.

بر اصلاح رویه های نادرست نهاد وکالت مصر هستیم

نقدعلی راجع به تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا گفت: در مجلس و هیئت تحقیق و تفحص بنای تقابل را نداریم و کارشناسان هیأت تعامل خوبی با مدیران نهاد وکالت دارند، عده ای در تلاش هستند هیئت و یا نمایندگان مجلس را در مقابل وکلا قرار دهند. مجلس بنای مچ گیری نیز نداریم ولی بر اصلاح رویه های نادرست مصر هستیم، نقل و انتقالات بدون ضابطه و مبنای قانونی جهت دریافت پول، اخذ پول به بهانه های مختلف من جمله برگزاری آزمون و همایش های بیهوده با هزینه وکلا رویه نادرست هستند که می بایست اصلاح شود.

بیشتر بخوانید:

وی اظهار داشت: در خصوص اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه لایحه اجرایی تاکنون اتفاق قابل توجهی نیفتاده است و کارآموزان وکالت به دنبال اصلاح ماده مذکور هستند و برخی از مدیران نهاد وکالت به دنبال ابقای شرایط موجود هستند.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا