اخبار صنفیویژه

۹ پاسخ اداره خدمات الکترونیک قضایی به ایرادات سامانه خودکاربری وکلا

وکلاپرس ـ‌ اداره کل خدمات الکترونیک قضایی در پاسخ به استعلام های صورت گرفته از سوی وکلا و کانون های وکلای دادگستری درباره برخی مشکلات و ایرادات سامانه خودکاربری وکلا توضیح داد.

به گزارش وکلاپرس، معاون قضایی دادگستری استان زنجان در نامه ای به رییس مرکز و کانون وکلای این استان پاسخ های اداره کل خدمات الکترونیک قضایی به برخی مشکلات و ایرادات سامانه خودکاربری وکلا را در ۹ بند توضیح داد.

بیشتر بخوانید: سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: تا اواسط دی ماه ۳۱۲ هزار قرارداد وکالت ثبت الکترونیک شده است

در ادامه متن نامه مذکور را در قالب پاسخ به ایرادات مطروحه خواهید خواند:

پاسخ های اداره خدمات الکترونیک قضایی به ایرادات سامانه خودکاربری وکلا

مشکلات و ایرادات خود کاربری وکلا در سامانه خدمات قضایی به مرکز اعلام پس از بررسی پاسخ اداره کل خدمات الکترونیک قضایی در این خصوص بدین شرح اعلام می‌گردد.

ایراد نبود عنوان تبادل لوایح

سامانه خود کاربری وکلا جهت سهولت و تسریع در انجام امور قضایی برای وکلا راه‌اندازی شده است لذا در خصوص موارد ذیل به اطلاع می‌رساند:

۱- در قسمت تقدیم لوایح، عنوان تبادل لوایح وجود ندارد و متن مورد نظر لاجرم باید در قالب دفاعیه ارسال شود که صحیح نیست.

پاسخ: پیرو مصوبات کمیته راهبری سامانه‌های قضایی، عنوان «تبادل لوایح» در قالب لایحه با موضوع «لایحه دفاعیه» قابل ثبت و ارائه می‌باشد.

ایراد نبود گزینه شخص حقیقی و حقوقی در مورد اشخاص خارج از کشور

۲- در طرح شکایت‌های کیفری، گزینه شخص حقیقی و حقوقی در مورد اشخاص خارج از کشور (غیر ایرانی) وجود ندارد.

پاسخ: به استحضار می‌رساند به دلیل عدم داشتن شناسه قضایی (ثنا) این اشخاص امکان ارسال دستور قضایی از طریق سامانه ابلاغ فراهم نمی‌باشد، لذا پس از ایجاد امکان ثبت‌نام اشخاص غیر ایرانی در سامانه ثنا، گزینه‌های «شخص حقیقی غیر ایرانی» و «شخص حقوقی غیر ایرانی» در فیلد شاکی قرار داده خواهد شد.

ایراد محدود بودن عنوان خواسته‌ها به تعداد خاصی از موضوعات

۳- محصور و محدود شدن عنوان خواسته‌ها به تعداد خاصی از موضوعات: لازمه طرح دعوی در محاکم آزادی افراد در تعیین خواسته و یا خواسته‌های متعدد در ستون خواسته یک دادخواست می‌باشد. به‌گونه‌ای که قبل از اجرای این طرح این امکان برای وکلا فراهم بود که خواسته موردنظر خود را دست‌نویس یا تایپ شده به‌ صورت آزاد در ستون «خواسته یا موضوع و بهای آن» درج نمایند و هیچ محدودیتی از جهت تعیین خواسته و یا موضوع دعوی وجود نداشت. اما با اجرای دستورالعمل فوق تمامی عناوین خواسته در قسمت «تعیین خواسته» در سیستم الکترونیکی عدل ایران پیش بینی نشده است؛ به‌گونه‌ای که وکلا به‌ناچار می‌بایست عناوین محدود و معین و موضوعات دعوی را از لیست از قبل پیش‌بینی‌شده انتخاب نموده و بعد از انتخاب با تعذر و تعسر اقدام به اصلاح آن به صورتی که موردنظر و صحیح می‌باشد؛ نمایند.

پاسخ: نظر به اینکه برای هر خواسته با توجه به مالی و غیرمالی بودن، مطابق قانون بودجه و بخشنامه یکنواخت سازی هزینه دادرسی تعبیه شده است لذا امکان تایپ و درج هر نوع خواسته به ‌دلخواه وکیل فراهم نمی‌باشد و در صورت عدم رؤیت خواسته در لیست عناوین مطروحه در سامانه، جهت بررسی با ذکر مستندات و مدارک مربوطه اعلام گردد.

ایراد مشخص نبودن زمان دقیق ارجاع دادخواست ‌ها به شعب دادگاه‌ ها

۴- عدم اطلاع از زمان دقیق ارجاع دادخواست‌ها به شعب دادگاه‌ها: در مواردی طرح بعضی موضوعات همچون دستور موقت یا تأمین خواسته مستلزم صدور فوری دستور در خصوص موضوع مطروحه است. حال‌آنکه در سیستم ثبت الکترونیکی دادخواست‌ها در سامانه وکلا از زمان دقیق ارجاع پرونده‌ها توسط معاون قضایی دادگستری به شعب رسیدگی‌کننده بی‌اطلاع می‌باشند که لازمه چنین امری مراجعه مجدد مردم به دادگاه و کسب اطلاع از ارجاع موضوع به شعب رسیدگی‌کننده با صرف وقت و هزینه‌ای مضاعف است.

پاسخ: همان‌طور که مستحضرید پس از ارجاع دادخواست به شعب دادگاه‌ها، پیامکی مبنی بر ارجاع دادخواست یا درخواست به شعبه رسیدگی‌کننده به اشخاص پرونده ارسال می‌گردد، لذا اشخاص حقوقی و وکلا قادر به رؤیت روند کار و خلاصه پرونده از طریق اطلاع‌رسانی پرونده “در سایت عدل ایران می‌باشند.

ایراد غیر فعال بودن جهات اعاده دادرسی کیفری

۵- در اعاده دادرسی کیفری گزینه جهات اعاده غیرفعال شده ظاهراً به خاطر جلوگیری از ثبت زیاد اعاده دادرسی ثبت الکترونیکی محدود به موارد خاصی شده که این امر موجب مراجعه حضوری افراد به دادگستری و دفتر خدمات و دیوان عالی کشور خواهد بود. لااقل امکان ثبت الکترونیکی درخواست اعاده دادرسی برای وکلا فراهم شود.

پاسخ: به اطلاع می‌رساند خدمت «اعاده دادرسی کیفری» در سامانه خدمات قضایی و خود کاربری وکلا قابل ‌رؤیت و ثبت بدون وجود اختلال در جهات می‌باشد.

ایراد اختلال پرداخت وجه در سامانه خودکاربری وکلا

۶- بخش پرداخت وجه از طریق درگاه آپ و بانک ملی همچنان با مشکل مواجه است و امکان پرداخت نیست هنگام وارد شدن به درگاه پرداخت با خطای قبض نامعتبر است مواجه می‌گردد در حال حاضر صرفاً از طریق اپلیکیشن ایوا پرداخت انجام می‌شود که موجب پیچیدگی و طولانی شدن روند ارسال می‌گردد.

پاسخ: امکان پرداخت هزینه دادرسی در خود کاربری وکلا بدون وجود اختلال از طریق ذیل فراهم می‌باشد:

صفحه پرداخت اینترنتی (آسان پرداخت)

اپلیکیشن (آپ / ایوا)

پرداخت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با ارائه شماره دریافت وجه

ایراد در خصوص ثبت اشخاص پرونده

۷- هنگام ثبت اشخاص پرونده هر بار باید شغل اشخاص و اقامتگاه آن‌ها در سامانه وارد شود. هرچند سایت به خاطر رعایت محرمانه بودن اطلاعات افراد به این شکل طراحی ‌شده لکن حداقل می‌توان طوری طراحی کرد که با زدن کد ملی و تاریخ تولد شغل و استان و شهرستان و شهر محل اقامت به‌صورت خودکار از طریق استعلام از سامانه ثنا تکمیل گردد.

پاسخ: به اطلاع می‌رساند: در قرارداد الکترونیک وکالت پس از درج کد ملی و تاریخ تولد موکل، اطلاعات از ثنا استعلام و بازیابی و صرفاً اطلاعات شناسنامه‌ای نمایش و سایر اطلاعات من‌جمله اقامتگاه و تماس به‌صورت فیلدهای غیرفعال نمایش داده می‌شود لکن پس از درج امضاء موکل، کلیه اطلاعات در چاپ قرارداد برای وکیل قابل‌رؤیت می‌باشد. لذا این مکانیسم صرفاً در قرارداد الکترونیک وکالت تعبیه شده است و در سایر خدمات به جهت حفظ امنیت اطلاعات موکل قابل‌اجرا نمی‌باشد.

در ثبت دادخواست / شکوائیه و سایر خدمات پس از درج کد ملی و تاریخ تولد موکل، اطلاعات شناسنامه‌ای نمایش و اطلاعات اقامتگاه و تماس جهت درج اطلاعات توسط وکیل «تایپ آدرس و شماره تماس …) نمایش داده می‌شود و پس از درج اطلاعات در فیلدهای مربوطه امکان ثبت موقت فراهم خواهد شد. معاونین محترم ارجاع قادر به رؤیت اطلاعات ثنا موکل می‌باشند چرا که در هنگام ثبت دادخواست توسط وکیل بازیابی اطلاعات از ثنا صورت می‌پذیرد لکن جهت حفظ امنیت اطلاعات موکل برای وکیل قابل‌نمایش نمی‌باشند.

ایراد عدم امکان ابطال تمبر مالیات، سهم صندوق و کانون وکلا

۸- امکان ابطال تمبر مالیاتی وکلا و سهم صندوق و کانون وجود ندارد.

پاسخ: در حال حاضر امکان ابطال الکترونیک تمبر مالیاتی صرفاً برای وکلای دادگستری کانون مرکز (استان تهران) و وکلای مرکز امور مشاوران فراهم می‌باشد؛ لذا تا اجرای کامل ابطال الکترونیک تمبر مالیاتی، وکلایی که امکان ابطال الکترونیک تمبر مالیاتی را ندارند می‌بایست صفحه اصلی قرارداد الکترونیک وکالت ملصق به تمبر مالیاتی را پیوست نمایند.

پیشنهادی دزباره دادخواست های ارسال نشده

۹- منوی دادخواست‌های ارسال نشده به‌ صورت آلارم در کارتابل وکیل تا پایان همان روز نمایش داده شود. بهتر است دادخواست‌ها و شکوائیه‌ها و لوایح و اظهارنامه‌هایی که ثبت‌شده و کد ره‌گیری اخذشده ولی ارسال نشده به‌صورت لیست در کارتابل کاربر نشان داده شود و امکان ویرایش و حذف آن‌ها به‌راحتی فراهم شود.

پاسخ: این امکان در کارتابل وکلا پس از بررسی در کمیته و در صورت صلاحدید مسئولین محترم فراهم خواهد شد.

منصور مختاری

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان زنجان

بیشتر بخوانید:

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام
    در خودکاربری وکلا در صورت ایراد از سوی دفتر کل جهت وجود نقص در پرونده برای وکیل این امکان فراهم نشده که بتوان رفع نقص را انجام و از همان هزینه محاسبه شده قبلی که پرداخت شده بهره بردچون با اصلاح اطلاعات مجدد باید اماده سازی و محاسبه هزینه ومراحل بعدی را انجام داد و فیش پرداختی جزو این محاسبه لحاظ نمیگردد و هزینه بی دلیل به صندوق واریز شده و عمل رسیدگی صورت نگرفته

    1. دقیقا مشکل بنده هم جزو همین مورد هست
      در حال حاضر با ایراد ازسوی دفتر کل و یا شعب خاص رسیدگی به دعاوی چون ابطال برند مشابه
      نواقص مطروحه نسبت به هزینه دادرسی و ..قابل انجام در خودکاربری نمیباشد و متاسفانه دفاتر خدمات قضایی نیز این موضوع را انجام نمیدهند و اعلام میکنند دسترسی به خودکاربری صرفا توسط خود شما ممکن هست و ما امکان رفع نقص انرا نداریم

    2. باسلام
      در خصوص سوال شما عرض کنم در تنظیم قرارداد الکترونیک وکالت این مشکل وجود دارد ولی در ویرایش دادخواست فیش واریزی قبلی پس از انتخاب محاسبه هزینه لحاظ می‌شود و فقط مابه تفاوت دریافت می‌شود

  2. سلام چرا تنظیم دادخواست و. … ارائه آن برای اشخاص حقوقی داخل کشور تعریف نشده است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا