یادداشت

الکترال کالج در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا

رییس جمهور آمریکا در فرایندی پیچیده و عملا با رای الکتورها انتخاب می شود

فرایند انتخابات رییس جمهور ایالات متحده آمریکا

هر چهار سال یکبار اولین سه‌شنبه ماه نوامبر، آمریکایی‌ها رییس جمهوری آمریکا را انتخاب می‌کنند.

البته در عمل آرای عمومی، «الکتورها» (Electors) را مشخص می‌کند، و رئیس جمهور به طور رسمی از طریق آرای الکترال (الکترال کالج / Electoral College)  انتخاب می‌شود.

درانتخابات عمومی ماه نوامبر، پس از مشخص شدن میزان آراء مردمی هر نامزد در هر ایالت، می‌توان با شمارش تعداد الکتورهای آن ایالت، نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری را حدس زد.

با این حال اعلام رسمی نتایج انتخابات تا جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا در ماه دسامبر طول می‌کشد، آنجا معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سنا، نتایج آرای هیات‌های انتخاباتی را اعلام می کند و بدین ترتیب رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا به‌طور رسمی مشخص می شود.

کالج الکترال (انجمن انتخاب کنندگان) چیست؟

کالج در حقیقت گروهی از افراد است که یک وظیفه مشترک دارند. هر کدام از این افراد الکتور نام دارند و کارشان انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهوری است. الکتورها هر چهار سال یک بار و چند هفته بعد از انتخابات گردهم می آیند تا به این وظیفه عمل کنند.

در واقع دلیل به وجود آمدن آرای انتخاباتی، این بود که در اوایل تأسیس ایالات متحده، مؤسسین آن نمی‌خواستند که تنها، ایالات بزرگ در انتخاب رئیس‌جمهور تعیین‌کننده باشند؛ در غیر اینصورت این موضوع باعث می‌شد که نامزدها تنها به ایالاتی که جمعیت بیشتری داشته باشد سفر کنند و در آن‌جا با مردم مشارکت کنند.

الکتورها چگونه انتخاب می‌شوند؟

الکتورها در هر ایالت در یک روند دو مرحله ای انتخاب می‌شوند. ابتدا احزاب سیاسی در هر ایالت فهرست الکتورهای مورد نظر را (پیش از انتخابات) انتخاب می‌کند.

در مرحله دوم، طی انتخابات عمومی رای دهندگان  الکتورهای هر ایالت را از طریق رای دادن انتخاب می‌کنند.

مرحله دوم در زمان انتخابات اتفاق می‌افتد، وقتی رای دهندگان در هر ایالت کاندیدای ریاست جمهوری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند در حقیقت الکتورهای ایالت را بر می‌گزینند  تا به نیابت از آن‌ها رییس جمهور را انتخاب کنند. به عبارتی وقتی نامزد رای یک ایالت را می‌برد، مجموع تمام رای‌‌‌های تعیین شده الکترال آن ایالت را برده است. این تعداد برای هر ایالت از پیش تعیین شده و متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

آیا الکتورها محدودیتی برای رای دادن دارند؟

قانون اساسی و قوانین فدرال الکتورها را ملزم به وفاداری به رای اکثریت ایالت نمی‌کند. دیوان‌‌عالی کشور نیز معتقد است که الکتورها در رای خود آزادی عمل دارند.

برخی ایالت‌ها برای «الکتورهای عهدشکن» که خلاف رای اکثریت رای دهند مجازات و جریمه مشخص کرده اند، اما تاکنون موارد عهدشکنی نادر بوده و در ۹۹ درصد موارد الکتورها وفادار بوده‌اند و تاکنون هیچ الکتوری برای عهد شکنی مجازات نشده است.

تعداد آرای الکترال هر ایالت چقدر است؟

در مجموع ۵۳۸ رای الکترال برای تمامی ۵۰ ایالت تعیین شده و برنده انتخابات نامزدی است که دستکم ۲۷۰ رای الکترال را ببرد. از آنجا که رییس جمهور آمریکا نه با رای مستقیم مردم بلکه از طریق کالج الکترال انتخاب می‌شود، نامزدی که لزوما برنده بیشترین آرای عمومی شده ممکن است برنده انتخابات نباشد.

تعداد الکتورها در هر ایالت بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا و سنای آمریکا مشخص می‌شود.

تعداد الکتورها تقریبا بر اساس جمعیت آن ایالت است، ایالت کالیفرنیا با ۵۵ رای الکترال در صدر است. برخی ایالت ها مانند وایومینگ، آلاسکا، داکوتای شمالی و پایتخت (واشنگتن دی‌سی) حداقل یعنی ۳ رای الکترال دارند.

پنج مرتبه ( در انتخابات سال های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶) برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده‌است.

آخرین مرتبه در سال ۲۰۱۶ این اتفاق افتاد که دونالد ترامپ ۳۰۴ رای الکترال کسب کرد در حالی که رای مردمی هیلاری کلینتون ۳ میلیون بیشتر از او بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا