اخبار کانون هاویژه

جلیل مالکی خطاب به حاکمیت: به جای صغری و کبری چیدن، به یک باره اعلام کنید که نیازی به نهاد وکالت مستقل نداریم

رییس کانون وکلای مرکز: اجازه نمی دهیم که صدمه و لطمه به نهاد مقدس وکالت وارد شود

وکلاپرس- رییس کانون وکلای مرکز در مراسم تحلیف کارآموزان این کانون، طرح ها، لوایح و آیین نامه های مطرح شده علیه نهاد وکالت را نقد کرد و هدف این اقدامات را تضعیف استقلال نهاد وکالت برشمرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان کانون وکلای مرکز (مورخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰) با بیان اینکه “در دوره فعلی جامعه وکالت در معرض بیشترین هجمه ها و تهدیدات قرار دارد”، درخصوص حمایت از نهاد وکالت اعلام کرد: اجازه نمی دهیم که صدمه و لطمه به نهاد مقدس وکالت وارد شود.

هجمه ها همه توان نهاد وکالت را به خود اختصاص داده است

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز طی سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای مرکز با بیان این که «مراسم تحلیف امسال در شرایطی برگزارمی شود که نهاد وکالت مستقل دادگستری در معرض سهمگین ترین هجمه ها و تهدیدات قرار دارد، اظهار داشت: «هجمه ها و تهدیداتی که همه توان و وقت نهاد وکالت را به خود اختصاص داده به نحوی که مجال اندکی جهت پرداختن به امور اساسی و زیربنایی باقی مانده است.»

دکتر جلیل مالکی خطاب به کاراموزان وکالت تصریح کرد: «کارآموزان عزیز تا لحظاتی دیگر با وثیقه گذاشتن شرافت خود سوگند یاد می کنند که به جز احقاق حق و رسیدن به عدالت منظور دیگری نداشته باشند و قوانین و نظامات را محترم شمرده و برخلاف شرافت قضاوت و وکالت اظهار و اقدامی ننمایید.»

وی با بیان این که امروز در پیشگاه خداوند متعال پیمان می بندید که در همه امور شخصی و اموری که به شما محول می شود، راستی و درستی را رویه خود قرار دهید، افزود:« در این مسیر مدافع از حق باشید.شما مسیری بس دشوار و صعب العبور را پشت سر گذاشته اید. سختی ها ومصائب بسیاری را متحمل شده اید و از هفت خوان آزمون های سنگین سرفراز بیرون آمده اید و اینک با آمادگی برای دفاع از حقوق مردم به مرحله پوشیدن ردای مقدس وکالت و اتیان سوگند رسیده اید.»

دکتر مالکی با تبریک این روز به کارآموزان وکالت و خانواده هایشان تصریح کرد: «امیدوارم با سرلوحه قرار دادن سوگند وکالت آینده ای درخشان هم برای خود و هم موجبات اعتلای نهاد وکالت دادگستری و کشور را فراهم آورید.»

آیین نامه جدید لایحه استقلال همه موازین آیین نامه نویسی را درنوردید

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز سپس با اشاره به طرح ها و آیین نامه های مختلف که باعث از بین رفتن استقلال کانون وکلا گردیده، عنوان کرد: «آیین نامه اخیر التصویبی که در واپسین لحظات دوره ریاست قوه قضاییه سابق به امضای وی رسیده است با در نوردیدن همه موازین قانونی آیین نامه نویسی و با ورود به عرصه قانونگذاری و نقض قانون از یک طرف استقلال کانون وکلای دادگستری را نقض نموده است و از طرف دیگر استقلال وکیل دادگستری را به عنوان مظهر حق دفاع مردم مخدوش نموده است.

آیین نامه ای که متاسفانه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری و در کمیسیون تطبیق قوانین شورای اسلامی قابل ابطال نیست.»

بیشتر بخوانید: براندازی نرم استقلال کانون وکلای دادگستری با آیین نامه جدید لایحه استقلال

وی افزود: «آیین نامه مذکور را کانون های وکلای دادگستری بدلیل مغایرت بیّن با قانون و نقض استقلال، قابل اجرا ندانسته اند و طی نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس محترم جدید قوه قضاییه موارد نقض قانون و نقض استقلال وکیل و کانون های وکلای دادگستری را اعلام نموده اند و منتظر هستند که ایشان در راستای شعار تحول و تعالی خود نسبت به حذف موارد خلاف قانون در چهارچوب ماده ٢٢ لایحه استقلال اقدام نماید.»

قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ شامل کانون وکلا نمی‌شود

وی با تاکید بر این که این هجمه ها وقت زیادی از مدیران نهاد وکالت را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: «از طرف دیگر طرح اقتصادی موسوم به اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود که علی رغم اینکه هیچ دلالتی بر شمول آن بر کانون های وکلای دادگستری ندارد، متاسفانه شورای اقتصادی رقابت بدون هر گونه توجیه منطقی کانون های وکلای دادگستری را مشمول آموزه های اقتصادی این طرح کرده است»

طرح ساماندهی موسسات حقوقی با رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تعارض است

دکتر مالکی در ادامه بیان داشت: «طرح دیگر موسوم به ساماندهی موسسات حقوقی در مجلس شورای اسلامی مطرح است تا به موسساتی که توسط اشخاص غیر وکیل تاسیس شده است، مشروعیت ببخشد. این در حالیست که هنوز بیش از یکسال از مصوبه هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستور العمل اداره ثبت شرکت ها در خصوص این موسسات نگذشته است که این طرح با دور زدن رای هیات عمومی دیوان عدالت در دستور کار قرار می گیرد.»

می‌خواهند به شرکت های خرد و درشت اجازه استفاده از نماینده حقوقی به جای وکیل دادگستری بدهند

وی با اشاره به طرح دیگری که به موجب ان به موسسات خصوصی اجازه استفاده از نماینده حقوقی را جهت معرفی به محاکم دادگستری می دهد، عنوان داشت:« بنا است به میلیون ها شرکت خرد و درشت اجازه داده شود تا به جای وکیل دادگستری از نماینده حقوقی در محاکم دادگستری استفاده کنند. باید پرسید که با این وصف دیگر چه نیازی به کانون وکلای مستقل می باشد؟»

بیشتر بخوانید: طرحی برای اجازه استفاده اشخاص حقوقی خصوصی از نماینده حقوقی غیر وکیل

مالکی با تاکید بر این موضوع که تیشه به ریشه کانون وکلای مستقل زدن نیازی به این همه صغری وکبری چیدن ندارد، اظهار داشت: « به یک باره اعلام کنید که نیازی به نهاد وکالت مستقل نداریم و تکلیف خود را در داخل کشور با نظام و مجامع حقوقی بین المللی که از آن پس آرای دادگاه های ما را به رسمیت نخواهند شناخت، روشن کنید.»

در طرح اصلاح مقررات وکالت اثری از استقلال وکیل و کانون وکلا نمی‌ماند

وی اضافه کرد: «به موجب طرح دیگری موسوم به طرح اصلاح مقررات وکالت با تفکیک بین استقلال کانون وکلای دادگستری با استقلال وکیل دادگستری بنا است کانون وکلا تبدیل به اداره ای در زیر مجموعه قوه قضاییه شود. وی افزود در این طرح اثری از استقلال وکیل دادگستری نیز مشاهده نمی شود چرا که رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا به مراجع قضایی سپرده شده است.»

 لایحه «نحوه اداره و بهره برداری از آپارتمان ها»

وی با طرح این سوال که «چه استقلالی برای وکیل دادگستری قایل شده اید؟ به لایحه دیگری اشاره کرد و افزود:«لایحه دیگر این بار با همکاری قوه قضاییه و دولت در دستور کار قرار می گیرد که به موجب این طرح قرار است دفاتر وکلا از اماکن مسکونی خارج و به اماکن اداری منتقل شود. آنهم در شرایطی که بیش از ۴٠ درصد وکلای جوان حتی چند نفری توان اجاره یک مکان برای اجاره دفتر را ندارند.»

طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار تیر خلاص به کیفیت حرفه وکالت است

ریاست کانون وکلای دادگستری با اظهار تاسف نسبت به طرح ها و لوایح فوق الذکر عنوان کرد:«متاسفانه این لایحه هم مدت هاست وقت ما را به خود اختصاص داده است. طرح موسوم به تسهیل مجوز کسب و کار در کمیسیون اقتصادی جهش تولید تصویب شده است که به موجب آن بنا است که هر کس که معدل بسیار پایینی ازآزمون وکالت کسب کند به کسوت کارآموزی وکالت نایل آید، که این تیر خلاص به کیفیت حرفه وکالت دادگستری در کشور می باشد. این طرح توسط افرادی حمایت شده است که سال هاست پشت درکنکور وکالت مانده اند.»

اداره نظارت بر وکلا ؛ فراقانونی علیه نهاد وکالت

وی با بیا این که « اکثر طرح ها توسط متخصصین اقتصادی مجلس طرح و تعقیب می شود»، ادامه داد:« اداره نظارت فراقانونی در زیر مجموعه قوه قضاییه بر خلاف همه موازین تشکیل شده است و کانون های وکلا قاطعانه اعلام کرده اند که آن را به رسمیت نمی شناسند و همه امور را در چهارچوب لایحه استقلال در راستای بخش نظارتی قوه قضاییه انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: بخشنامه نظارت بر وکلا ؛ دستورالعملی با بنیان اقتدارگرایی!

دکتر مالکی اضافه کرد:«همه این طرح ها و لوایح و آیین نامه ها در طول دوره استقرار هیات مدیره این دوره در دستور کار قرار گرفته است که بیشتر وقت مدیران کانون را گرفته است. البته شبانه روزی فعالیت می کنیم که امور کانون به نحو احسن بگذرد.»

نباید اجازه دهیم که صدمه و لطمه به این نهاد مقدس مردمی وارد شود

وی با تاکید بر این موضوع که «نباید اجازه دهیم که صدمه و لطمه به این نهاد مقدس مردمی وارد شود»، به نقش وکلای دادگستری اشاره کرد و افزود:«نقش شما در این عرصه بسیار حایز اهمیت است. دردو صحنه در این بحران ها می توانید ایفای نقش نمایید. صحنه اول رصد لحظه به لحظه بحران ها از جمله طرح ها و لوایح کمک به مدیران و کمک به نهاد وکالت در راستای مواجهه و مقابله با این هجمه ها است و صحنه دوم پاسداشت سوگند وکالت است.»

 تعمیم اتهامات وکیل به جامعه وکالت

وی افزود:« در گذشته اگر وکیل دادگستری مرتکب نقض سوگند یا مرتکب جرمی در راستای فعالیتش می شد تبعات آن به خود وکیل دادگستری برمی گشت، اما متاسفانه امروزحتی اتهامی که به وکیل دادگستری وارد می شود، در تریبون های عمومی کشور استقرای ناقص و تعمیم ناروا و منتسب به کلیت جامعه وکالت می شود. بنابراین رسالت شما عزیران سنگین است. باید با سرلوحه قرار دادن سوگند وکالت هم حرمت و حیثیت حرفه ای خود را و هم حرمت و حیثیت نهاد وکالت را حفظ کنید.»

بیشتر بخوانید: رییس قوه قضاییه: بازداشت و تعقیب ۱۵ وکیل متخلف در تهران توسط مرکز حفاظت قوه قابل تقدیر بود

همچنین دکتر کارن روحانی نایب رئیس کانون وکلای مرکز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از روند اختبارهای صورت گرفته خطاب به کارآموزان وکالت اظهار داشت: «بسیار خوشحالم که در چنین روزی که لبخند شوق و شادی بر لبان شما جاری است، همراه شما هستیم.»

برگزاری پنجمین اختبار دوره سی و یکم

وی افزود: «اگر امروز موجبات انجام مراسم تحلیف فراهم شده و درچنین شرایطی که مطلوب ما نیست، برگزار می شود، حاصل تلاش همه می باشد.»

دکتر روحانی با مقایسه تعداد آزمون اختبار صورت گرفته از سوی کانون وکلای مرکز با دیگر کانون ها عنوان کرد: «کانون های دیگر عمدتا سالی یکبار آن هم با تعداد محدود آزمون اختیار برگزار می کنند. ولی کانون وکلای مرکز سالی چند بار اختبار برگزار می نماید. از زمانی که وارد هیات مدیره شدیم تا به امروز پنجمین اختبار دوره سی و یک را برگزار می کنیم.»

بیشتر بخوانید: وکلای جوان بخوانند، آزمون وکالت آخرین قدم حرفه وکالت نیست!

نایب رئیس کانون وکلای مرکز افزود: «اولین اختبار سال ٩٩ را با ١۴٠٠ نفر شروع کردیم. دومین اختبار در اسفند ماه برگزار شد.
در اختبار اول سال ١۴٠٠ از میان ٢٧٣ نفر شرکت کننده تعداد ٢۶۴ نفر پذیرفته شدند. از میان ۴٧٧ نفر کارآموز ١۴٩ نفردر آزمون اختباردوم شرکت کردند و سایر کارآموزان انصراف خود را از آزمون اختبار اعلام نمودند. اختبار سوم و چهارم تیرماه برگزار شد، که از میان ١۴٩ نفر ١٣٩ نفر پذیرفته شدند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا