اخبار اسکوداویژه

دکتر کوشا: برخی می‌خواهند کانون وکلا از بین برود، می‌خواهند نظام وکالت را از تضعیف کنند

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا در نشست خبری امروز اسکودا از مصوبات مجلس یازدهم درباره نهاد وکالت انتقاد کرد و گفت: برخی می‌خواهند کانون وکلا از بین برود.

به گزارش وکلاپزس، نشست خبری امروز اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ساعت ۱۱ با حضور خبرنگاران و با وجود قطعی برق برگزار شد.

 دکتر کوشا در بخشی از این نشست از مصوبات مجلس یازدهم درباره نهاد وکالت انتقاد کرد و گفت: ما به عنوان هماهنگ‌کننده کانون‌های وکلا، انتظار داریم در کمیسیون‌های مجلس شرکت کنیم.

کوشا افزود: برخی می‌خواهند کانون وکلا از بین برود، می‌خواهند نظام وکالت را از تضعیف کنند.

وکیل بی سواد، قاضی را در حاشیه امن قرار می‌دهد

دکتر کوشا تاکید کرد: وکیل بی سواد، قاضی را در حاشیه امن قرار می‌دهد و مردم را ضعیف و توسری‌خور می‌کند چون کسی نیست که با اقتدار از آنها دفاع کند.

اگر به ما اعتماد ندارید کارشناسی‌های خارجی بیاورید

کوشا یا بیان اینکه «احساس می‌کنیم قوانین امروز بدون کارشناسی تصویب می‌شود و ذی‌نفعان امر، مداخله داده نمی‌شوند.» گفت: آثار منفی این قوانین باید بررسی شود. اگر به ما اعتماد ندارند کارشناسی‌های خارجی بیاورید تا استانداردهای وکالت جامعه ما را بررسی کنند و ببینند در مقایسه با استانداردهای بین المللی در چه شرایطی هستیم.

حتی محاکم قضایی نیز حاضر به پذیرش افرادی با نمرات کم نیستند

وی در ادامه درباره سخنان نقدعلی و خطاب به وی گفت: شما افرادی را که نمره‌های زیر ده کسب کرده‌اند، قبول می‌کنید و سپس از ما انتظار دارید که این افراد را به گونه‌ای آموزش دهیم که بتوانیم زندگی و حقوق موکلان را به دست آن‌ها بسپاریم. اما این خواسته در شرایطی مطرح می‌شود که حتی محاکم قضایی نیز حاضر به پذیرش این افراد نیستند. آیا واقعاً می‌توان به چنین کسانی اعتماد کرد و وظایف حیاتی یک وکیل را به آن‌ها سپرد؟

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا افزود: در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد ظهور وکلایی خواهیم بود که به جای دفاع از حقوق موکلان خود، به کارچاق‌کن‌ها و واسطه‌هایی تبدیل می‌شوند که صرفاً به دنبال کسب درآمد هستند، بدون اینکه به وظایف اخلاقی و حرفه‌ای خود توجه داشته باشند. این وضعیت نه تنها به تضعیف اعتماد عمومی به نظام قضایی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند عواقب خطرناکی برای جامعه به همراه داشته باشد.

تقاضای ملاقات با رئیس قوه قضاییه مورد موافقت قرار نگرفته است

کوشا در ادامه از عدم امکان ملاقات با رئیس قوه قضائیه خبر داد و گفت: از اول فروردین تاکنون چندین بار تقاضای ملاقات با رئیس قوه قضاییه را ارائه داده ایم اما مورد موافقت قرار نگرفته است.

وی افزود: خانه اصلی ما قوه قضاییه است، به مشکلات ما توجهی نمی‌شود. وکلا هنگام ورود به مراجع قضایی مورد بازرسی بدنی و ضبط موبایل قرار می‌گیرند. چرا؟ مگر از وکیل احساس خطر داریم؟

وظیفه ما پیگیری وضعیت کسانی است که به سبب انجام وظیفه یا در حین انجام وظیفه آسیب دیده اند

کوشا در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران در خصوص حمایت از وکلای در معرض خطر از جمله دکتر برهانی گفت: سیاست ما در حمایت از وکلا، حمایت از وکلایی است که به سبب انجام وظیفه یا در زمان انجام وظیفه در معرض خطر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آقای دکتر برهانی از دوستان ما است اما ما نمی‌توانیم یک سری از دفاعیات خود را علنی مطرح کنیم چون ممکن است شرایط برای ایشان سخت تر شود و اتحادیه هم مورد حمله قرار بگیرد.

کوشا تاکید کرد: از آقای داودی و کیخسروی و برهانی و… حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم علنی کنیم

اگر در پرونده برهانی مداخله کنیم صنف را در معرض خطر قرار می‌دهیم

رئیس اسکودا همچنین از نامه نگاری هایی برای حمایت از دکتر برهانی خبر داد و گفت: نامه‌ نگاری هایی انجام داده ایم و متاسف هستیم که ایشان در نتیجه ابراز عقاید سیاسی خود مورد تعقیب قرار گرفته اند اما از لحاظ صنفی وظیفه ما پیگیری وضعیت کسانی است که به سبب انجام وظیفه یا در حین انجام وظیفه آسیب دیده اند.

کوشا در پایان گفت: اما کسی که عقاید علمی و سیاسی خود را ابراز کرده حتما نتایج عملکرد خود را می‌سنجد و ما هم به او احترام می‌گذاریم اما اگر ما بخواهیم درخصوص پرونده ایشان مداخله کنیم صنف را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

‫۲ دیدگاه ها

  1. دوست عزیز آقای کوشا ، شما خیلی از کارها و هماهنگی ها رو از سال ها پیش بایستی انجام می دادید که ندادید و امروز به اینجا رسیدیم که معضلات و مشکلات زیادی در خصوص جذب وکیل وجود دارد ، ای کاش فارغ التحصیلان حقوق از هر کوی و برزنی نبودند و برخی دانشگاه های مطرح فارغ التحصیل در این رشته داشتند ، در برخی کشورها مانند آمریکا شما وقتی می توانی حقوق بخوانی که اول یک لیسانس در رشته های مرتبط علوم انسانی مانند ، فلسفه ، جامعه شناسی یا… داشته باشی و آن‌هم برخی دانشگاه های مطرح در آن سرزمین حقوق تدریس می کنند نه هر جایی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا