اخبار قوه قضاییه

رد اکثریت درخواست‌های اعاده دادرسی موجب نارضایتی و ناامیدی در بین جامعه نسبت به دستگاه قضایی شده است

مستشار دادگاه تجدیدنظر استان مازندران:

وکلاپرس-  طالبی جوجاده مستشار دادگاه تجدیدنظر استان مازندران درخصوص ساماندهی و ضابطه مند کردن درخواست های اعاده دادرسی گفت: استفاده از ماده ۴۷۷ باید محدود به پرونده‌های حقوقی و کیفری مهم شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان طالبی جوجاده مستشار دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، با بیان اینکه استفاده از ماده ۴۷۷ برای عموم مردم و همه موضوعات قابل اجراست، بیان کرد: روند استفاده از این ماده قانونی باید محدود به پرونده‌های حقوقی و کیفری مهم شود و نه همه پرونده‌ها؛ همچنین در پرونده‌های حقوقی قرار‌های شکلی خارج شود مثل قرار‌های رد دعوا و عدم استماع دعوا.

رد اکثریت درخواست‌های اعاده دادرسی موجب نارضایتی و ناامیدی در بین جامعه نسبت به دستگاه قضایی شده است

وی با بیان اینکه به علت عدم وجود ضابطه خاص برای اعمال ماده ۴۷۷ متاسفانه تبدیل به مرحله‌ای از رسیدگی شده است، عنوان کرد: به علت اینکه اکثریت درخواست‌ها رد می‌شود لذا موجب نارضایتی و ناامیدی در بین جامعه نسبت به دستگاه قضایی شده است.

مقررات ماده ۴۷۷ و تبصره‌های آن باید از حالت کلی بودن خارج شود

وی با بیان اینکه اولاً درخواست اعمال ماده ۴۷۷ باید مدت‌دار شود، افزود: ثانیاً استفاده از این ماده قانونی مهم باید به پرونده‌های مهم محدود شود، ثالثا شاخصه‌های اعمال ماده دقیقاً معلوم شود، صرف عبارت خلاف شرع بین بودن رای کافی نیست چرا که قیدی کلی است و هر شخص می‌تواند تاثیر خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

 طالبی جوجاده اضافه کرد:علاوه بر اینکه مقررات ماده ۴۷۷ و تبصره‌های آن در این رابطه باید از حالت کلی بودن خارج شده و به نحوی تنظیم شود که ضوابط دقیق و مشخص و معین باشد تا از برداشت‌های متفاوت و سلیقه‌ای جلوگیری شود.

دقت در رسیدگی فدای سرعت در رسیدگی شده است

وی تاکید کرد: اصرار بر آمارگیری و توجه بیش از حد به این موضوع، داشتن انتظار بیش از حد از همکاران قضایی در آمار کردن پرونده‌ها بیش از سقف معین و مشخص شده برابر استاندارد‌های تعیینی سبب شده است که دقت در رسیدگی فدای سرعت در رسیدگی شود و عمده اعتراضات و درخواست‌ها پیرامون این موضوع و ادعای عدم توجه به ادله و دفاعیات ارائه شده و عدم توجه به اظهارات است که با مطالعه برخی پرونده‌ها اعتراضات وارد است.

 رئیس دیوان عالی کشور: برای ساماندهی درخواست‌های اعاده دادرسی طرحی به مجلس ارائه شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری رئیس دیوان عالی کشور در رابطه با ضابطه‌مند کردن درخواست‌های اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ گفت: در قانون حد و مرزی برای درخواست‌های اعاده دادرسی تعیین نشده است و اصحاب پرونده درخواست اعاده دادرسی را ثبت می‌کردند. کاری که در رابطه با این درخواست‌ها انجام شده این است که به اصحاب پرونده‌ها اعلام شده ثبت اولین درخواست اعاده دادرسی از طریق سامانه قابل ارسال است، اما برای بار دوم باید درخواست‌ها حضوری تحویل داده شود و مدارک لازم به آن پیوست داده شود.

بیشتر بخوانید:

وی بیان کرد: برای ساماندهی درخواست‌های اعاده دادرسی بعد از انجام کار‌های کارشناسی، سال گذشته طرحی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در مرحله اول به تصویب رسید، اما عمر مجلس تمام شد و امیداریم این طرح در مجلس جدید به تصویب برسد.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد:اگر این طرح تصویب شود درخواست‌های اعاده دادرسی ضابطه‌مند خواهد شد.

اعاده دادرسی در قانون کشورمان ایران، به دو صورت انجام می شود

شایان ذکر است اعاده دادرسی در قانون کشورمان ایران، به دو صورت انجام می شود: اعاده دادرسی ۴۷۴ که از طریق دیوان عالی کشور انجام می‌شود و یک اعاده دادرسی که مبنای آن اشتباه «بین شرعی» است به این معنی که یک رأی از نظر شرعی اشتباه باشد که در فرآیند ماده ۴۷۷ قرار می‌گیرد و نهایتا باید توسط رئیس قوه قضاییه تصمیم‌گیری و به دیوان عالی کشور ارجاع شود.

منبع: میزان

‫۵ دیدگاه ها

  1. وقتی تعداد رائ های مشکل دار زیاد شد رسیدگی دوباره به آنها هم سخت می شود و خوب در این شرایط معلومه که چه اتفاقی میافتد…

  2. سلام با توجه به متن فوق لطفاً ترتیبی اتخاذ شود که نارضایتی مردم نسبت به مسئولین مراجع قضایی مرتفع گردد عدم رعایت قوانین و مقررات در حکومت جمهوری اسلامی ایران توسط مسئولین مراجع قضایی وصدور رای /داد نامه بدون لحاظ مدارک متقن کتبی شایسته نیست.

  3. سلام
    آیا می دانید چرا اینقدر درخواست اعمال مواد ۴۷۴ و ۴۷۷ از دستگاه عدلیه می شود؟
    جواب خیلی ساده است؛ عدم رعایت عدل و انصاف در فرایند رسیدگی، سلیقه ای عمل کردن، بی توجه به مدارک و مستندات (عامداً یا سهواً) ارائه و… .

    وقتی قاضی محترمی به اشتباه حکمی را صادر می کنند و نخواهید اعمال ماده ۴۷۴ یا ۴۷۷ کنید، آیا این موضوع باعث محروم شدن از حداقل حقوق انسانی نمی باشد؟

  4. قضات در خواسته گزارش از کارشناسان یا باید مخصوصا به موردی که مد نظر ایشان هست دقیق اشاره کند .وگرنه کارشناسان با بازی در کلمات قاضی رو گمراه و باعث رای هایی می‌شود که حق پایمال می‌گردد.طولاتی شدن جواب کارشناسان هم یکی از عوامل مهم هست که اصلا کارشناسان زیر بار این مسئولیت نمیروند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا