سوالات متداول مربوط به موسسات، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی
فهرست
وکلاپرس– بررسی سوالات متداول مربوط به موسسات، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی در سامانه ثبت شرکت ها متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح شده است. به گزارش وکلاپرس، درخواست تاسیس شخصیت حقوقی در سامانه ثبت شرکت ها متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت اینترنتی در آدرس //http://irsherkat.ssaa.ir انجام می پذیرد.
بیشتر بخوانید:
- آموزش تصویری درخواست تاسیس شخصیت حقوقی در سامانه ثبت شرکت ها
- سوالات متداول در خصوص صورتحساب الکترونیکی در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
سوالات مربوط به موسسات ، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی:
۱- نحوه تاسیس مجتمع های (مسکونی و تجاری و اداری) به چه صورت می باشد؟
ضمن رعایت دقیق مقررات و پرکردن فیلدهای مربوط در سامانه، ارائه اساسنامه های مربوط بر اساس قانون تملک آپارتمان ها و اعلام تعداد مالکان یا متراژ کل واحدها الزامی می باشد.
نکته: در صورت عدم حضور کلیه مالکان ارایه مستندات دعوت بر اساس اساسنامه مصوب نیز باید ارسال گردد.
۲- الزاماتی که می بایست در موسسات جهت ثبت تغییرات رعایت گردد چیست؟
موسسات تابع اساسنامه های حاکم خود می باشند و می بایست بر همین اساس نسبت به اعلام تصمیمات و تغییرات خود اقدام نمایند.
۳-آیا جهت ثبت موسسات غیر تجاری (انتفاعی) ارائه گواهی بانکی سرمایه اولیه و یا جهت افزایش سرمایه الزامی می باشد؟
خیر
۴- آیا جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در موسسات ارائه سند صلح تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی الزامی می باشد؟
بله در رعایت ماده ۱۰۲ و ۱۰۳ قانون تجارت نقل و انتقال سهم الشرکه طی تنظیم سند صلح دردفترخانه اسناد رسمی صورت می پذیرد.
۵- چگونه از موضوع فعالیت موسسات که نیاز به اخذ مجوز می باشد مطلع گردیم؟
از طریق جداول موضوعات فعالیت که در سامانه جامع ثبت شرکتها بارگذاری گردیده است.
۶- نحوه ختم تصفیه شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی به چه صورت می باشد؟
با توجه به عدم تشریح قانونی اعلام ختم تصفیه طبق هر دو ماده ۲۱۵ قانون و ۲۲۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت قابلیت اقدام خواهد داشت.
نکته: چنانچه در اختیارنامه ماده قانونی صراحتا اشاره گردیده باشد میبایست وفق ماده مذکور اعلام ختم تصفیه صورت پذیرد.
۷- موضوعات فعالیت در موسسات غیر تجاری با شرکتها به چه صورت قابل تفکیک و تشخصی می باشد؟
با توجه به ماده ۲ قانون تجارت و تصریح امورتجاری در ماده مذکور و بند ه ماده ۶ ایین نامه ثبت موسسات و تشکیلات غیر تجاری موضوعات قابلیت ثبت در موسسات تفکیک گردیده است.
۸- در خصوص سمت های موسسه که در اساسنامه پیش بینی شده در سامانه موجود نیست چگونه باید عمل کرد؟
استفاده از سمت هایی که در سامانه مرتبط و شبیه به سمت مربوطه در اساسنامه می باشد و یا در صورت عدم وجود سمت های مرتبط از گزینه سایر استفاده گردد.
۹- عنوان جلسه در سامانه موجود نیست و یا تصمیم متناظر در سامانه وجود ندارد و با درج عنوان مطابق اساسنامه چه تصمیمی باید انتخاب گردد؟
از گزینه های مطابق اساسنامه استفاده گردد.
۱۰- آیا ثبت زمین در قالب مجتمع تجاری امکان پذیر است؟
خیر قانون تملک آپارتمان ها بر اساس ساختمان می باشد نه زمین.
۱۱- موسسات غیر انتفاعی/ انتفاعی که در بدو تاسیس اشتباها در قالبی دیگر به ثبت رسیده اند چگونه می توان اصلاح نمود؟
متقاضی می تواند بر اساس اساسنامه مصوب نسبت به حذف سرمایه و تبدیل آن به دارایی و حذف سهم الشرکه افراد طی صورتجلسه مجمع عمومی با حضور کلیه موسسین بدو تاسیس اقدام نماید و حالت عکس آن نیز در خصوص موسسات غیر انتفاعی به نحو مذکور قابلیت اقدام و اصلاح خواهد داشت.
۱۲- امضا ذیل اوراق صورتجلسه / اوراق تاسیس از جانب دیگران جعل گردیده است نحوه اقدام ما چگونه باید باشد؟
با طرح شکایت در محاکم کیفری نسبت به اثبات جعل و متعاقب آن طرح دادخواست حقوقی در محاکم حقوقی نسبت به ابطال صورتجلسه و آگهی مربوطه اقدام گردد.
۱۳-ثبت مهد کودک، پیش دبستانی و کودکستان از لحاظ مرجع صدور مجوز چگونه است؟ اگر موضوع فعالیت توامان مشتمل بر تاسیس مدرسه و پیش دبستانی باشد چه کاری باید انجام داد؟
مدارس در تهران با اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش و مهدکودک ها با اخذ مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت به ثبت می رسند و در سایر استانها مدارس از معاونت مراکز مدارس و مراکز غیر دولتی و در خصوص پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی استان مربوطه و در خصوص موضوعات توامان از هر دو مرجع اخذ مجوز صورت می پذیرد.
۱۴-نشانی منزل به عنوان آدرس یک موسسه یا شرکت به ثبت رسیده و ما بی اطلاع بوده ایم جهت اصلاح آن چه کاری باید انجام بدهیم؟
با طرح دادخواست در محاکم قضایی و ارائه مستندات مربوطه.
۱۵-درخصوص نحوه ثبت موسسات حقوقی و داوری و نحوه ارائه مجوز و تشخیص مرجع صدور مجوز چه اقدامی می بایستی صورت پذیرد؟
جهت ثبت موسسات حقوقی اخذ مجوز از کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران قوه قضاییه هر استان و در خصوص موسسات داوری با اخذ مجوز از معاونت توسعه قضایی حل اختلاف خطاب به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری.
نکته: چنانچه هر دو موضوع فعالیت مورد درخواست باشد اخذ مجوز از هر دو مرجع الزامی می باشد و ثبت تغییرات و تصمیمات نیز از حیث صدور مجوز تابع تاسیس خواهد بود.
۱۶- میزان حداقل مجاز سرمایه در موسسات غیر تجاری و حداقل تعداد شرکای حاضر در موسسات غیر تجاری چه میزان می باشد؟
عدم تصریح ماده قانونی در خصوص میزان حداقل سرمایه در موسسات و همچنین تعداد شرکا.
نکته: در صورت تک شریک بودن موسسات تصویب اساسنامه بر اساس موسسات تک نفره الزامی است.
سایر مطالب:
سوالات متداول مربوط به اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی
سوالات متداول مربوط به سامانه ثبت شرکت ها
سوالات متداول مربوط به تغییرات شرکت های سهامی، شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی و تضامنی
سوالات متداول مربوط به تاسیس شرکت / موسسه
سوالات متداول مربوط به موسسات، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی
سوالات متداول مربوط به تعیین نام شرکت ها
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های تعاونی در سامانه ثبت شرکت ها
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های تضامنی در سامانه ثبت شرکت ها
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های موسسات غیرتجاری در سامانه ثبت شرکت ها
نحوه ثبت نام پلمب دفاتر قانونی به چه صورت می باشد؟





