ایجاد مراکز جدید داوری تخصصی در امور مربوط به ثبت اسناد
وکلاپرس- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ایجاد مراکز جدید داوری تخصصی در امور مربوط به ثبت اسناد رسمی با همکاری مرکز حل اختلاف قوه قضائیه خبر داد.
به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، سیدصادق سعادتیان در این باره اظهار کرد: براساس تفاهم نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز حل اختلاف قوه قضائیه شیوه ارجاع به داوری و تامین نیروی متخصص برای تشکیل تیمهای داوری تعیین شده است.
بیشتر بخوانید:
- اساسنامه پیشنهادی هیأت تدوین اساسنامه داوری کانون وکلای ایلام
- توضیحات رئیس مرکز حل اختلاف کشور در خصوص شرایط و هزینه داوری حرفهای
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دو بعد به مرکز حل اختلاف قوه قضائیه کمک میکند
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این بخش در دو بعد به مرکز حل اختلاف قوه قضائیه کمک میکند. یک بعد آن این است که در قراردادهای سامانه ثبت الکترونیک اسناد، در یک بند مقرر خواهد شد که اصحاب معامله و تنظیمکنندگان سند با اختیار خود و رضایتشان، اگر در مفاد قرارداد بعدا با اختلافی مواجه شوند، به داوری رجوع کنند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: بعد دیگر این است که مقرر شده از نیروی انسانی اعم از سردفتران اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، کارشناسهای مجربی که در حوزه اسناد رسمی و ثبت شرکتها و املاک کاداستر و برندها تخصص دارند، کمکی شود و این افراد را به مرکز حل اختلاف قوه قضائیه معرفی کنیم تا در کمیسیونی که با عضویت معاون میانجیگری شورای حل اختلاف و معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و روسای کانون سردفتران اسناد رسمی ازدواج و طلاق و همچنین کارشناسهای مرتبط موضوع هستند، بررسی شوند.
وی گفت: متقاضیان این بخش درخواست خود را به مرکز شورای حل اختلاف قوه قضائیه ارائه میدهند و بعد از آن مورد ارزیابی قرار میگیرند و افراد متخصصی به عنوان داوران متخصص برای رسیدگی به موضوع انتخاب خواهند شد تا اصحاب معامله یا افراد در قراردادهایشان برای حل اختلافات آتی به داوری رجوع کنند.
مزایای رسیدگی داوری
سعادتیان اضافه کرد: از مزایای رسیدگی داوری این است که داورها سه نفر هستند. دو نفر از داوران، متخصص موضوع اختلاف هستند و یک نفر متخصص داوری عمومی است و رسیدگی آنها برای مردم سریع و صحیح و ارزان است و به جهت اینکه مردم دیگر به جای مراجعه به محاکم قضایی و به جای اینکه درگیر فرایندهای حقوقی و دادگاههای بدوی و تجدیدنظر شوند، موضوعاتشان به داوران متخصص سپرده میشود و رای را صادر و به مرحله اجرا میگذارند.
وی در پایان گفت: این تعامل و همکاری از همکاریهای نوآورانهای است که بین مرکز حل اختلاف قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد ایجاد شده تا از ورود پروندههای دارای اختلاف جزئی به محاکم و مراجع قضایی جلوگیری شود و بدون درگیریهای مراجع قضایی بتوانیم در مراکز داوری تخصصی به موضوعات مرتبط رسیدگی کنیم و نظاممند کردن این موضوعات و معاونت تخصصی این موضوع، معاون میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضائیه است و ما هم در کنار آنها کمک میکنیم.
الان ایجاد اشتغال برای دفترخانه ها دارای اهمیت هست یا رفع مشکلات مردم؟