اخبار صنفیویژه

استمداد مدیران نهاد وکالت از علمای حوزه علمیه قم پس از تأیید کلیات طرح تسهیل در شورای نگهبان

وکلاپرس ـ جمعی از مدیران نهاد وکالت در دیدار با تعدادی از علمای حوزه علمیه قم در خصوص فشار و هجمه‌های وارده به نهاد وکالت با این اشخاص رایزنی و گفت و گو کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای قم، صبح روز دوشنبه(۱۶ آبان ۱۴۰۰) دکتر کوشا، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، به همراه دکتر مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، ابراهیم جلالیان، رییس کانون وکلای دادگستری استان قم، و اعضای هیات مدیره کانون مذکور با آیات عظام اعرافی، اراکی و فاضل لنکرانی دیدار و گفتگو داشتند.

این دیدارها پس از آن صورت گرفته است که فقها و حقوقدانان شورای نگهبان موافقت خود را با کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعلام و ایرادات جزیی بر این طرح گرفتند.

بیشتر بخوانید: جزییات ایراد شورای نگهبان به طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار اعلام شد

در این دیدارها دکتر جعفر کوشا و دکتر جلیل مالکی ضمن سخنانی به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص حرفه وکالت و مشکلات مرتبط با آن پرداختند.

دکتر کوشا: دخالت در امور تخصصی را متخصص باید انجام دهد

دکتر کوشا در بخشی از سخنان خود با انتقاد از اینکه متاسفانه اقتصاددانان دارند برای وکلا و مسائل حقوقی کشور تصمیم می گیرند و در این امور دخالت می کنند به طرح این پرسش پرداخت که آیا از نظر فقهی امور وکالتی موضوعی کسب و کاری است؟

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا وکالت یک امر تخصصی است و دخالت در امور تخصصی را متخصص باید انجام دهد.

دکتر مالکی: جریانی در کشور قصد دارد همه چیز را دچار بحران کند

دکتر جلیل مالکی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این دیدارها ضمن بیان توضیحاتی در خصوص تاریخچه وکالت و کانون های وکلا اظهار داشت: کانون وکلا مرجع و پناهگاه مردم در زمان انقلاب و بعد از آن بوده و همواره هم خواهد بود. متاسفانه امروزه جریانی در کشور به راه افتاده است که قصد دارد همه چیز را دچار بحران و اشکال کند.

وی افزود: این افراد در ظاهر بیان می کند که ما به استقلال وکلا و کانون وکلا اعتقاد داریم اما در عمل به گونه ای رفتار می کنند که سعی دارند آن را از درون از استقلال تهی کنند.

بیشتر بخوانید: پروژه تضعیف نهاد مستقل وکالت ثمره‌ای جز هرج و مرج و رفتن آبروی ایران در مجامع بین‌المللی نخواهد داشت

رییس کانون وکلای مرکز خاطرنشان ساخت: استقلال وکلا و وکیل دادگستری تضمین‌کننده حقوق مردم است.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای ماهیت حقوقی وکالت را نشانه رفته اند و قصد دارند به ریشه بزنند و آن را کسب و کار تلقی کرده و حرفه وکالت را زیرمجموعه بخش‌های اقتصادی کشور قرار داده‌اند که تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز در همین راستا می باشد.

انتقاد عضو فقیه شورای نگهبان از کثرت طرح های موجود در مجلس

در این دیدارها آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و عضو فقهای شورای نگهبان ضمن استماع سخنان و دغدغه‌های نمایندگان کانونهای وکلای دادگستری ایران، با اشاره به طرح تسهیل اظهار داشت: یکی از مباحث مهمی که ما با مجلس داریم، وجود این همه طرح است که بایستی این مشکل حل شود.

دیدار مدیران نهاد وکالت با آیت الله اعرافی
دیدار مدیران نهاد وکالت با آیت الله اعرافی

وی در ادامه و با اشاره به نگرانی و دغدغه وکلا از تصویب طرح تسهیل افزود: حتما ایرادات شرعی و قانونی خود نسبت به این طرح را برای بررسی بیشتر به صورت مکتوب ارسال کنید.

آیت الله فاضل لنکرانی: وکیلی که زیر مجموعه قاضی و دستگاه قضایی باشد نمی‌تواند دفاع کند

در ادامه این دیدارها آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس مرکز فقهی ائمه اطهار نیز ضمن بیان سخنانی اظهار داشت: وکالت یک امر تخصصی است که یک وکیل دادگستری بایستی تخصص و توان علمی لازم را داشته باشد که در آن تردیدی نیست و امری کاملا عقلایی است.

وی افزود: همانگونه که هر کسی نباید قاضی شود، هر کسی هم نبایستی وکیل شود، زیرا یک وکیل می خواهد در مقابل قاضی دفاع کند و بایستی تبحر فقهی و قانونی کافی داشته باشد.

دیدار مدیران نهاد وکالت با آیت الله فاضل لنکرانی
دیدار مدیران نهاد وکالت با آیت الله فاضل لنکرانی

این استاد خارج فقه و اصول خاطر نشان ساخت: همانگونه که قاضی بایستی مستقل باشد، وکیل دادگستری هم بایستی مستقل باشد و اگر وکیل زیر مجموعه قاضی و دستگاه قضایی قرار گیرد، دیگر نمی تواند دفاع کند؛ بنابراین مساله استقلال وکیل و وکلا یک امر واضح و بدیهی است.

با همان نگاه و شرایطی که به قاضی نگاه می کنیم، باید به وکیل نگریست

فاضل لنکرانی افزود: وکیل به یک معنا به منزله قاضی است و با همان نگاه و شرایطی که به قاضی نگاه می کنیم، بایستی به وکیل هم نگاه کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: غفلت از این موضوعات باعث بیشتر شدن مشکلات مردم و بالا رفتن آمار پرونده ها در محاکم خواهد شد.

آیت الله محسن اراکی: متاسفانه نه عامه مردم و نه خواص با  وکالت و زحمات این حرفه آشنا نیستند

آیت الله محسن اراکی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در ادامه این دیدارها و ضمن سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه وکلا کشور ما از بهترین وکلای دنیا هستند که هم از لحاظ دانش و هم از لحاظ پاکدستی و سلامت باعث مباهاتند.

دیدار مدیران نهاد وکالت با محسن اراکی
دیدار مدیران نهاد وکالت با محسن اراکی

ایشان در ادامه و با اشاره به مبحث فقه وکالت افزود: متأسفانه تاکنون فقه وکالت تدوین نشده است که ضروری است به این موضوع مهم هم پرداخته شود. وکلا علاوه بر آشنایی با مسائل فقهی و حقوقی لازم است که در کنار آن با فقه وکالت هم آشنا شوند.

ایشان در ادامه و با ذکر مثالی بیان داشت: فرض کنید که شخصی متهم به زنا شده است و اکنون وکیلی گرفته است. آیا وکیل متهم جایز است که وکالت او را بپذیرد؟ آیا این وکیل صرفا آشنایی و معرفت در حکم برایش کافیست یا بایستی آشنایی با موضوع نیز داشته باشد؟

رییس دانشکده اصول الدین تصریح کرد: معرفت در حکم با درس خواندن و تحصیل به دست می‌آید اما آشنایی با موضوع نیاز به کسب تجربه دارد و صرفاً از طریق تجربه بدست خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: مبانی دینی و فقهی کسب و کار نبودن وکالت دادگستری

وی افزود: اگر فقه وکالت در جامعه ما بررسی و نهادینه شود، موضوعات نیز به خوبی تبیین و روشن خواهد شد و لذا خیلی از شبهات هم از بین می رود. یک وکیل علاوه بر وکالت فقهی و آشنایی با مسائل و احکام فقهی بایستی با فقه و احکام مربوط به وکالت نیز آشنا شود که این موصوعات نیاز به آموزش دارد.

این استاد ممتاز حوزه در پایان خاطرنشان ساخت: متاسفانه نه تنها عامه مردم، بلکه خواص هم با وکالت و زحمات این حرفه به خوبی آشنا نیستند و نمی دانند که یک وکیل دادگستری با چه سختی ها و مشکلاتی مواجه است که لازم این موارد برای مردم به خوبی بیان شود.

همچنین روسای اسکودا، کانون مرکز و هیات مدیره کانون قم در پایان این دیدارها با دکتر حسین اسلامی رییس شورای شهر قم و عضو کانون وکلای قم دیدار و گفتگو کردند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای قم

یک دیدگاه

  1. به نظر بنده وکالت از قضاوت هم بیشتر نیاز به تخصص و تعهد دارد چرا که اشتباه قاضی با تجدیدنظر و سایر طرق شکایت از آرا قابل جبران است اما اشتباه وکیل را چطور میشود جبران کرد؟
    با این طرح غیر عقلایی عملا وکلای ما از تخصص و تعهد کمتری برخوردار خواهند بود و چه جفاها ک در حق عدالت نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا