یادداشت

آیین‌نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان درخصوص نحوه اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا

وکلاپرس- رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان پشنهادات خود درخصوص متن آیین نامه پیشنهادی برای نحوه اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا را مطرح کرد.

به گزارش وکلاپرس، شورای اجرایی اسکودا ۶ شهریورماه ۱۴۰۴ مصوبه ای درخصوص لزوم اصلاح برخی از مواد آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری داشت و در همین راستا از کانون های وکلا خواست تا طی مکاتبه ای، نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته به اتحادیه اعلام نمایند.

وکیل احمد نامداری، رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان، با ارسال نامه ای به نائب رئیس اسکودا، پشنهادات خود درخصوص متن آیین نامه پیشنهادی برای نحوه اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

 

  • جناب آقای دکتر ابراهیم کیانی
  • سرپرست محترم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

با سلام و احترام

نظر به تبصره ۲ ماده ۳۱ آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، بدین وسیله آیین‌نامه (پیشنهادی) اداره جلسات هیئت‌مدیره کانون‌های وکلای به شرح ذیل برای هماهنگی نحوه اداره جلسات هیئت‌مدیره کلیه کانون‌های سراسر کشور و کاستن از موارد ابهام و تخلفات احتمالی ناشی از عدم قانونگذاری، جهت طرح در هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای کشور در آبان ماه سال جاری در جزیره کیش به میزبانی کانون مفخم هرمزگان به حضور ایفاد می‌گردد

ضمناً آمادگی خود بمنظور حضور در کارگروه بمنظور تنظیم آئین‌نامه بحضور اعلام می‌گردد.

ماده ۱: جلسات عادی و فوق‌العاده

بند اول: جلسات عادی هیئت‌مدیره رأس ساعت ۱۲ ظهر روزهای یکشنبه هر هفته در محل کانون وکلا تشکیل و مدت زمان جلسه حداکثر دو ساعت می‌باشد که اعضای اصلی هیئت‌مدیره موظف به حضور رأس ساعت مقرر در این جلسات هستند.

تبصره: روز، ساعت و مدت زمان جلسه با موافقت کلیه اعضای هیئت‌مدیره قابل تغییر خواهد بود.

بند دوم: در صورت ضرورت، جلسه فوق‌العاده با دعوت رئیس هیئت‌مدیره یا نائب رئیس با اعلام دستور جلسه حداقل ۲۴ ساعت قبل از تاریخ تعیینی برای تشکیل جلسه فوق‌العاده، تشکیل خواهد شد. بدیهی است عدم حضور در جلسات فوق‌العاده غیبت موضوع ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری محسوب نخواهد شد.

بند سوم: در صورت حضور همه اعضا در جلسه عادی هیئت‌مدیره، می‌توان دستورات خارج از جلسه را نیز بررسی نمود و در صورت غیبت حتی یک عضو موضوعی خارج از دستور جلسه قابلیت بررسی ندارد.

بند چهارم: جلسات هیئت‌مدیره کانون علنی است و وکلای عضو بدون حق مداخله و اظهارنظر در مذاکرات می‌توانند در سالن جلسات حضور یابند، مگر در موارد ذیل:

الف: طرح تقاضای متقاضیان صدور پروانه وکالت و کارآموزی، نقل و انتقال یا ترفیع.

ب: تقاضای کمک‌های مالی وکلای دادگستری

ج: طرح پرونده‌‌ها و موضوعات انتظامی

د: به پیشنهاد رئیس جلسه یا هر یک از اعضای هیئت‌مدیره با موافقت چهار پنجم اعضای هیئت‌مدیره

بند پنجم: دستور جلسات هیئت‌مدیره به دستور رئیس کانون ۲۴ ساعت قبل از تشکیل جلسه در سایت کانون منتشر و به طریق مقتضی از جمله نشر در گروه اختصاصی هیئت‌مدیره به اطلاع اعضای هیئت‌مدیره می‌رسد.

تبصره: در صورت عدم اعلام دستور جلسه در مهلت مقرر، عدم حضور اعضاء در آن جلسه غیبت محسوب نشده و هیچ مصوبه‌ای در جلسه مذکور قابلیت بررسی جز با حضور همه اعضاء را نخواهد داشت.

بند ششم: تشکیل جلسه هیئت‌مدیره بدون اعلام سابق دستور جلسات به کلیه اعضاء: یک جلسه غیبت از جلسات عادی برای رئیس محسوب می‌شود.

ماده ۲: عضویت اعضای هیئت‌مدیره

بند اول: در صورت فوت استعفا و غیبت غیرموجه یکی از اعضای اصلی هیئت‌مدیره حسب ماده ۳۶ آیین‌نامه، عضو علی‌البدل که تعداد رأی او در انتخابات هیئت‌مدیره بیشتر است و در صورت تساوی به قید قرعه و با اعلام به نامبرده جهت جایگزینی و پذیرش وی جایگزین خواهد شد. در صورت رد عضویت توسط عضو علی‌البدل، منتخب بعدی جایگزین و مراتب به نامبرده اعلام خواهد شد.

تبصره: منتخبی که جایگزینی را رد کند، چنین ردی را سابقه عضویت محسوب می‌شود.

بند دوم: استعفاء هر یک از اعضای هیئت‌مدیره به رئیس هیئت‌مدیره ارائه و بلافاصله در دستور نشست بعدی هیئت‌مدیره قرار داده و پس از طرح آن در جلسه هیئت‌مدیره بدون نیاز به رد یا پذیرش و به محض اعلام، اقدامات بعدی جهت جایگزینی عضو علی‌البدل حسب بند قبل انجام خواهد شد.

تبصره: استعفای رئیس به نائب‌رئیس ارائه و استعفای همزمان رئیس و نایب‌رئیس به بازرس ارائه می‌شود.

بند سوم: هیئت‌مدیره با سه عضو دارای نصاب قانونی است و در صورت باقی ماندن کمتر از سه عضو، ضمن اعلام موضوع به دادگاه عالی انتظامی قضات جهت تعیین سرپرست از میان وکلای دارای شرایط همان کانون، هیئت‌مدیره منحل و می‌بایست روند انتخابات در اسرع وقت تجدید شود.

تبصره: سرپرست صرفاً به اداره امور جاری و ضروری کانون تا برگزاری انتخابات توسط هیئت‌نظارت سابق می‌پردازد.

بند چهارم: حضور در هیئت‌مدیره منحل شده برای دو عضو باقیمانده، سابقه عضویت در هیئت‌مدیره محسوب نمی‌شود.

بند پنجم: اعضای مستعفی و منعزل، امکان کاندیداتوری در انتخابات به مدت دو دوره را نخواهند داشت.

بند ششم: هیچ یک از اعضای هیئت‌مدیره نبایستی بدون عذرموجه و با موافقت رئیس جلسه را ترک کند. دبیر مکلف است زمان دقیق ورود و خروج اعضای هیئت‌مدیره را در صورت جلسه منعکس کند.

تبصره: ترک جلسه بدون عذرموجه غیبت محسوب می‌شود، مگر آنکه نصف زمان جلسه سپری شده و تا زمانی که جلسه از اکثریت لازم برای تشکیل خارج نشود.

ماده ۳: وظایف هر یک از اعضای هیئت‌مدیره

بند اول: وظایف رئیس

الف: تعیین دستور جلسه تا ۲۴ ساعت قبل از تشکیل جلسه هیئت‌مدیره

ب: تشکیل جلسات راس ساعت مقرر و قرائت دستورات جلسه به ترتیبی که سابقاً به اعضا اعلام شده

ج: استماع پیشنهادها اخذ رای و اعلام نتیجه رای‌گیری و اعلام پایان جلسه

د: اعمال قواعد ناظر بر اداره جلسات هیئت‌مدیره حسب مواد ۲۸ تا ۳۶ آیین‌نامه اجرائی

ه: اتخاذ تصمیم در مورد اخطار آیین‌نامه‌ای اعضای هیئت‌مدیره

ر: اجرای مصوبات هیئت‌مدیره

بند دوم: وظایف نائب‌رئیس

الف: اداره جلسات هیئت‌مدیره در غیبت رئیس با نائب‌رئیس می‌باشد و دارای تمام وظایف و اختیارات مذکور در بند قبل در اداره جلسه می‌باشد.

ب: در صورت عدم امکان حضور رئیس در جلسه عادی، می‌بایست تا ۴۸ ساعت قبل این موضوع را به اطلاع نائب رئیس جهت تعیین دستور جلسه و اعلام به سایر اعضاء، برساند.

تبصره: عدم اقدام به موقع از سوی رئیس، غیبت غیرموجه برای ایشان محسوب می‌شود.

ج: در صورت تشکیل جلسه با حضور کلیه اعضاء بدون حضور رئیس و بدون اعلام این موضوع از سوی رئیس به نائب‌رئیس، بررسی هر موضوعی در آن جلسه حتی بدون اعلام قبلی آن دستور، بلامانع است.

د: در صورت غیبت رئیس و نائب‌رئیس، جلسه تشکیل نخواهد شد و به منزله دو جلسه غیبت برای هر کدام می‌باشد و هر یک از اعضای حاضر می‌تواند این موضوع را صورت‌جلسه نماید، مگر در صورت لزوم و ضرورت حضور هر دو نفر در جلسات مربوط به کانون وکلا و یا معاذیر قانونی مذکور در تبصره یک ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرائی.

بند سوم: وظایف بازرس

الف: دریافت گزارشات راجع به عملکرد اعضای هیئت‌مدیره و سایر ارکان کانون اعم از کمیسیون‌ها، دادسرا دادگاه و ادارات تشکیلی

ب: بررسی گزارشات واصله ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ وصول

ج: اعلام نتیجه بررسی گزارشات در خصوص تخلفات ارکان به هیئت‌مدیره در راستای ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال جهت طرح در هیئت‌مدیره

د: اعلام تخلفات اعضای هیئت‌مدیره به دادستان کل کشور ناشی از گزارشات واصله و یا احراز آن راساً، بدون نیاز به اطلاع به اعضای هیئت‌مدیره

تبصره: وظایف بازرس، مانع اعلام تخلفات اعضای هیئت‌مدیره و از جمله بازرس به صورت راساً توسط هر یک از وکلا به دادستان محترم کل کشور نخواهد بود.

ه: نظارت بر حسن رفتار کارمندان کانون با وکلا و بالعکس و گزارش موارد تخلف به هیئت‌مدیره

بند چهارم: وظایف عضو اصلی هیئت‌مدیره

الف: رابط هیئت‌مدیره با ارکان و کارمندان کانون

ب: نظارت بر حسن اجرای مصوبات کمیسیون‌ها و ادارات کانون وکلا

ج؛ حضور در جلسات کمیسیون‌ها و ادارات و دادسرا بدون حق رأی و اظهارنظر جهت نظارت بر اجرای آیین کار و نحوه تشکیل جلسات و گزارش اقدامات به هیئت‌مدیره

د؛ نظارت بر امور مالی و نحوه هزینه کردها توسط ارکان کانون و اعلام نتایج به هیئت‌مدیره

بند پنجم: وظایف دبیر

الف: انجام حضور و غیاب در ابتدای جلسه و ذکر نام غایبان در پایان صورت جلسه هیئت‌مدیره جهت انتشار در سایت و کانال اطلاع رسانی کانون

ب: تهیه و تنظیم صورت جلسات در دفتر مربوطه مشتمل بر گزارش دقیق مصوبات هیئت‌مدیره و ذکر آراء موافق و مخالف با درج نام آنها و ذکر استدلالات

ج: مسئولیت حفظ و نگهداری دفتر صورت جلسات در محل کانون

د: تهیه نسخه‌ای از مصوبات هیئت‌مدیره جهت انتشار در سایت و کانال ظرف حداکثر ۲ ساعت پس از پایان جلسه هیئت‌مدیره

تبصره: در غیاب دبیر یکی از اعضا به انتخاب رئیس جلسه به صورت موقت وظیفه دبیر را انجام خواهد داد.

ماده ۴: پیش از دستور

پس از تنظیم صورت‌جلسه توسط دبیر و اعلام اسامی حاضرین و غایبین، مدت ۳۰ دقیقه جهت ایراد نطق پیش از دستور اعضای هیئت‌مدیره اختصاص می‌یابد که هر یک به نوبت حداکثر به مدت ۵ دقیقه نطق خواهند کرد. هر عضو یک بار حق نت خواهد داشت و مذاکره اعضا با یکدیگر جایز نیست.

ماده ۵: تعیین ارکان، کمیسیون‌ها، ادارات، دادسرا و دادگاه و رابطین

بند ۱: هیئت‌مدیره در راستای انجام امورات کانون وکلا، اقدام به تاسیس و راه اندازی ادارات و کمیسیون‌های مربوطه حسب موضوع می‌نماید در صورت وجود ارکان مذکور، در ابتدای هر دوره حسب شرایط لازم برای تعیین اعضای آنها، اقدام به عضوگیری جهت دوره فعالیت هیئت‌مدیره می‌نماید.

بند ۲: تعیین اعضای ارکان کانون وکلا، در ابتدای هر دوره هیئت‌مدیره از طریق فراخوان با اعلام دقیق نام ادارات و کمیسیون‌های موجود یا تاسیسی، اعلام تعداد شعب دادسرا و دادگاه و شرایط لازم برای عضویت در هر یک از آنها صورت می‌پذیرد.

بند ۳: هر کمیسیون دارای حداقل ۵ عضو متشکل از رئیس، نائب‌رئیس، حسابرس، رابط و دبیر خواهد بود.

بند ۴: کمیسیون‌های متشکله در هر کانون در صورت تقاضای ۵ نفر از اعضای هر کانون جهت تشکیل و یا عضوگیری آن کمیسیون عبارتند از:

۱- کمیسیون کارآموزی حسب ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرائی، ۲- کمیسیون ترفیع حسب ماده ۷۴ آیین‌نامه اجرائی، ۳- کمیسیون آموزش ۴- کمیسیون وکالت تخصصی، ۵- کمیسیون صیانت، ۶- کمیسیون ورزش، ۷- کمیسیون امور رفاهی، ۸- کمیسیون پارلمانی، ۹- کمیسیون تدوین قوانین، ۱۰- کمیسیون بانوان، ۱۱- کمیسیون حقوق بشر، ۱۲- کمیسیون فرهنگ و هنر، ۱۳- کمیسیون امور مالیاتی، ۱۴- کمیسیون نقل و انتقالات، ۱۵- کمیسیون مسکن، ۱۶- کمیسیون محیط زیست، ۱۷- کمیسیون صلح و سازش، ۱۸- کمیسیون سلامت، ۱۹- کمیسیون حقوق بشر، ۲۰- کمیسیون صلح و سازش

تبصره: کمیسیون‌های مذکور تمثیلی بوده و مانع از تشکیل کمیسیون‌های دیگر و یا ادغام کمیسیون‌ها به تشخیص هیئت‌مدیره نخواهد بود.

بند ۵: پس از تشکیل هر کمیسیون، نتیجه اقدامات آنها حسب آیین کار هر کمیسیون حداکثر هر ۶ ماه یک بار به هیئت‌مدیره گزارش خواهد شد.

بند۶: هیئت‌مدیره حق انحلال هیچ کمیسیونی را نخواهد داشت و در صورت عدم اقدام اعضای هر کمیسیون و غیبت غیرموجه در جلسات کمیسیون حسب آیین کار مربوطه و گزارش این موضوع به هیئت‌مدیره، پس از انعزال هر عضو، نسبت به جایگزینی عضو جدید اقدام خواهد شد. جایگزین باید دارای شرایط لازم عضویت در آن کمیسیون و از طریق فرخوان تعیین شود.

بند ۷: ادارات متشکل در هر کانون عبارتند از:

  1. اداره معاضدت و وکالت تسخیری و اتفاقی،
  2. اداره نظارت و بازرسی حسب ماده ۸۵ آیین‌نامه اجرائی،
  3. اداره رسانه و روابط عمومی

بند ۸: نحوه کار ادارات و کمیسیون‌های مذکور بر اساس آیین کارهای مصوب هیئت‌مدیره برای هر کمیسیون و اداره خواهد بود.

بند ۹: اعضای دادسرا و دادگاه انتظامی از طریق فراخوان و با اعلام شرایط عضویت تعیین می‌گردند.

بند ۱۰: در خصوص تعیین اعضای کمیسیون‌ها و ادارات، چنانچه متقاضیان بیش از تعداد لازم برای عضویت در هر کدام از این ارکان باشد، هیئت‌مدیره می‌تواند اعضای مذکور را به صورت فرد به عنوان عضو عادی دارای حق رأی افزایش دهد.

بند ۱۱: بعد از تعیین اعضای کمیسیون‌ها و ادارات مذکور، پس از انعزال یا استعفای هر کدام از اعضا حسب آیین کار تنظیمی، تعیین عضو جدید بر عهده هیئت‌مدیره حداکثر ظرف مدت یک ماه از طریق فراخوان خواهد بود.

بند ۱۲: تخلفات اعضای کمیسیون‌ها، ادارات و دادسرا و دادگاه حسب ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرائی به هیئت‌مدیره گزارش و در صورت احراز تخلف توسط هیئت‌مدیره، موضوع به دادستانی کل کشور اعلام و تا اعلام نتیجه از طریق دادستانی کل کشور، عضویت عضو مذکور به حالت تعلیق در خواهد آمد.

بند ۱۳: چنانچه برای ارکانی که صرفاً یک نفر امکان انتخاب وجود دارد و یا بیشتر از نیاز آن اداره یا کمیسیون متقاضیانی ثبت‌نام نمایند، بر اساس سوابق وکالت، تجربه فعالیت در آن سمت یا ادارات و کمیسیون‌ها، حسن رفتار و اخلاق فرد، اقدام و در صورت تساوی این ویژگی‌ها، از طریق قرعه عضوگیری اقدام خواهد شد.

بند ۱۴: چنانچه متقاضیان و یا تعداد اعضای هر کمیسیون فاقد نصاب لازم ۵ نفر باشد، کمیسیون با سه عضو به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در صورت عدم وجود حد نصاب ۳ نفر، کمیسیون غیرفعال می‌شود. به محض رسیدن تقاضایی در طول دوران هیئت‌مدیره به تعداد لازم دارای شرایط، بلافاصله هیئت‌مدیره نسبت به تکمیل اعضای کمیسیون و ادامه فعالیت آن اقدام خواهد نمود.

ماده ۶: کارگروه‌های موقت شورای رهنمون و رابطان

بند اول: کارگروه موقت با تصویب هیئت‌مدیره برای رسیدگی به موضوع یا انجام برخی تصمیم‌های خاص تشکیل خواهد شد. انتخاب اعضای این کارگروه‌ها، وظایف و زمان ارائه گزارش نتایج و دستاوردها و پیشنهادهای آنها از سوی هیئت‌مدیره تعیین خواهد شد. هیئت‌مدیره می‌تواند با تصویب پیشنهاد سلب اختیار از کارگروه موضوع‌های ارجاعی را از هر کارگروه پس گرفته و به کارگروه دیگر ارجاع دهد.

بند دوم: در هر کانون هیئت‌مدیره در ابتدای هر دوره اقدام به تشکیل «شورای رهنمون» متشکل از هیئت‌مدیره‌های ادوار آن کانون می‌نماید. هیئت‌مدیره هر ۶ ماه یک بار ضمن دعوت از نامبردگان، نسبت به اعلام مسائل و مشکلات آن کانون و اخذ نظر مشورتی ایشان اقدام می‌نماید.

بند سوم: هیئت‌مدیره به جهت تمرکز زدایی از امور اجرایی و تسهیل ارائه خدمات به وکلا و کارآموزان حوزه تابعه و ایفای نقش شارکتی وکلا مقیم شهرستان‌های غیر از مرکز استان، اقدام به تعیین «رابطان و یا اعطای نمایندگی» به وکلای مستقر در آن شهرستان می‌نماید. نحوه کار نمایندگان و رابطان و ارتباط ایشان با سایر ارکان و هیئت‌مدیره طی آیین کاری مشخص خواهد شد.

ماده ۷: آیین کار جلسات هیئت‌مدیره

بند اول: پیش از دستور ظرف ۳۰ دقیقه

بند دوم: دستور جلسات به ترتیب اعلامی ظرف یک و نیم ساعت

بند سوم: طرح موضوع‌ها به ترتیب زیر است:

الف: قرائت دستور جلسات توسط رئیس به ترتیب اعلامی

ب: اخذ نظر موافقان و مخالفان

ج: رای‌گیری و درج نتیجه در صورت جلسه

د: اعلام پایان جلسه

بند سوم: هر نوع تغییر اعم از جابجایی ترتیب دستور جلسه، حذف یا کاهش و افزایش دستور جلسه بر خلاف دستور جلسه اعلامی، مستلزم حضور کلیه اعضای هیئت‌مدیره و موافقت اکثریت حاضرین با این موضوع است.

بند چهارم: هر یک از اعضای هیئت‌مدیره پیشنهادی را در جلسه مطرح و کلیه اعضای هیئت‌مدیره حاضر باشند، در صورتی در دستور همان جلسه قرار خواهد گرفت که به تایید رئیس جلسه برسد. در غیر این صورت این پیشنهاد در دستور کار جلسه بعد قرار خواهد گرفت.

بند پنجم: تقاضا و پیشنهادات مطروحه توسط هر یک از وکلا جهت طرح در هیئت‌مدیره می‌بایست پس از وصول آن در اولین جلسه در دستور کار هیئت‌مدیره قرار گیرد.

ماده ۸: مذاکرات

بند اول: در مورد هر موضوع هر عضو تنها یک بار به مدت دو دقیقه می‌تواند به عنوان موافق یا مخالف صحبت کند.

بند دوم: عضو ممتنع حق نطق ندارد.

بند سوم: حق نطق غیرقابل واگذاری است و اعضا نمی‌توانند حق و زمان نطق خود را به یکدیگر واگذار کنند.

بند چهارم: ابتدا مخالفین و سپس موافقین نطق می‌کنند و پس از آن رای‌گیری صورت می گیرد.

بند پنجم: هر نطقی که به موضوع در دست بررسی ارتباط نداشته باشد خارج از دستور است و رئیس جلسه اجازه ادامه آن را نمی‌دهد.

ماده ۹: پیشنهادها

بند اول: پیشنهاد اصلاح

با طرح پیشنهاد اصلاح می‌توان یک پیشنهاد در دست بررسی را که متضمن حذف و یا افزودن عبارتی به آن است مطرح کرد.

تصویر و پیشنهاد اصلاح به اکثریت آرا نیاز دارد این پیشنهاد قابل اصلاح و مذاکره است.

بند دوم: پیشنهاد تعویق

با طرح پیشنهاد تعویق می‌توان بررسی یک موضوع را تا زمان دیگری به تعویق انداخت تصویب این پیشنهاد به اکثریت آرا نیاز دارد زمان پیشنهادی برای تعویق باید مشخص شود، اما نمی‌توان دستوری را بیش از دو جلسه معطل نمود.

بند سوم: پیشنهاد کمیت مذاکره

با طرح پیشنهاد کمیت مذاکره می‌توان قاعده اصلی مربوط به زمان نطق‌ها در مذاکره را اصلاح کرد. طرح این پیشنهاد به اکثریت آرا نیاز خواهد داشت.

بند چهارم: پیشنهاد تنفس

هرگاه ضرورت انجام کاری مانع از ادامه مذاکره شود با طرح پیشنهاد تنفس هر بار تا جلسه بعد می‌توان وقفه‌ای در روند مذاکره ایجاد کرد طرح پیشنهاد تنفس به اکثریت آرا نیاز دارد. مدت تنفس نهایتاً تا دو جلسه قابل اصلاح و در نتیجه قابل مذاکره است.

بند پنجم: پیشنهاد ارجاع به کارگروه

اگر تصویب یک پیشنهاد به بررسی بیشتر نیاز داشته باشد طرح تصویب این پیشنهاد به شرح بند اولی

ماده ۶: کارگروه‌های موقت شورای رهنمون و رابطان

بند اول: کارگروه موقت با تصویب هیئت‌مدیره برای رسیدگی به موضوع یا انجام برخی تصمیم‌های خاص تشکیل خواهد شد. انتخاب اعضای این کارگروه‌ها، وظایف و زمان ارائه گزارش نتایج و دستاوردها و پیشنهادهای آنها از سوی هیئت‌مدیره تعیین خواهد شد. هیئت‌مدیره می‌تواند با تصویب پیشنهاد سلب اختیار از کارگروه موضوع‌های ارجاعی را از هر کارگروه پس گرفته و به کارگروه دیگر ارجاع دهد.

بند دوم: در هر کانون هیئت‌مدیره در ابتدای هر دوره اقدام به تشکیل «شورای رهنمون» متشکل از هیئت‌مدیره‌های ادوار آن کانون می‌نماید. هیئت‌مدیره هر ۶ ماه یک بار ضمن دعوت از نامبردگان، نسبت به اعلام مسائل و مشکلات آن کانون و اخذ نظر مشورتی ایشان اقدام می‌نماید.

بند سوم: هیئت‌مدیره به جهت تمرکز زدایی از امور اجرایی و تسهیل ارائه خدمات به وکلا و کارآموزان حوزه تابعه و ایفای نقش شارکتی وکلا مقیم شهرستان‌های غیر از مرکز استان، اقدام به تعیین «رابطان و یا اعطای نمایندگی» به وکلای مستقر در آن شهرستان می‌نماید. نحوه کار نمایندگان و رابطان و ارتباط ایشان با سایر ارکان و هیئت‌مدیره طی آیین کاری مشخص خواهد شد.

ماده ۷: آیین کار جلسات هیئت‌مدیره

بند اول: پیش از دستور ظرف ۳۰ دقیقه

بند دوم: دستور جلسات به ترتیب اعلامی ظرف یک و نیم ساعت

بند سوم: طرح موضوع‌ها به ترتیب زیر است:

الف: قرائت دستور جلسات توسط رئیس به ترتیب اعلامی

ب: اخذ نظر موافقان و مخالفان

ج: رای‌گیری و درج نتیجه در صورت جلسه

د: اعلام پایان جلسه

بند سوم: هر نوع تغییر اعم از جابجایی ترتیب دستور جلسه، حذف یا کاهش و افزایش دستور جلسه بر خلاف دستور جلسه اعلامی، مستلزم حضور کلیه اعضای هیئت‌مدیره و موافقت اکثریت حاضرین با این موضوع است.

بند چهارم: هر یک از اعضای هیئت‌مدیره پیشنهادی را در جلسه مطرح و کلیه اعضای هیئت‌مدیره حاضر باشند، در صورتی در دستور همان جلسه قرار خواهد گرفت که به تایید رئیس جلسه برسد. در غیر این صورت این پیشنهاد در دستور کار جلسه بعد قرار خواهد گرفت.

بند پنجم: تقاضا و پیشنهادات مطروحه توسط هر یک از وکلا جهت طرح در هیئت‌مدیره می‌بایست پس از وصول آن در اولین جلسه در دستور کار هیئت‌مدیره قرار گیرد.

ماده ۸: مذاکرات

بند اول: در مورد هر موضوع هر عضو تنها یک بار به مدت دو دقیقه می‌تواند به عنوان موافق یا مخالف صحبت کند.

بند دوم: عضو ممتنع حق نطق ندارد.

بند سوم: حق نطق غیرقابل واگذاری است و اعضا نمی‌توانند حق و زمان نطق خود را به یکدیگر واگذار کنند.

بند چهارم: ابتدا مخالفین و سپس موافقین نطق می‌کنند و پس از آن رای‌گیری صورت می گیرد.

بند پنجم: هر نطقی که به موضوع در دست بررسی ارتباط نداشته باشد، خارج از دستور است و رئیس جلسه اجازه ادامه آن را نمی‌دهد.

ماده ۹: پیشنهادها

بند اول: پیشنهاد اصلاح

با طرح پیشنهاد اصلاح می‌توان یک پیشنهاد در دست بررسی را که متضمن حذف و یا افزودن عبارتی به آن است مطرح کرد.

تصویر و پیشنهاد اصلاح به اکثریت آرا نیاز دارد این پیشنهاد قابل اصلاح و مذاکره است.

بند دوم: پیشنهاد تعویق

با طرح پیشنهاد تعویق می‌توان بررسی یک موضوع را تا زمان دیگری به تعویق انداخت، تصویب این پیشنهاد به اکثریت آرا نیاز دارد. زمان پیشنهادی برای تعویق باید مشخص شود، اما نمی‌توان دستوری را بیش از دو جلسه معطل نمود.

بند سوم: پیشنهاد کمیت مذاکره

با طرح پیشنهاد کمیت مذاکره می‌توان قاعده اصلی مربوط به زمان نطق‌ها در مذاکره را اصلاح کرد. طرح این پیشنهاد به اکثریت آرا نیاز خواهد داشت.

بند چهارم: پیشنهاد تنفس

هرگاه ضرورت انجام کاری مانع از ادامه مذاکره شود، با طرح پیشنهاد تنفس هر بار تا جلسه بعد می‌توان وقفه‌ای در روند مذاکره ایجاد کرد. طرح پیشنهاد تنفس به اکثریت آرا نیاز دارد. مدت تنفس نهایتاً تا دو جلسه قابل اصلاح و در نتیجه قابل مذاکره است.

بند پنجم: پیشنهاد ارجاع به کارگروه

اگر تصویب یک پیشنهاد به بررسی بیشتر نیاز داشته باشد، طرح تصویب این پیشنهاد به شرح بند اول ماده ۶ این آیین‌نامه است.

بند ششم: پیشنهاد اخطار دستور

چنانچه در اتخاذ تصمیمات هیئت‌مدیره و یا اقدامات اعضا یا در اداره جلسه بر خلاف قوانین و مقررات عمل شود، هر یک از اعضای هیئت‌مدیره می‌تواند اخطار دستور دهد. پیشنهاد اخطار دستور نیازی به اخذ رای ندارد و رئیس جلسه به محض شنیدن اخطار دستور باید از محتوای آن مطلع شود و تصمیم خود را درباره اخطار دستور اعلام کند. هر عضوی که به تصمیم رئیس در خصوص اخطار دستور اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را مطرح کند. تصمیم رئیس باید بلافاصله بعد از طرح پیشنهاد مزبور رای گذاشته شود و طبق نظر اکثریت عمل شود.

ماده ۱۰: مجمع عمومی

بند اول: لااقل هر یک سال یک بار هیئت‌مدیره از کلیه وکلای دادگستری دعوت می‌کند تا برای استماع گزارش اقدامات هیئت‌مدیره و توضیح در خصوص مسائلی که ضروری تشخیص داده می‌شود، حضور به هم رسانند. گزارش هیئت‌مدیره در سایت و کانال کانون منتشر خواهد شد.

ماده ۱۱:

مفاد این آیین‌نامه تا جایی که مخالف آیین‌نامه لایحه اجرایی نباشد با اخطار قبلی که طبق مقررات در دستور باشد، با چهار پنجم آراء هیئت‌مدیره قابل اصلاح و تغییر است.

این آیین‌نامه در ۱۱ ماده با استناد به مقررات وکالت و قواعد عام اداره مجامع، تنظیم شد.

با تجدید احترام احمد نامداری

آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا
آیین نامه پیشنهادی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری کردستان برای اداره جلسات هیات مدیره کانون‌های وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا