اخبار کانون هاویژه

بیانیه برخی وکلای دادگستری در خصوص مصوبه مناقشه برانگیز کانون وکلای فارس

وکلاپرس ـ رییس سابق کانون وکلای فارس و تعدادی از وکلای دادگستری این کانون در بیانیه انتقادی اقدام هیأت مدیره کانون وکلای منطقه فارس را شگفت انگیز و توهین آمیز خواندند.

به گزارش وکلاپرس، با انتشار اولین گزارش ماهانه از جلسات هیأت مدیره جدید کانون وکلای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، انتقاداتی درباره یکی از مصوبات هیأت مذکور صورت گرفت.

متن مصوبه در آن گزارش بدین شرح است:

مقرر گردید کلیه مصوبات هیأت های مدیره سابق که به رویه های اداری و اجرائی کانون بر می گردد از درجه اعتبار ساقط و هیأت مدیره مستقلاً و حسب لزوم با بررسی موردی نسبت به اتخاذ تصمیم لازم اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: هیأت رییسه کانون وکلای فارس مشخص شدند

حال ۱۳ وکیل دادگستری که یکی از ایشان رییس سابق این نهاد بوده است، در این خصوص بیانیه ای انتقادی صادر کرده و این اقدام هیأت مدیره جدید را شگفت انگیز و توهین آمیز خواندند.

در ادامه متن این بیانیه را می خوانید:

شرط بلاغ

 اگرچه قصد ورود و دخالت در قلمرو مدیریت این دوره هیأت مدیره محترم کانون را ولو به عنوان یک عضو همکار نداشتیم، لکن گزارش مصوبات یک ماهه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس، کهگیلویه و بویراحمد که در مورخه ۱۳۹۹/۷/۲۹ در سایت کانون منتشر شد، حاوی مصوبه‌ شگفت انگیز و توهین آمیزی بود که بخشی از آن کلیه مصوبات اداری و اجرایی هیأت مدیره های سابق را از اعتبار ساقط کرده و متاسفانه توجه و تعجب و تاسف برخی از مدیران کانون های کشور را نیز برانگیخته است و چون اظهارات توجیه گرانه بعدی نیز اصرار بر آن دارد از این رو نتوانستیم در برابر این توهین اشکار و بدعت بعید بیش از این سکوت کنیم.

 پس آنچه قلم نقاد به زبان می اورد هم در مقام دفاع از حیثیت و جایگاه و تصمیمات دوره پیشین هیأت مدیره است و هم از باب تحذیر و انذار و از سر نیکخواهی و نیک اندیشی است:

۱ـ از این رو که مصوبه و رویه مورد ابداع و اجرای هیأت مدیره سابق که برای اولین بار در طول تاریخ مدیریت کانون سخنگوی هیأت مدیره مصوبات را به روز و بدون تاخیر به اطلاع همکاران می رساند کماکان و البته با تأخیر های یک ماهه منتشر می‌شود و این مصوبه ظاهراً از تیر و تیغ ابطال مصون مانده نیکو است.

۲-  تقسیم بندی مصوبات هیأت مدیره به مصوبات اداری و اجرایی که البته سایر اقسام این تقسیم بندی مجهول مانده و سپس تصمیم به بی اعتباری مصوبات اداری اجرایی هیأت مدیره های سابق در نوع خود بدعتی بی‌مانند است که در هیچ دوره و هیچ حوزه ای سابقه نداشته است.

٣ـ بدیهی است هر هیأت مدیره ای می تواند مشی مدیریتی را متفاوت از اسلاف خود برگزیند اما این لزوما با نفی و بی اعتباری تصمیمات گذشته ملازمه ندارد.

شایسته بود هیأت مدیره محترم اگر بنا به جهاتی مصوبه ای را خلاف قانون و یا غیر متعارف می یافت در همان مورد خاص تصمیمی که به زعم و گمان خود مناسب تر و بهتر می پنداشت، اتخاذ می نمود تا هم شان و احترام جایگاهی که از أسلاف به انها رسیده و دیری نخواهد پائید که به ایندگان واگذار خواهد شد و همه مکلف به حفظ حرمت ان هستندمراعات می گردید و هم مقصود و مراد حاصل میشد.

تا خانواده فرهیخته و گسترده کانون پر قدمت و باعظمت فارس، کهگیلویه و بویراحمد که در طول سالیان دراز شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده و الگوهای علمی و حرفه ‌ای را به خود دیده و به جامعه حقوقی کشور معرفی کرده در انظار و اذهان وکلا و کانون ها و جامعه حقوقی کشور مورد پرسش ها و نگاه های معنی دار که متاسفانه در تماس‌های متعددی در روزهای اخیر تکرار شده واقع نشوند و حداقل نافی شعارهای تبلیغاتی اتفاق و اتحاد منتخبین در برنامه‌های انتخاباتی نباشد و نظر ناظران منتظری را که از دور و نزدیک اتفاقات و رویدادهای درون خانه ای کانون وکلا را رصد می‌کنند جلب نکند و متولیان، حرمت حریم خانه صنفی و مصالح و منافع خانه مشترک را در معرض خطر قرار ندهند.

۴ – توضیحات و توجیهاتی پس از نشر این مصوبه در پاسخ به انتقادات گسترده همکاران فهیم و بصیر در خصوص مصوبه هیأت مدیره سابق اظهار و اعلام شده که از یکسو بیانگر نگاه بدبینانه انتخاباتی و رقابتی است که متاسفانه بخشی از هیأت مدیره را از جایگاه نمایندگی حدود ۴٠٠٠ عضو به نماینده یک طیف انتخاباتی تنزل داده که به جای برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه کانون و ارائه ایده ها و اندیشه های نو و حفظ مصالح و منافع خانه و خانواده صنفی در مقام لجاج درپی نفی و نقض تصمیمات هیأت مدیره سابق برامده اند.

و از سوی دیگر نشان از آن دارد که گویی قرار است نمایندگان محترم منتخب اوقات ذی قیمت این دوره را به ارزیابی تصمیمات مدیران سابق بپردازند و وقت و موقعیت و جایگاهی را که باید صرف اعتلا و توسعه و ترقی کانون وکلا و ایجاد اتحاد و همدلی و همبستگی و دفاع از حقوق حرفه ای و نهاد وکالت شود هزینه چالش ها و نمایش هایی از این دست گرد.

کما این که متاسفانه گویا در همایش یکم آبان ماه کانون ها در تهران که سه موضوع حیاتی و بسیار مهم حرفه ای شامل(تأسیس اداره نظارت بر امور وکلا در قوه قضائیه، اتخاذ تصمیم پیشگیرانه در خصوص طرح مجوز کسب و کار که کلیات این طرح در مجلس تصویب شده، اتخاذ تصمیم در خصوص پذیرش کارآموزان مرکز مشاوران) را در برداشته هیچ نماینده‌ای از کانون فارس حضور نیافته است و این بی تفاوتی نسبت به نهاد متبوع برخلاف وظیفه و رسالت نمایندگی است.

۵ ـ  وقتی همه مصوبات ۳۱ دوره هیئت مدیره های سابق ناگهان و فی البداهه با بند ط مصوبه مورخه ۹۹/۷/۲۹ بی اعتبار اعلام می‌شود و این تصمیم شامل تشکیل مرکز داوری کانون وکلا، تمدید الکترونیکی پروانه وکالت، ابلاغات الکترونیک اداری، طرح جلوگیری از تمرکز که از این گونه مصوبات و اقدامات در کارنامه هیأت مدیره سابق کم نیست، می گردد، تصویب نصاب و نظام برای اداره تشکیلات و امور مذکور بلا وجه است و موجب این سوال که چگونه یک شیئ در آن واحد هم معدوم است و هم موجود.

۶ – با یادآوری اینکه برتری مطلقی بین هیأت مدیره های ادوار وجود ندارد که یکی خود را صالح و عالی و دیگری را طالح و تالی بپندارد و خود را در آینه محدب و اسلاف را در آینه مقعر ببیند و به خود اجازه و اختیار ابطال تصمیمات کلی دیگران را بدهد و چنین ترجیحی بلا مرجح ومذموم است، برادرانه و خیرخواهانه تاکید می نماید، تصمیمات نمایندگان منتخب یک جامعه فرهمند که همه از خانواده حقوق هستند باید به نحوی باشد که از جمیع جهات و جوانب اعم از محتوا و معنا مناسب و متناسب با شأن جامعه متبوع و تامین‌ کننده اهداف متعالی آن باشد.

من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم                 تو خواه از سخنم پند گیر ، خواه ملال

و حسن ختام ، خطاب به همه همکاران ارجمند، این که احترام به مقام و موقع هیأت مدیره در هر دوره ولو در موضع انتقاد یک التزام همگانی است

امضاکنندگان

بهادر بهزادی، هومان پارسا، مجید دقت مهراب رفیعی، مهرداد سلطانفر، سید اسدالله سیدافقهی، محسن علمداری، محبوبه فروغ، زهرا کیوان، عسکر محمدی، حسین مرادی، فریبرز یداللهی، فرشید احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا