اخبار قوه قضاییهویژه

سخنگوی قوه قضاییه: در حوزه وکالت هیچ ادعایی جز اجرای قانون نداریم

قوه قضاییه صرفا به وظایف قانونی خود عمل می کند؛ نه کمتر و نه بیشتر

وکلاپرس ـ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز(۱۳۹۹/۹/۱۸) خود درباره بخشنامه نظارت بر وکلا گفت: در حوزه وکالت هیچ ادعایی جز اجرای قانون نداریم.

به گزارش وکلاپرس، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در در نشست خبری امروز خود و در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره بخشنامه اخیر معاون حقوقی قوه قضاییه پیرامون تشکیل اداره نظارت بر وکلای دادگستری گفت: در حوزه وکالت هیچ ادعایی جز اجرای قانون نداریم

اعلام محکومیت برخی مفسدین اقتصادی

اسماعیلی در ابتدای نشست خبری خود اسامی و میزان محکومیت برخی اخیرا در یکی از استان های شمال غرب کشور پرونده ای در خصوص کارمندان گمرک که رشوه های سنگین اخذ کرده بودند رسیدگی و حکم قطعی در خصوص ۱۰ نفر از متهمان گمرک صادر شد که ۳ نفر از آنها را بیان می کنم. آقای  محمدرضا لطفی کارمند گمرک به جرم اخذ رشوه به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال موقت از  خدمات دولتی و جزای نقدی و انتشار حکم در رسانه ملی محکوم شد.  اسماعیلی رحمانی کارمند دیگر گمرک شمال غرب به اتهام  اخذ رشوه به  ۱۰ سال حبس  و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال  موقت از خدمات دولتی و جزای نقدی و انتشار حکم و آقای فرزاد فروغ کارمند گمرک مربوطه به اتهام اخذ رشوه به  ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی و انتشار حکم محکوم شدند.  در استان فارس مدیر کل سابق ورزش و جوانان  به اتهام ۲۸ فقره اخذ رشوه به مبلغی بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۹۳۳ میلیون ریال محکوم به ۱۰ سال حبس و جزای نقدی و انفصال دایم و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

وی افزود: در پرونده بانک سرمایه غلامرضا حیدرابادی مدیرعامل سابق بانک سرمایه که از کشور خارج و با تدابیر خاص و انتظامی به کشور برگشت قبلا محکومیت غیابی داشت و بعد از بازگشت واخواهی کرد و به موجب حکم قطعی به ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت دایم از خدمات دولتی و جزای نقدی و ضبط مال تحصیل شده از طریق نامشروع محکوم شد.

پرونده جنگل هیرکانی و سیل در خوزستان و بوشهر

اسماعیلی در رابطه با پرونده جنگل هیرکانی گفت: اختلافی بین اوقاف و منابع طبیعی است، رأیی صادر شده و اخیراً تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ شده است و این امر در حال بررسی است. هیأت کارشناسی تشکیل شده است. دیوان عالی کشور هم اخیراً به این موضوع ورود کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دستورالعمل مقابله با ترک مدیران و موضوع سیل و آب ‌گرفتگی و اینکه  قوه قضائیه چه وظایفی در این رابطه دارد؟ گفت: بعد از آب‌گرفتگی و خسارت به زندگی مردم در خوزستان و سیلاب بوشهر، رئیس قوه قضائیه دستور جدی صادر کرد و مأموریت به رئیس سازمان بازرسی کل کشور داد.

بخشنامه ای در حوزه وکالت و نظارت بر وکلای دادگستری

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه اخیر معاونت حقوقی قوه قضاییه در رابطه با نظارت بر وکلا، گفت: در حوزه وکالت هیچ ادعایی جز اجرای قانون نداریم و استقلال وکلا را به رسمیت می‌شناسیم و وظایف خودمان را که در قانون پیش بینی شده است، معتقدیم باید به نحو شایسته انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: بخشنامه نظارت بر وکلا ؛ دستورالعملی با بنیان اقتدارگرایی!

۲۰۰ شکایت علیه رسانه ها از سوی دولت

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هفته گذشته اعلام شد که رئیس جمهور شکایت خود از برخی رسانه‌ها و خبرنگاران را پس گرفته است، جزئیاتی در این رابطه وجود دارد، گفت: چنین نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت از خبرنگاران به دادسرای تهران و  دادسرای فرهنگ و رسانه واصل نشده است. ظاهراً دوستان نیت داشتند و یا دارند این کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم این نیت خیر جامه عمل به خود بپوشاند. پیش‌تر اعلام کرده بودیم که شکایت از رسانه‌ها از سوی نهادهای مختلف تقریباً ۲۰۰ مورد است.

تأیید حکم اعدام روح الله زم از سوی دیوان عالی کشور

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه  که آیا حکم اعدام روح الله زم تأیید شده است؟ گفت: بله. در حدود بیش از یک ماه قبل، دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرده و حکم صادره از دادگاه انقلاب در این باره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.

بیشتر بخوانید: اعلام محکومیت زم در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

کاهش چشمگیر اطاله دادرسی در دادگاه ها

وی در پاسخ به سوالی درباره بحث نارضایتی مردمی پیرامون قوه قضاییه و فساد درونی آن گفت: برخی از گلایه‌ها را قبول داریم و اطاله دارسی از این دست است که برای رفع آن هم نیازمند قانون هستیم و طرح اصلاح آن آماده شده و معتقدیم اصلاح قانون موثر است و قبل از آن هم بر این باور هستیم که با کار جهادی می‌توانیم بخش قابل توجهی از مشکلات را برطرف کنیم؛ بخش زیادی از پرونده‌ها رسیدگی شده‌اند و امروز اطاله دادرسی کاهش چشمگیری داشته است، گرچه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم، اما همکاران ما با دورکاری و حضوری مجدانه در حال کار هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: حتی یک مورد فساد را چه در درون قوه قضاییه و چه بیرون از  آن با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده نمونه‌ای را نبینیم، البته نمی‌توان تضمین داد که فساد نداشته باشیم، اما اصل ما پیشگیری از فساد و برخورد با آن‌ است.

تشکیل پرونده برای عاملان ترور در سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادسرای عمومی انقلاب

در این باره هم در سازمان قضائی نیروهای مسلح پرونده‌ای و هم در شعب ویژه امور بین‌الملل دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده تشکیل شده است  و علاوه بر آن مقرر شده از طریق مراجع قضائی بین‌المللی این جنایت تحت تعقیب قرار گیرد.

برخی از اقدامات را ستاد کل نیروهای مسلح و قوه قضاییه دنبال می‌کنند و در دادسرا پرونده‌هایی تشکیل شده، اما به لحاظ وضعیت خاص پرونده در آینده جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

توضیحی راجع به مفهوم علنی بودن دادگاه ها

اسماعیلی درباره  جلوگیری از ورود خبرنگاران به جلسات دادگاه های اخیر  و انتشار گزینشی اخبار دادگاه گفت: دادگاه‌ها علنی است، احکام قطعی دادگاه‌های رسیدگی به جرایم اقتصادی شفاف اعلام می‌شود، اما علنی بودن به معنای انتشار تمام جزئیات پرونده نیست؛ قرار ما بر این است که تمامی رسیدگی دادگاه در چارچوب قانون باشد، علاوه بر آن ما در عموم جلسات مکلف به رعایت مصوبات ستاد مبارزه با کرونا هستیم و در هیچ جلسه‌ای نباید بیش از ۱۵ نفر باشند و با احتساب متهمان، وکلای آن‌ها، شکات و … وجود دارند و باید محدودیت‌ها را در نظر بگیریم و هیچ بایکوتی وجود ندارد، ما در پرونده طبری آنقدر حرف زدیم که برخی گفتند دیگر بس است ، اما هر جا بتوان دادگاه را منتشر کرد، ما این کار را می‌کنیم و به دلیل اهمیت اعلام نتیجه دادرسی، هر رأی قطعی را که مشمول قانون باشد، هر رسانه‌ای می‌تواند منتشر کند.

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا