آگاهی و آموزش حقوقی

آموزش تصویری بخش اسناد رسمی در سامانه کاتب

وکلاپرس– سامانه کاتب، درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی با پوشش انواع سرویس‌های ثبتی است که افراد می توانند از طریق آن ‌به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت در هرجای ایران، سرویس‌های متنوعی را دریافت کنند.

به گزارش وکلاپرس، برای ثبت نام کافی است به آدرس Web.kateb.ir مراجعه کنید یا اپلیکیشن را از طریق سایت کاتب و یا کافه بازار دانلود و نصب کنید. سپس با وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولد خود، ثبت نام کنید.

بیشتر بخوانید:

سامانه کاتب چیست؟

سامانه کاتب یک پلتفرم آنلاین و رسمی است که به منظور ثبت، پیگیری و مدیریت قراردادهای ملکی و اسناد حقوقی طراحی شده است. این سامانه به ویژه در زمینه معاملات املاک و مستغلات فعال است و به عنوان ابزاری تخصصی برای مشاوران املاک دارای مجوز عمل می کند. هدف اصلی سامانه کاتب، ارتقاء شفافیت، افزایش امنیت حقوقی، و تسهیل فرآیندهای ثبت و پیگیری قراردادها و اسناد است.

بخش اسناد رسمی سامانه کاتب

در این بخش، کاربران می توانند اسناد رسمی خود را مشاهده، وضعیت سند ملک را استعلام، اصالت اسناد را بررسی، هزینه اسناد را محاسبه و درخواست های خود را پیگیری کنند.

همچنین، دسترسی به دفاتر اسناد رسمی اطراف نیز در این بخش امکان پذیر شده است. در ادامه، هر یک از امکانات بخش اسناد رسمی به صورت مجزا معرفی شده اند.

بخش اسناد رسمی سامانه کاتب
بخش اسناد رسمی سامانه کاتب

اسناد رسمی من:

در این بخش، اسناد رسمی ثبت شده از سال ۱۳۹۲ به بعد نمایش داده می شوند. کاربران می توانند اسناد به نام خود را مشاهده کنند، با دیگران به اشتراک بگذارند و اسنادی که دیگران با آن ها به اشتراک گذاشته اند را بررسی نمایند.

استعلام وضعیت الکترونیک ملک:

با وارد کردن شناسه یکتای ۱۸ رقمی سند ملک، کاربران می توانند وضعیت الکترونیکی سند خود را استعلام کنند.

این استعلام به منظور بررسی اصالت استعلامات صادره از دفاتر اسناد رسمی کاربرد دارد.

تصدیق اصالت اسناد رسمی:

در این قسمت، اسناد ثبت شده از سال ۱۳۹۳ به بعد قابل بررسی هستند. برای تصدیق اصالت، کافی ست شناسه سند و رمز تصدیق وارد شود تا اطلاعات دقیق سند نمایش داده شود.

محاسبه هزینه سند:

در این بخش می توان با انتخاب نوع سند (مانند وکالت نامه، صلح، رفع تنازع و…) و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، فهرست کامل هزینه های مرتبط با سند را دریافت کرد.

فهرست جامع درخواست ها:

کاربر می تواند در این بخش، همه درخواست های خود به دفاتر اسناد رسمی را مشاهده، پیگیری و در صورت نیاز، تکمیل یا ویرایش کند. همچنین امکان مشاهده پیام های ارسالی و دریافتی با دفترخانه وجود دارد.

دفاتر اسناد رسمی نزدیک من:

با استفاده از نقشه، کاربران می توانند دفاتر اسناد رسمی اطراف خود را به همراه موقعیت مکانی دقیق، آدرس و شماره تماس مشاهده کرده و دفتر مورد نظر را انتخاب نمایند.


سایر مطالب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا