اخبار قوه قضاییهویژه

زنان وکیل در همدلی با موکل بر وکلای مرد مزیت مطلق دارند

وکالت شغل نیست؛ احیای انسان و کمک در امر تکامل است

وکلاپرس- دبیر ستاد حقوق بشر در نشست مجازی با عنوان «حق کرامت انسان و حقوق بانوان» گفت: زنان وکیل در همدلی با موکل بر وکلای مرد مزیت مطلق دارند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، علی باقری‌کنی، دبیرستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، در نشست مجازی حقوقی “حق کرامت انسان و حقوق بانوان”، که توسط کمیسیون امور بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی برگزار می شد، با اشاره به تفاوت نگاه دینی و نگاه غربی به زنان، بیان کرد: قدرت‌ها خواستار تحمیل فرهنگ غربی به دیگر جوامع هستند؛ اما با توجه به نگاه ابزاری غربی ها به زن می بایست بین نگاه دینی و نگاه­‌های دیگر تفاوت قائل شویم.

بیشتر بخوانید: «هنر در خطر زندگی کردن»؛ مستندی درباره زنان قربانی خشونت خانگی

کرامت بخشیدنی است؛ نه گرفتنی

باقری کنی اولویت­‌ دادن به مسئولیت­‌ها نسبت به حقوق را لازمه ترویج حیات طیبه در یک جامعه دانست و گفت: امکان ندارد که فقط با توجه به حقوق جامعه به آرامش برسد، بلکه باید هم مسئولیت ‌های زن نسبت به دیگران و هم مسئولیت ‌های دیگران نسبت به زن، مبنای حرکت جامعه باشد.

باقری کنی با بیان اینکه «کرامت قابل اعطا از سوی هیچ موجودی نیست، بلکه یک موهبت الهی است» افزود: کرامت گرفتنی نیست بلکه بخشیدنی است. کرامت بالاتر از حقوق است و نگاهی متعالی‌تر نسبت به عدالت دارد و میبایست کرامت‌بخشی در دستور کار ما قرار بگیرد.

مزیت مطلق زنان وکیل در همدلی با موکل

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه وکالت در کنار قضاوت را یک بال برای تحقق عدالت دانست و گفت: زنان در عرصه وکالت از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که در این عرصه برتری دارند و آن این است که در مسیر وکالت همیار و کمک‌کار تحقق عدالت برای دستگاه قضا هستند.

وی افزود: وجه دیگر وکالت زنان همراهی، همدلی و هم‌ ذات پنداری با موکل است و به جز ارتباط سازمانی با موکل، باید موکل و احساسات و دغدغه‌های او را درک کند.

باقری کنی ادامه داد: به عبارت دیگر وجه نخست کار وکالت می­‌تواند به ­‌عنوان یک شغل محسوب شود، اما جنبه دوم که همدلی و همراهی با موکل است، شغل نیست، بلکه هنر است و در این عرصه زنان مزیّت نسبی و حتی می­‌توان ادعا کرد مزیّت مطلق نسبت به مردان دارند.

وکالت شغل نیست؛ احیای انسان و کمک در امر تکامل است

معاون بین‌الملل رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: وکالت یک شغل نیست؛ بلکه احیای یک انسان و کمک کردن وی در امر تکامل است، از این جهت امری مقدس به حساب می‌آید و در توان هر کس نیست، قطعا نباید وکالت یک شغل قلمداد شود.

باقری‌ کنی همچنین گفت: یکی از ارکان صیانت از مردم، نهاد وکالت است و تعامل ستاد حقوق بشر با نهاد وکالت در سراسر کشور، در صیانت و ارتقاء حقوق مردم بسیار کمک کننده خواهد بود.

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: فعلا با کسب و کار تلقی شدن وکالت مخالف هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا