اخبار قوه قضاییهویژه

وکیل خانواده روح الامینی: درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی رد شد

وکلاپرس وکیل خانواده روح الامینی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی(دادستان اسبق تهران) از رد درخواست اعاده دادرسی مرتضوی خبر داد و گفت: در صورتی که مرتضوی به رأی اعتراض کند، این پرونده در دیوان عالی کشور بررسی می‌شود. 

میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح الامینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی اظهار داشت: ۲۱ مرداد ماه جلسه دادگاه بود که رسیدگی به پایان رسید و درخواست اعاده دادرسی مرتضوی رد شد و ۲۰ روز هم قابل فرجام‌خواهی است و در صورتی که مرتضوی به رأی اعتراض کند، این پرونده در دیوان عالی کشور بررسی می‌ شود.

وی با بیان ابلاغ رأی در شهریور ماه، گفت: قسمتی از پرونده مربوط به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران بود که رأی صادر شده بود و به دیوان عالی ارجاع داده شده بود و بازگشته بود و مجدداً‌ مرتضوی درخواست اعاده دادرسی و تجویز ماده ۴۷۴ را داد و به دادگاه کیفری یک استان تهران بازگشت و به شعبه ۸ دادگاه کیفری ارجاع شد و شعبه ۸ وقت رسیدگی تعیین کرد و دفاعیات طرفین اخذ شد و نهایتاً با توجه به اینکه این پرونده قبلاً هم در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده بود، با نظر اکثریت اعاده دادرسی ایشان رد شد.

بیشتر بخوانید: سعید مرتضوی و هفته نامه توس

سعید مرتصوی دادستان اسبق تهران و مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی بود که در دو پرونده «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد بود.

پرونده نخست مرتضوی در رابطه با حادثه کهریزک و پیرامون قتل ‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. مرتضوی در این پرونده به اتهام معاونت در قتل عمد به ۵ سال حبس محکوم شد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت او، حکم حبسش را به دو سال تقلیل داد.

پرونده دیگر مرتضوی درباره سازمان تامین اجتماعی و رای دیوان عدالت اداری بود. بحث این بود که مرتضوی در آن مقطع می تواند به عنوان رییس سازمان باشد یا خیر. این پرونده در دادگاه رسیدگی شد که دادگاه بدوی به مجرمیت و شش ماه حبس رای داد، اما دادگاه تجدیدنظر نپذیرفت و او را از این اتهام تبرئه کرد.

لازم به ذکر است دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای در سال ۹۷  اعلام کرد: سعید مرتضوی که به دو سال حبس قطعی محکوم شده بود، روز یکشنبه (۱۳۹۷/۲/۲) توسط مامورین پلیس دستگیر و بعدازظهر همان روز جهت تحمل محکومیت حبس به زندان اوین تحویل داده شد.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا