گفت و گوویژه

گزارش رییس کانون وکلای مرکز از دیدار با رییس کمیسیون جهش تولید مجلس

وکلاپرس- رییس کانون وکلای مرکز گفت: همه بحث ما با شورای نگهبان و نمایندگان مجلس حول این محور بود که ابهامات طرح رفع شود تا باب تفاسیر سلیقه‌ ای از مفاد آن گرفته شود وگرنه به هیچ عنوان کانون های وکلا زیرمجموعه این طرح قرار نخواهند گرفت.

کانون وکلا اساسا نمی تواند زیر مجموعه سیاست ‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بگیرد

دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات طرح اصلاح مواد ١ و ٧ قانون اجرای سیاست ‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: همان گونه که کرارا و مؤکدا گفته شده است، کانون ‌های وکلای دادگستری اساسا و ذاتا نمی ‌توانند زیر مجموعه طرح اقتصادی اصلاح قانون اجرای سیاست ‌های کلی اصل ۴۴ قرار گیرند و نهادها و سازمان‌ های غیر دولتی مذکور در ماده ٢٩ قانون برنامه ششم که به ‌عنوان‌ محور تبصره ١٢ این طرح در مجلس مطرح است، خروج موضوعی از کانون وکلای دادگستری دارد؛ چراکه کانون‌ های وکلای دادگستری طبق صراحت ماده ‌٢٩ قانون برنامه ششم هیچ وجه یا اعتباری از بودجه کل کشور دریافت نمی کند.

کمیسیون جهش تولید مجلس پاسخ قاطعی نمی دهد

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درخصوص جلسه ای که روز گذشته(سه شنبه ۲ دی ۹۹) با رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برگزار شده بود گفت: همه بحث ما با شورای محترم نگهبان و نمایندگان محترم مجلس حول این محور بود که ابهامات مطرح‌ شده در طرح رفع شود تا باب تفاسیر سلیقه‌ ای از مفاد آن گرفته شود وگرنه به هیچ عنوان کانون های وکلا زیرمجموعه این طرح قرار نخواهند گرفت.

قدر مسلم این است که حتی در صورت عدم رفع ایرادات هیچ تفسیر به رأیی نخواهد توانست کانون ‌های وکلای دادگستری را در زیر مجموعه نهادها و سازمان ‌های مذکور در ماده ٢٩ قانون برنامه ششم و تبصره ١٢ ماده ٧ طرح مطروحه قرار دهد.

وی ادامه داد: به ‌صورت شفاف مراتب عدم شمول کانون‌ های وکلای دادگستری بر نهادها و سازمان ‌های مذکور در تبصره ١٢ طرح را به استحضار رییس این کمیسیون رساندیم.

بیشتر بخوانید:

مالکی در پاسخ به ارزیابی نظر این کمیسیون درخصوص حرفه وکالت گفت: ما با نمایندگان کمیسیون جهش تولید صحبت کردیم اما متاسفانه هنوز پاسخ قاطعی نداده اند. آنها می گویند مطابق آیین نامه داخلی عمل می کنند و آیین نامه داخلی نیز اعلام می کند که باید در چارچوب نظر شورای نگهبان باشد. ما نیز نمی خواهیم خلاف نظر شورای نگهبان باشیم و صرفا می خواهیم از تفاسیر بعدی جلوگیری کنیم.

مالکی افزود: من صراحتا به رییس کمیسیون جهش تولید گفتم که زیرمجموعه این طرح قرار نمی گیریم زیرا ما کانون حرفه ای تخصصی که از بودجه دولت استفاده کند، نیستیم.

وی با اشاره به اینکه دیداری نیز با علی نیکزاد، نائب رییس مجلس، داشته است افزود: در آن دیدار نیز حول همین محورها صحبت کردیم. متاسفانه برخی با دامن زدن به مسئله می گویند که ما زیرمجوعه کسب و کار رفته ایم درحالیکه بارها عنوان کرده ام این طرح به هیچ عنوان افاده نمی کند که مشمول کانون ها وکلا شود؛ زیرا کانون های حرفه ای منصرف از کانون های وکلاست. آنها به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم عطف کرده اند که این ماده اصلا شامل کانون وکلا نمی شود. بحث ما فقط رفع ابهام است تا بعدا با تفاسیر مختلف شیطنتی صورت نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا