اخبار کانون هاویژه

از نگاه بین المللی کانون وکلای مستقل به احکام قضایی اعتبار می‌بخشد

بیانیه هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی در خصوص پیشنهاد اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

وکلاپرس ـ به گزارش خبرنگار وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، هیئت مدیره این کانون پس از مشورت با معمرین، رؤسای ادوار کانون و برخی از اساتید دانشگاهی، مبادرت به اعلام مواضع خود در قالب یک بیانیه کرده است. متن بیانیه بدین شرح است:

۱)کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ریاست محترم قوه قضائیه در طول دوران کوتاه تصدی این منصب تا به امروز ، حمایت خود را از رویکرد جدید این قوه در مبارزه با فساد و ایجاد تحول در نظام قضایی کشور ، اعلام می نماید و در این راستا آماده هرگونه تعامل و همکاری با قوه محترم قضائیه می باشد.

۲)کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی پس از بررسی جمیع جوانب در خصوص پیش نویس آیین نامه پیشنهادی قوه محترم قضائیه، اعتراض خود را به نحوه و روند نا منطبق با قانون در تنظیم آیین‌نامه، که می بایست در راستای همان قانون مورد نظر و مطابق مفاد و مواد آن باشد اعلام نموده و همچنان تاکید می‌کند که چنانچه این روند مطابق قانون و با پیشنهاد کانون‌ وکلای دادگستری و تصویب وزیر محترم دادگستری صورت پذیرد کما فی السابق خود را ملتزم به تعامل هرچه بیشتر با مجموعه قوه قضاییه به جهت نیل به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب می داند.

۳)علاوه بر ایراد وارده بر نحوه تصویب آیین نامه، کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی با اتفاق نظر اعضا و پیشکسوتان و معمرین و صاحبنظران به موارد مکرر نقض استقلال کانون های وکلای دادگستری در متن این آیین‌نامه معترض بوده و تاسیس نهادهای بالادستی نظارتی به موجب آیین نامه را، که جایی در قانون لایحه استقلال ندارد،مغایر با اصل اساسی استقلال کانونهای وکلای دادگستری و وکیل دادگستری می‌داند.

۴)علاوه بر موارد کلی فوق در جای جای این آیین نامه پیشنهادی موارد متعددی از اشکالات و ایرادات دیده می شود که نه تنها در آینده، باری از دوش جامعه وکالت و کانون های وکلای دادگستری و قوه محترم قضائیه بر نخواهد برداشت بلکه خود باعث پیچیده تر شدن معضلات و مشکلات در آینده ای نه چندان دور نیز خواهد گردید.

۵)کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی معتقد است اگرچه کسب نظر وکلا در تعیین سرنوشت ایشان اقدامی لازم و پسندیده است، اما هر نتیجه ای که حاصل شود، قطعا مجوزی برای حرکت در خارج از مسیر قانون ایجاد نخواهد کرد. لیکن به نظر بهتر است، ابتدا به ساکن نظر علما و دانشمندان علم حقوق، اساتید محترم دانشگاه و بزرگان جامعه دانشگاهی و حقوقی کشور در خصوص اصل موضوع و نحوه نگارش آیین نامه و روال قانونی آن استعلام شود، تا هم کانون های وکلای دادگستری و هم قوه محترم قضائیه از نظرات این عزیزان در خصوص آن بهره مند گشته و این چراغ راه و دلیل انتخاب مسیر آینده در پیش رو باشد.

۶)کانون وکلایی مستقل می تواند موجبات شناسایی، اجرا و اعتبار دهی به احکام قضایی در سطح بین‌المللی و همچنین تسهیل روند سرمایه گذاری های خارجی و استرداد مجرمان باشد و در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال جهش تولید نام گذاری کرده اند این مهم میتواند در راستای منویات معظم له به پیشرفت و تعالی روز افزون اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در کشور کمک کند.

۷)کانون وکلای مستقل باعث تقویت و اقتدار هر چه بیشتر قوه قضاییه می شود و بهترین یاور این قوه در اجرای حاکمیت قانون و مبارزه با فساد خواهد بود.

در پایان هم چنان بر این باوریم که ریاست محترم قوه قضاییه جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی، همانگونه که از ابتدا تا به امروز در بدنه قوه قضائیه نشان داده‌اند، به تمام جوانب امر آگاهی دارند و همانطور که بارها در کلام ایشان به آن اشاره شده است، قانون و قانونمداری ملاک عمل ایشان بوده و به استقلال نهاد وکالت به عنوان یک ضرورت و نیاز اساسی معتقدند و این بار نیز با درایت خود مانع از تصویب چنین آیین‌نامه ای شده و با تقویت وفاق و همدلی و تعامل موجبات تعالی و پیشرفت روز افزون جامعه حقوقی قضایی و وکالت کشور را در گام دوم انقلاب فراهم می آورند.

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا