راهنمای درخواست، صدور و انتقال دسته چک الکترونیکی، امضا الکترونیکی و …
وکلاپرس- راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی از جمله درخواست، صدور و انتقال دسته چک الکترونیکی، امضا الکترونیکی و … توسط بانک مرکزی منتشر شد.
به گزارش وکلاپرس راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی (درخواست، صدور و انتقال دسته چک الکترونیکی، امضا الکترونیکی و …) با هدف ایجاد وحدت رویه در عملکرد شبکه بانکی و تشریح مبسوط سرویسهای سامانه چکاد و همچنین نحوه بهرهبرداری از گواهی امضای الکترونیک به شبکه بانکی ابلاغ شد.
به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی در راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی، فرآیندهای مربوط به درخواست و صدور دسته چکهای الکترونیکی، فرآیند امضا الکترونیکی، درگاههای ارائهدهنده امکان ثبت چکهای الکترونیکی، فرآیند ثبت / صدور و انتقال چکهای الکترونیکی و سایر فرآیندهای مرتبط تشریح شده است.
لازم به تاکید است با توجه به این راهنما و دستورالعمل اجرایی تبصره ماده ۱ قانون صدور چک که پیشتر به شبکه بانکی ابلاغ شده بود متصدیان امور، اقدامات لازم را در راستای هدایت کارکنان شعب بانکی و همچنین پاسخگویی مناسب و شایسته به مشتریان تمهید کنند.
بیشتر بخوانید:
جمعآوری چکهای کاغذی تا پایان سال سوم برنامه هفتم
براساس این دستورالعمل و با توجه به بند ج ماده (۱۰) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جمعآوری چکهای کاغذی تا پایان سال سوم برنامه و ضرورت تسریع در ترویج چکهای الکترونیک، لازم است اتصال فنی سایر بانکهای باقیمانده به سامانه چکاد با امکان سرویسدهی به مشتریان حقیقی دارای حساب مشترک و مشتریان حقوقی برقرار شود.
همچنین ضروری است اهتمام کافی در راستای ارائه خدمت ارزشمند چک الکترونیک به آحاد جامعه با تمهید امکانات مقتضی از جمله پذیرش غیرحضوری چک الکترونیک از طریق تمام مسیرهای خدمترسان و نیز دریافت و واگذاری چک الکترونیکی سایر بانکها از طریق سامانه چکاوک از سوی شبکه بانکی صورت پذیرد.
دانلود راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی:
راهنمای درخواست، صدور و انتقال دسته چک الکترونیکی، امضا الکترونیکی و …