اخبار

ذکی دریابی؛ برنده جایزه سال ۲۰۲۰ سازمان شفافیت بین الملل

وکلا پرس- ذکی دریابی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز افغانستان برنده جایزه سال ۲۰۲۰ مبارزه با فساد از سازمان سفافیت بین الملل شد.

سازمان شفافیت بین‌‌الملل ذکی دریابی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز افغانستان را برنده جایزه سال ۲۰۲۰ مبارزه با فساد این سازمان اعلام کرد.

سازمان شفافیت اعلام کرد: روزنامه اطلاعات روز “نقش عمده” در به چالش کشاندن دولت افغانستان در زمینه مبارزه با فساد داشته است.

سازمان شفافیت بین‌‌الملل افزود: این جایزه به خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز در افشای رسوایی‌های بزرگ فساد در افغانستان با وجود چالش‌ها، تهدیدها و محدودیت‌های متعدد به وی اهدا شده است.

ذکی دریابی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در سال ۱۳۶۶ بدنیا آمد. او در سال ۱۳۸۹ از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده است و پس از آن روزنامه اطلاعات روز را در سال ۱۳۹۱ تاسیس کرده است.

روزنامه اطلاعات‌روز یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های افغانستان و “مستقل و منتقد” دولت است و بیشتر روزنامه‌نگاران و کارمندان روزنامه اطلاعات‌روز دانشجو و دانشگاهیان افغانستان هستند.

گزارش های روزنامه اطلاعات افغانستان

روزنامه اطلاعات‌روز آبان ۱۳۹۳ اولین گزارش تحقیقی خود را در مورد پرونده بدهکاران کابل بانک نشر کرد.

همچنین در سال ۹۶ گزارشی در مورد رویکرد نژادی در نهاد ریاست‌جمهوری افغانستان نشر کرد که واکنش‌های زیادی در پی داشت.

گزارش «ابهام و فساد در قرارداد چند صد میلیونی در وزارت دفاع افغانستان» ذکی دریابی به کمیسیون تخطی از رسانه‌ها و دادستانی کل افغانستان معرفی شد و هنوز مختومه نشده است.

بیشتر بخوانید:

مدیر مسئول اطلاعات روز همچنین در سال ۱۳۹۲ به خاطر نشر یک مطلب در مورد اسحاق الکو، دادستان کل پیشین افغانستان، به این نهاد احضار و برای ساعاتی نیز زندانی شد.

همچنین گزارش‌های متعددی در راستای مبارزه با فساد، تبعیض در ادارات دولتی، قانون‌شکنی نقض حقوق شهروندان، نارسایی در دستگاه عدلی و قضایی افغانستان و موارد دیگر نشر کرده است.

افغانستان یکی از مرگ‌بارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران

سالانه تعداد زیادی خبرنگار قربانی خشونت‌های جاری در این کشور می‌شوند. تنها در چند ماه گذشته سه خبرنگار افغان در رویدادهای جداگانه جان باخته‌اند و چگونگی ترور آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

بر اساس آمارهای کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، در جریان سال جاری میلادی در افغانستان هفت خبرنگار جان باخته و در حدود دو دهه گذشته ۱۳۳ خبرنگار در این کشور کشته و ده‌ها خبرنگار دیگر زخمی شدند.

ذکی دریابی، می‌گوید: چشم‌انداز آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در متن روند سیاسی جاری در کشور، مبهم و تاریک است و ممکن است روند رو به رشد نهادینه شدن آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در این کشور آسیب‌های سختی ببیند.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز افغانستان در پایان اعلام کرد: در شرایط کنونی پیام جایزه سازمان شفافیت بین الملل این است که نهادهای رسانه‌ای افغانستان راه درستی را در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: افزود که دریافت این جایزه از سوی سازمان شفافیت بین‌الملل، او و نهاد اطلاعات‌روز را بیشتر مسئول می‌سازد تا با کار حرفه‌ای و تهیه گزارش‌های تحقیقی بیشتر در راستای مبارزه با فساد بپردازند و با شهروندانی که دغدغه‌های مبارزه با فساد دارند، همگام شوند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا