نظریه مشورتی

آیا دادیار اجرای احکام کیفری می‌تواند برای دسترسی به محکوم‌علیه، دستور مسدودی شماره ملی وی را صادر کند؟

  • شماره نظریه: ۷/۱۴۰۱/۱۱۶۶
  • شماره پرونده: ۱۴۰۱-۳/۱-۱۱۶۶ح
  • تاریخ نظریه: ۱۴۰۱/۱۰/۲۸

استعلام:

در نظریه مشورتی شماره ۱۷/۱۴۰۰/۴۵۹ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۰ صادره از آن اداره کل اعلام شده است که ممنوع الخدمات کردن محکوم علیه مالی مسدود کردن کد ملی به استناد بند «ح» ماده ۱۸ دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی امکان پذیر نیست و این مقرره صرفاً در مقام بیان وظایف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و ایجاد ظرفیت لازم جهت اعمال مواد ۱۷ و ۱۸ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ است.

با توجه به این نظریه آیا دادیار اجرای احکام کیفری میتواند به منظور دسترسی به محکوم علیه بابت اجرای حکم دستور ممنوع الخدمات کردن مسدودی شماره ملی محکوم علیه را صادر کند؟ در صورت مثبت بودن، پاسخ چنانچه مسدود کردن شماره ملی محکوم علیه پرونده کیفری به تضییع حقوق قانونی شخص ثالث منتهی، شود آیا اجرای احکام مواجه با تکلیف قانونی رفع موقت مسدودی جهت عدم تضییع حقوق شخص ثالث است؟

به عنوان مثال، دادیار اجرای احکام کیفری شماره ملی محکوم علیه پرونده را مسدود کرده و در دوران مسدودی فرزند محکوم علیه متولد میشود؛ اما اداره ثبت احوال قادر به صدور شناسنامه برای نوزاد نمیباشد و اجرای احکام کیفری هم با هدف دسترسی به محکوم علیه از رفع مسدودی موقت شماره ملی محکوم علیه جهت صدور شناسنامه برای نوزاد وی خودداری کند.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

اولاً، بهره مندی اشخاص از ارائه خدمات مبتنی بر اسناد هویتی کارت ملی و شناسنامه از جمله حقوق مدنی هر شخص است و اصولاً با توجه به اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمیتوان کسی را از این حقوق محروم کرد؛ مگر در مواردی که قانون تجویز کند در قوانین فعلی نصی در خصوص جواز غیرفعال کردن شماره ملی محکومان مالی و یا کیفری وجود ندارد.

ثانیاً، دیگر پرسشهای مطرح شده که ناظر بر فرض امکان مسدود کردن شماره ملی اشخاص و ظاهراً نشأت گرفته از برداشت ناصواب از نظریه مورد اشاره در استعلام است؛ با توجه به پاسخ بند اولاً، منتفی است.

یک دیدگاه

  1. با درود
    با این وضعیت نابسامانی که در مورد مسدود کردن کد ملی پیش آمده و نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه، باز هم این کار انجام می‌شود. لطفن راهنمایی فرمایید جهت اقدام علیه این رویه غیرقانونی و اجتهاد شخصی برخی قضات، راهکار قانونی وجود دارد یا خیر؟
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا