ماهنامه وکلا

خبرداد ( شماره ۵ )

مخالفت قاطع معاون قوه قضاییه با تبصره ماده ۴۸

محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضاییه که روز ۷ شهریور در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان وکالت شرکت کرده‌ بود،  تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را «ننگ قانون» توصیف کرد و گفت: «تصویب این تبصره اولین اشتباه و ارائه لیست وکلا نیز دومین اشتباه بود. وکیل و نهاد وکالت مستقل است و این «رانت» ایجاد شده نه برای وکالت و نه برای قضاوت خوب نیست. زمانی که تبصره ماده ۴۸ اضافه شد مخالف بودم. آن زمان سمتی نداشتم و تلاشم به نتیجه نرسید ولی با آغاز ریاست جدید قوه قضاییه، آقای رئیسی از من خواستند در مورد تبصره ماده ۴۸ اقدام کنم و من در جلسات متعدد مجلس حضور داشتم و امیدواریم در نهایت این موضوع به جایگاه خود برگردد.»

لوگو، آرم سینه و باقی قضایا

چندی پیش مرکز وکلای قوه قضاییه با انتشار فراخوانی اعلام کرد قصد تغییر لوگوی قدیمی این مرکز را دارد و از طراحان خواست طرح‌های پیشنهادی خود را به این مرکز ارسال کنند. پس از مدتی سایت مرکز با لوگو و ظاهر جدید بروزرسانی شد و مدتی بعد نیز این لوگو به شکل آرم سینه طراحی و از آن رونمایی شد.

اولین واکنش جدی به این آرم سینه از سوی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز بود که این آرم را شبیه به آرم کانون وکلا و این اقدام را واجد وصف مجرمانه دانست. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «رئیس جدید مرکز امور مشاوران به بهانه تغییر آرم ان مرکز، آن هم بدون مجوز، شبیه به آرم یک‌صد ساله کانون وکلا ساخته و آرم سینه را هم‌رنگ و شبیه و نزدیک به آرم سینه وکلای دادگستری ساخت که این اقدام اخیر غیرقابل باور بوده ‌است و چنین رفتار بهت‌آوری، این شبهه را القا می‌کند که گویی دیگر این تفکر نه خود را مقید و نیازمند به نظارت می‌دانند و نه توجه کافی به رعایت اصول دارند.»

در پاسخ به این اعتراض، مرکز وکلای قوه قضاییه بیانیه شتاب‌زده و شدیدالحنی منتشر کرد و با توصیف کانون وکلا به‌عنوان «نهاد موازی» به بیان تفاوت‌های آرم این مرکز با کانون وکلا پرداخت. در این بیانیه همچنین معترضان «نخبگان هنری که خود را به کور رنگی زده‌اند» خطاب و تهدید به شکایت شدند.

این بیانیه زمینه‌ساز انتقادات بیشتری از سوی بعضی اعضای کانون‌ها شد و نهایتاً بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه در مصاحبه‌ای موضوع اختلاف اخیر را موضوعی کاملاً داخلی دانست و گفت که برای کانون‌های وکلا احترام بسیاری قائل است.

خبر دیگر آنکه پس از رونمایی از لوگو و آرم سینه جدید، این مرکز وابسته به قوه قضاییه اقدام به انتشار فراخوان «طراحی لباس وکالت» کرده است.

عزم قوه قضاییه برای جلوگیری از ورود قضات سلب صلاحیت شده به وکالت

رئیس قوه قضاییه در شهریورماه ۱۳۹۸ در دیدار علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان اعلام کرد: «کسی که برای قضاوت صلاحیت نداشته باشد برای وکالت نیز صلاحیت ندارد چون این‌ها دو شغل قضایی مرتبط با یکدیگرند و این قضیه در دستور کار ما قرار دارد.»

در واکنش به این گفته‌ها سعید باقری عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در صفحه شخصی اینستاگرام خود مدعی شد که در ادوار گذشته به تعدادی از قضات سلب صلاحیت شده پروانه وکالت داده شده‌ و اخیراً رئیس قوه قضاییه اسامی آن‌ها را از کانون وکلا مطالبه کرده ‌است. وی همچنین افزود که بعضی قضات متقاضی پروانه وکالت که از طرف کانون وکلا موفق به دریافت پروانه وکالت نمی‌شوند از طریق رای دادگاه انتظامی قضات تصمیم کانون را نقض می‌کنند و از رئیس قوه قضاییه خواسته بود تا به این معظل نیز رسیدگی شود.

پس از این اظهارات روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز طی اطلاعیه‌ای عنوان کرد که استعلام مزبور، مطابق روال از سوی دادستان انتظامی قضات از کانون‌‌های وکلای دادگستری کشور صورت گرفته‌است و بر اساس درخواست دادستان انتظامی قضات، آرای دادگاه‌های انتظامی قضات در مقام رسیدگی و پذیرش اعتراض متقاضیان مزبور از اتهام موضوع سلب صلاحیت در دادگاه‌های کیفری، از سوی کانون مرکز ارسال شده‌ است.

وکلا به نصب کارتخوان مالیاتی ملزم می‌شوند

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور با موضوع فراخوان صاحبان حرف و مشاغل مشمول نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش در روزنامه رسمی منتشر شد.

بدین‌ترتیب، ۱۵ صنف جدید شامل ۵۰ شغل (ازجمله وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده و دفاتر اسناد رسمی) از ابتدای سال ۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش می‌شوند.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی تا شهریور هر سال اشخاصی را که می‌بایست از سامانه صندوق فروش استفاده کنند، معرفی می‌کند.

انتشار آگهی آزمون وکالت ۹۸

آگهی آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانونهای وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۸ روز ۲۵ شهریورمنتشر شد.

بر اساس این آگهی مهلت ثبت‌نام آزمون وکالت ۹۸ از ۷ تا ۱۷ مهرماه و تاریخ برگزاری آن ۸ آذر است. در این آزمون ۳ هزار و  ۴۷۶ نفر پذیرفته می‌شوند. زمان معمول آزمون وکالت در سال‌های گذشته ۱۲۰ دقیقه بود که این مدت در آزمون سال ۹۷ به ۱۳۵ دقیقه افزایش یافت و امسال نیز ۱۵۰ دقیقه خواهد بود.

نامه کانون‌ها برای تعلیق آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه در نشست خبری روز ۱۷ شهریور خود از برگزاری آزمون این مرکز در ۲۹ آذرماه خبر داد و گفت مشخص نیست چه تعداد پروانه در این آزمون صادر می‌شود، بلکه همه کسانی که در مرحله اول حد نصاب علمی را کسب کنند به مصاحبه دعوت خواهند شد.

به گفته بهادری جهرمی، آزمون در سطح ملی برگزار می‌شود و داوطلبان بعد از قبولی حوزه محل اشتغال خود را انتخاب می‌کنند و نه هنگام ثبت‌نام.

جالب آنکه این ایده چندی پیش از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز طرح شده بود تا در نشست آتی اسکودا مورد بررسی قرار بگیرد.

چندی بعد رئیس اسکودا برگزاری اقدامات و تصمیمات مرکز وکلای قوه قضاییه را «متأثر از رقابت با کانون‌های وکلا» خواند و اعلام کرد که «کانون‌های وکلا طی مکاتباتی با مقامات محترم قضایی درخواست کرده‌اند که با لحاظ شائبه‌های قانون پذیرش کارآموز وکالت در این مرکز تا تعیین تکلیف طرح‌هایی که در مجلس در حال بررسی است، معلق بماند.»

برخی از کانون‌ها نیز با صدور بیانیه‌هایی برگزاری این آزمون را مغایر با قانون و مصالح کشور دانستند اما شواهد امر حاکی از عدم موافقت با تعلیق آزمون است.

سیده نسرین حسین پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا