اخبار بین المللی

قضات دیوان عالی اسرائیل توسط کمیته‌ای ۹ نفره متشکل از ۲ وکیل دادگستری انتخاب می‌شوند

وکلاپرس– پس از اعتراضات گسترده در اسرائیل(فلسطین اشغالی) به علت طرح جدید اصلاحات قضایی، انتخابات «کمیته انتخاب قضات دیوان عالی» این کشور تنش جدیدی را ایجاد کرده است.

به گزارش وکلاپرس، طبق قوانین حاکم بر اسرائیل(فلسطین اشغالی) قضات دیوان عالی توسط کمیته‌ای ۹ نفره متشکل از ۲ وکیل دادگستری انتخاب می‌شوند که اکنون انتخاب این ۹ نفر، باعث درگیری بین احزاب شده است.

بیشتر بخوانید:

کمیته انتخاب قضات اسرائیل متشکل از وکلای دادگستری

بر اساس اطلاعات موجود از سیستم قضایی اسرائیل قضات دیوان عالی کشور این کشور  توسط کمیته انتخاب قضایی تعیین می‌شود. این کمیته انتخاب از ۹ نفر تشکیل شده‌است:

  • ۳ مستشار دیوان عالی کشور (شامل رئیس دیوان عالی)
  • دو وزیر کابینه (یکی از آن‌ها وزیر دادگستری باشد)،
  • دو اعضای کنست (مجلس)
  • دو نماینده کانون وکلای اسرائیل.

این کمیته به ریاست وزیر دادگستری تشکیل شده و علاوه بر کانون وکلای این سرزمین، سه ارگان قوه مقننه، مجریه، قضاییه در کمیته نامزدهای قضات نماینده دارند. به این ترتیب، شکل‌دهی به بدنه عالی ترین نهاد قضایی فلسطین اشغالی با تصمیم‌گیری وکلا و قوای سه گانه صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

تلاش نتانیاهو برای اعمال نفوذ در دیوان عالی کشور

 با روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل و  تغییر مسئولین طرحی برای اصلاحات قضایی ارائه شده است که بر اساس آن قوه مقننه این اختیار را خواهد داشت که احکام دادگاه عالی را به طور مؤثر لغو کند.

این طرح که مخالفان زیادی را به همراه داشته تأثیر دیوان عالی(بالاترین نهاد قضائی) را بر روند تصویب قوانین پایه محدود می‌کند و به اعضای کنست (مجلس) که نتانیاهو بیشترین نفوذ را در آن دارد، اجازه می‌دهد که آرا و مضوبات آن را به تعویق بیندازند یا لغو کنند.

یک دیدگاه

  1. ورود به کانون وکلا اسراییل و تصدی قضاوت در این کشور به هیچ وجه قابل قیاس با ایران نیست، شما در نظر بگیرید حوزوی با یکسال کارآموزی دوران کرونا که آنلاین بوده ابلاغ قضایی میگیرد! یا وکیلی که اخیرا با قانون تسهیل، با ۱۵ درصد پاسخ‌دهی با آیین دادرسی مدنی وارد مرکز مشاوران میشود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا