اخبار کارآموزی وکالتاخبار مجلس شورای اسلامیویژه

پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ از شرایط ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال مستثنی می شوند؛ وعده قوه قضاییه برای کارآموزان وکالت ۱۴۰۰

وکلاپرس– رسانه خانه ملت اعلام کرد معاون حقوقی قوه قضاییه تصمیماتی در خصوص پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ و خروج آن ها از ذیل ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال اتخاذ کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خانه ملت، محمدتقی نقدعلی رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا، با اشاره به برگزاری نشستی بین اعضای این هیأت با بهزاد پورسید معاون حقوقی قوه قضاییه و مدیران این معاونت گفت: بحث و تبادل نظر لازم پیرامون محورها و موضوعات مربوط به کانون های وکلا و اسکودا در این جلسه مطرح شد.

تاکنون اقدامی در خصوص آیین نامه های موضوع ماده ۱۶۱ آیین نامه لایحه استقلال صورت نگرفته است

نماینده خمینی شهر در مجلس در توضیح جزئیات این جلسه با اشاره به عدم وجود ضوابط و آیین نامه های یکپارچه برای کلیه کانون ها گفت: به استناد ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون های وکلای دادگستری و ماده ۱۶۱ آیین نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، کانون ها مکلف به تهیه و تنظیم پیش نویس ضوابط مربوط به امورات خود هستند.

وی افزود: این ضوابط شامل انتخابات، کارآموزی، نقل و انتقال، ایجاد سامانه الکترونیک، شرایط تمرکز فعالیت، تعیین محل اشتغال داوطلبان معاف از آزمون و تعیین نظامات کانون برای وکلای دادگستری است که بر اساس اطلاعات واصله، تاکنون اقدامی در این خصوص از سوی کانون های وکلا صورت نگرفته است.

جلسه اعضای هیات تحقیق و تفحص از کانون های وکلا و اسکودا با معاونت حقوقی قوه قضاییه
جلسه اعضای هیات تحقیق و تفحص از کانون های وکلا و اسکودا با معاونت حقوقی قوه قضاییه

نقدعلی خطاب به مدیران کانون وکلا گفت: نگذارید آیین نامه های موضوع ماده ۱۶۱ آیین نامه اجرایی به سرنوشتی مانند خود آیین نامه اجرایی مبتلا شود، کانون های وکلا باید ظرف سه ماه آینده نسبت به تهیه پیش نویس ضوابط مذکور اقدام و این پیش نویس ها جهت تصویب به رئیس محترم قوه قضائیه ارسال شود.

آیین نامه اجرایی جدید مشکلات عدیده ای برای کارآموزان وکالت ۱۴۰۰ ایجاد کرده

نقدعلی مدعی شد: در این نشست دبیر هیات تحقیق و تفحص مشکلات پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ کانون وکلا را تشریح و عنوان کرد با توجه به اینکه آیین نامه اجرائی پروسه طولانی جهت تائید، تصویب و تمکین کانون های وکلا داشت، برای این کارآموزان مشکلات عدیده ای ایجاد شد و علاوه بر طولانی شدن پروسه ثبت نام و اخذ پروانه همچنان جهت اشتغال با مانع ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی مواجه اند.

بیشتر بخوانید:

نقدعلی افزود: در ادامه و پس از بیان این مشکلات از معاون قوه قضائیه تقاضا شد که ضمن مدنظر قرار دادن وضعیت معیشت کارآموزان مشکل اتصال به سامانه سی ام اس حل و تمهیداتی اندیشیده شود که این عزیزان مانند کارآموزان سنوات قبل در محاکم دادگستری با لحاظ محدودیت های دوره کارآرموزی و تحت نظر وکیل سرپرست بتوانند اعلام وکالت کنند.

امکان اخذ پرونده برای کارآموزان وکالت ۱۴۰۰ فراهم می شود

خانه ملت مدعی شده در این جلسه معاون قوه قضائیه بیان کرده است: از وضعیت کارآموزان بی اطلاع نبوده ایم لذا در این راستا پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ را از شرایط ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی استثنا و علاوه بر آن اجازه اخذ پرونده از طریق اتصال به سامانه سی ام اس برای این افراد فراهم می شود که جزئیات این موضوع ظرف روزهای آتی از طریق این معاونت اعلام می شود.

منبع: خانه ملت

‫۸ دیدگاه ها

  1. دستتون درد نکنه اقای نقد علی و اقای پورسید (زید عزهما)

    لطفا همین کارو برای ورودی های ۱۴۰۲ نیز اعمال بفرمایید.

    وفقکم الله

    1. من به وجود مبارک جناب اقای نقدعلی نماینده محترم ومتشخص و گرانقدرمجلس میبالم و افتخار میکنم کاش خدا مدیران و روساهایی همچون جناب نقدعلی رو افزون کنه و مایع دلگرمی و امیدی برای مردم باشن …وهمه ایشون رو الگوی اخلاق خویش قرار بدن .جناب اقای نقدعلی بزرگوار من از همینجا از خدا براتون سلامتی و طول عمر و توفیق خواستارم .⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

    1. ورودی های ۱۴۰۰ یکسالی هست که از قبولیشون میگذره
      و همچنین مرحله اول رو تمام کرده اند.

  2. چرا در دانشگاه های دولتی دانشجویان رشته حقوق باید قانون شناس و به سمت شناخت وکالت باشند ولی در دانشگاه آزاد به دانشجویان کارشناسی حقوق وکالت رو خیلی اجازه ندارند و باید در زمینه علم حقوق ثبتی باشند و در واقعه تخصص وکالت را اجازه ندارند لطفا بگویید

    1. اتفاقاً در داشنگاه های دولتی آموزش گرایش به پرورش حقوقدان دارد و نه وکیل… از جمله به همین خاطر است که بیشتر رتبه های برتر آزمون وکالت از دانشگاه ازاد و پیام نور هستند نه دانگاه تهران یا علامه یا بهشتی

  3. این واقعا حق بچه های وکالت ۱۴۰۰ هست واقعا سختی های زیادی رو تحمل کردن. انشالله همتون موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا