اخبار بین المللیویژه

دو مسیر جدید صدور پروانه وکالت بدون آزمون در ایالت واشنگتن آمریکا

وکلاپرس- دادگاه عالی واشنگتن در تصمیمی جدید دو شیوه جدید برای دریافت پروانه وکالت تعیین کرد؛ امری که در برخی ایالات دیگر آمریکا نیز مسبوق به سابقه است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، دادگاه عالی واشنگتن در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۴ با تصویب چندین روش جدید برای دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون وکالت، به حرکت رو به رشد صدور مجوز جایگزین شتاب بخشید.

دو روش جدید برای صدور پروانه وکالت در واشنگتن

بر اساس تصمیم دادگاه عالی واشنگتن دو مسیر جدید صدور مجوز وکالت برای فارغ التحصیلان دانشکده حقوق ایجاد شده است.

یکی از مسیرها برنامه کارآموزی جدید برای فارغ التحصیلان دانشکده حقوق است. در این فرض فارغ‌التحصیل باید زیر نظر یک وکیل با تجربه به مدت شش ماه کار می کنند و سپس نمونه کارها را برای ارزیابی به کانون وکلا ارائه دهد.

شیوه دیگر برای دانشجویان حقوق در نظر گرفته شده است که در آن می توانند تا پیش از فارغ التحصیلی، با گذراندن ۱۲ واحد درسی در زمینه مهارت های عملی حقوقی و ۵۰۰ ساعت کار تجربی در این حوزه، برای دریافت مجوز وکالت اقدام کنند. برای این منظور، لازم است پس از اتمام دوره، نمونه کار خود را به کانون وکلای ایالت واشنگتن ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

آنتونی وارونا (Anthony Varona)، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه سیاتل ایالت واشنگتن در بیانیه ای این تصمیم را برای رفع نگرانی ها در مورد صدور مجوز به روش سنتی (آزمون محور) و همچنین برای رفع خلاهای قانونی و شایسته سالاری مفید دانست.

تشکیل کمیته برای بررسی نحوه اجرای مسیرهای جدید صدور پروانه وکالت

اگرچه دستور روز جمعه دادگاه عالی واشنگتن مشخص نکرده که دو شیوه جدید چه زمانی در دسترس قرار خواهند گرفت، اما کانون وکلای ایالت واشنگتن مکلف شده است کمیته ای برای بررسی نحوه اجرای این مسیرها تشکیل دهد.

 بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارگروه های حقوقی، آزمون وکالت به‌طور نامتناسب و غیرضروری، برخی افراد را از ورود به حرفه وکالت منع کرده و  برای فارغ‌التحصیلان حقوق نیز بار مالی دارد.

سابقه اعطای پروانه وکالت بدون آزمون در سایر ایالت‌های آمریکا

ایالت اورگان در ماه نوامبر ۲۰۲۳ یک مسیر کارآموزی جدید برای فارغ التحصیلان دانشکده‌های حقوق اتخاذ کرد و به دو ایالت ویسکانسین و نیوهمپشایر ملحق شد، که سال‌ها به فارغ‌التحصیلان حقوق راهی برای دریافت مجوز بدون شرکت در آزمون وکالت ارائه می‌دهند.

بر اساس برنامه جدید ایالت اورگان، فارغ التحصیلان حقوق ۶۷۵ ساعت تحت نظارت یک وکیل مجرب کار می کنند و مجموعه ای از روزمه و سابقه حقوقی ایجاد می کنند که مدیران نهاد وکالت در این ایالت آن ها را به عنوان جایگزینی برای آزمون وکالت سنتی درجه بندی می کنند.

بیشتر بخوانید:

همچنین دادگاه‌های عالی در کالیفرنیا، مینه‌سوتا و یوتا در حال حاضر در حال بررسی پیشنهادهایی برای صدور پروانه وکالت بدون آزمون هستند.

کانون وکلای ایالت کالیفرنیا امیدوار است برنامه‌ای را راه‌اندازی کند که در آن فارغ‌التحصیلان دانشکده حقوق ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار حقوقی تحت نظارت را تکمیل کنند و نمونه کارها را ارائه دهند تا توسط کانون وکلا درجه‌بندی شود. این پیشنهاد در انتظار تایید توسط دادگاه عالی ایالتی است.

بیشتر بخوانید:

منبع: رویترز

‫۴ دیدگاه ها

  1. امیدواریم روزی فرا برسد که در ایران هم بدون آزمون صرفا با کارآموزی حسابی پروانه وکالت داده شود.

  2. نحوه اساندارد پذیرش وکیل:

    ۱-مرحله اول:
    الف-صلاحیت اختصاصی:
    دارای دانشنامه حقوق از دانشگاه های معتبر.

    ب-صلاحیت عمومی:
    فقدان سوپیشینه کیفری موثر.

    مرحله دوم:
    الف-گذراندن دوره چهارماهه کارآموزی.

    ب-آزمون داخلی بصورت پرونده محور پس از طی دوره کارآموزی.

  3. تدریس و دوره دانشگاهی مراحل اخذ مدرک دانشگاهی آمریکا و ایران کاملا متفاوته،کیفیت آموزشی و تحصیلی آمریکا خیلی بالاست،و صرفا نمیشه با اشاره به عناوین مشابه، اجرای راهکار کاملا غلط و غیر اصولی رو توجیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا