اخبار کانون ها

گزارش عملکرد هشتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اردبیل

وکلاپرس-هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اردبیل در روزهای پایانی دوره هشتم هیات مدیره اقدام به انتشار گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده در هشتمین دوره هیات مدیره این کانون کردند.

به گزارش وکلاپرس، در گزارش ارائه شده در ۵۵ بند به اقدامات هیات مدیره این کانون از جمله رفع مشکل بدهی ناشی از حق بیمه سه ماه وکلا، اتصال به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ایجاد زیر ساخت لازم برای دادرسی الکترونیک انتظامی و … اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

مشروح عملکرد هشتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اردبیل  به شرح زیر است:

عملکرد هشتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اردبیل

ببِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ»

سپاس خداوند دادار دادگستر را که به انسان قدرت و شکوه اندیشه، تغییر و تعالی را عطا فرمود و خدمت به خلق را بالاترین عبادت قرار داد توفیق خدمت به همکاران فرهیخته و جامعه بالاترین افتخاری بود که نصیب اینجانب و اعضای محترم هیأت مدیره گردیده است و بزرگ‌ترین سرمایه یک مدیر اعتماد، همکاری، مشارکت و نظارت اعضا می‌باشد بر خود وظیفه می‌دانم از تلاش‌ها و کوشش‌های همه همکاران گرامی، پیشکسوتان معزز، اعضای محترم هیأت مدیره‌های ادوار گذشته و فعلی، ارکان کانون اعم از اعضای محترم انتظامی و کمیسیون‌ها و کارمندان عزیز تقدیم و تشکر نمائیم.

قطعاً هر موقعیت در سایه لطف خداوند و تلاش شما همکاران فرهیخته اتفاق افتاده و مسئولیت عدم تحقق هر برنامه‌ای با اینجانب بوده و بخاطر هر آنچه شایسته و در شأن وکلای گرامی بوده و نتوانستیم انجام دهیم ضمن پذیرش مسئولیت آن، عذرخواهی می‌نمائیم. در این دوره تا زمان نگارش عملکرد ۸۰ جلسه هیأت مدیره تشکیل گردید و اقدامات و عملکرد هیأت مدیره در این دوره و دو بخش تقسیم می‌شود بخشی مربوط به اقدامات عمومی و جاری و بخش عمده عملکرد این دوره برای اولین بار اتفاق افتاده است.

۱- تغییر رویکرد مدیریتی: در دو سال اخیر نهاد وکالت بدترین دوران یک قرن اخیر را سپری کرد و رویکرد تحمیلی، سونامی تقنینی و اقدامات تضعیفی، قانون‌های وکلای دادگستری و وکیل و حرفه وکالت را با چالش‌های اساسی مواجه نموده است قانون اساسی نهاد وکالت را در فصل سوم به عنوان حقوق ملت به رسمیت شناخته است و بر این اساس «وکیل، مردم و مسئولیت اجتماعی» باید سرلوحه امور باشد و ما باید ضمن تلاش برای اجرای عدالت و آزادی، صدای به حق ملت برای بیان مشکلات جامعه و مطالبات به حق عمومی در چهارچوب قانون باشیم که در این صورت هر کانونی به مثابه پایگاهی برای صیانت و ترویج حقوق شهروندی و هر وکیل به مثابه مدافع حقوق شهروندی خواهد بود در شرایط فعلی نهاده وکالت نیازمند اتحاد و همدلی و انسجام داخلی و نواندیشی و تغییر رویکرد در داخل و بیرون است لذا با درک این امر مهم تغییرات اساسی در شیوه مدیریت و گذر از نگاه سنتی به نگاه نو بر کانون در اولویت قرار گرفت تا بتوانیم هم جایگاه خطیر کانون و استقلال کانون و وکیل را حفظ و هم نحوه احسن رسالت خود را انجام دهیم.

۲- مشارکت بر اساس فراخوان و شایسته سالاری: نهاد وکالت به عنوان کهن‌ترین نهاد مدنی کشور بر دو اصل مشارکت و نظارت استوار است در اولین اقدامات بعد از تشکیل هیأت مدیره برای مشارکت همکاران در ارکان کمیسیون‌های کانون فراخوان داده شد که با استقبال جمع کثیری از همکاران مواجه گردید و حضور همکاران در کانون فی‌نفسه مطلوب و زمینه مطلوب بهتری برای کارکردهای مثبت و تاثیرگذار می‌باشد و همه همکاران از سراسر استان با هر طیف و سلیقه‌ای در تمام ارکان کانون حضور دارند و بیش از ۲۳۰ نفر از همکاران در کمیسیون‌ها عضو می‌باشند همین امر و تقویت رابطه با بدنه نهاد وکالت باعث تقویت رابطه وکلا با کانون، افزایش فعالیت صنفی و کاهش تخلفات انتظامی و امیدواریم که همه همکاران در راستای اعتلای صنف مشارکت فعال داشته باشند تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکان حضور همه همکاران در امورات کانون با در نظر گرفتن اینکه کانون متعلق به همکاران است و همه همکاران و علاقه علاقمندان به فعالیت در کانون شایستگی و توانایی خدمت را دارند و باید زمینه برای حضور همه همکاران ایده‌های جدید و خلاق فراهم گردد.

۳- انتقال قطعی سند طبقه ۵ بنام کانون و پرداخت ثمن آن: ساختمان کانون که در دوره پنجم با مشارکت صندوق حمایت وکلای دادگستری خریداری شده بود دارای ۵ طبقه می‌باشد که دو طبقه متعلق به کانون و سه طبقه متعلق به صندوق بود و در دوره قبلی قرارداد واگذاری آن امضا گردید و سند انتقال دو طبقه دیگر نیز تنظیم شد در دوره حاضر با پرداخت ثمن طبق پنجم سند آن بنام کانون تنظیم و کل ساختمان متعلق به کانون وکلای دادگستری گردید که از تلاش هیأت مدیره ادوار گذشته و صندوق حمایت تشکر و قدردانی می‌نمائیم.

۴- پیگیری برای اخذ زمین با کاربری آموزشی و اداری: مذاکرات و مکاتباتی با نهادهای ذی‌ربط برای اخذ زمین صورت گرفته ولی هنوز محقق نشده‌اند که امیدواریم در دوره  بعدی این امر پیگیری شود چرا که با توجه به تعداد وکلا و حجم کاری کانون نیازمند یک ساختمان با فضای آموزشی و اداری دارای سالن آمفی تئاتر ضرورت دارد و امیدواریم در دوره بعدی محقق شود.

۵- اخذ تحصیلات بانکی: حسب پیگیری و مساعدت صندوق تمامی همکارانی که تا سال گذشته درخواست استفاده از تسهیلات  بانکی را داشتند از طریق صندوق به بانک ملی معرفی شدند و بسیاری از همکاران از تسهیلات بانکی خرید و تجهیز دفتر استفاده نموده و صرفاً همکارانی که زمستان سال گذشته معرفی شده بودند با مشکل مواجه شدند که پیگیری برای حل مشکلات همکاران ادامه دارد.

۶- رفع مشکل بدهی ناشی از حق بیمه سه ماه وکلا: در سال ۱۴۰۱ طی یک بررسی مشخص شده که تعداد کثیری از همکاران فیش سه ماه صندوق حمایت وکلای دادگستری را چندین سال واریز نکرده بودند که صرف نظر از اینکه امکان تمدید پروانه مقدور نبود بلکه در صورت وقوع حادثه عملاً فاقد بیمه تلقی میشدند که با پیگیری و تعامل با صندوق کلیه بدهی همکاران به صندوق تقسیط و تسویه گردید که جا دارد از ریاست و اعضای هیأت مدیره صندوق حمایت وکلا تشکر و قدردانی نمائیم.

۷- انتشار مصوبات هیات مدیره: در جهان امروز شفافیت یکی از مهمترین مؤلفه های حکمرانی مطلوب است. در راستای شفافیت است که رشد و گسترش نهادهای مدنی، آزادی بیان، آزادی رسانه ها و غیره توصیه می‌شود با اعتقاد و ایمان راسخ به شفافیت و اینکه هیأت مدیره باید خودش را در معرض انتقاد قرار دهد برای اولین بار اقدام به انتشار مصوبات هیأت مدیره نمودیم تا همکاران با نقد و پیشنهاد خود ما را یاری نمایند و کانون وکلای دادگستری از این منظر، می‌تواند پاسدار شفافیت و نظارت بر حکمرانی باشد که با توجه به تبرعی و افتخاری بودن خدمت در کانون و عملکرد شفاف، مدیریت نهاد وکالت را بهترین الگو جامعه قرار می‌دهد.

۸- ایجاد و راه اندازی سامانه وکلا و مکاتبات آنلاین وکلا با کانون: در ارتباط با حوزه انفورماتیک تا قبل از این دوره سیستم و سرور کانون فقط برای درج اطلاعات و نامه های دبیرخانه استفاده می گردید و استفاده دیگری نداشت. در خصوص قابلیت‌های استفاده از نرم افزار موجود به عنوان سامانه و کلا نیز از شرکت پشتیبان پیگیری‌های متعدد انجام شد و با پشتیبان سایت در خصوص ایجاد بخش ورود و کلا بر روی سایت هماهنگی ها انجام گرفت که النهایه این سامانه بر روی شبکه اینترنت قابلیت دسترسی یافت و بر روی آن قابلیت درخواست آنلاین و کلا از کانون بدون حضور در کانون میسر گردید. به جهت استقرار سامانه وکلا نخستین چالش موجود سرعت و کیفیت اتصال همکاران گرامی به سامانه مذکور بود که در این خصوص بر روی اینترنت اقدامات اساسی صورت گرفت اینترنت قدیمی و کم سرعت کانون که متصل به سرور بود از سرور قطع و با سیم کشی اینترنت پر سرعت فیبر نوری به اتاق سرور منتقل و بر شبکه مستقر گردید نظر به اینکه جهت دسترسی به سامانه نیازمند آی پی استاتیک می‌باشد آی پی با همکاری شرکت مخابرات برای کانون اختصاص یافت.

۹- اختصاص فایروال یا دیواره آتش و امنیت سرور: چالش حوزه انفورماتیک مسئله امنیت سرور است که بر روی اینترنت قرار گرفته بود با عنایت به اینکه هر سرور با قابلیت دسترسی از طریق اینترنت نیازمند اختصاص سیستم دیواره آتش (فایروال) سخت افزاری می‌باشد که به لحاظ جلوگیری از تحمیل هزینه گزاف به کانون یکی از دستگاه‌های قدیمی کانون که بلااستفاده بود به عنوان فایروال طراحی و اجرا گردید که به لحاظ افزایش سطح امنیت این سامانه بر روی شبکه توزیع محتوا گرفت و هم در فایروال و هم در شبکه توزیع محتوا دسترسی به سامانه از خارج از ایران محدود گردید تا از خطرات حملات سایبری مصون بماند.

۱۰- ثبت نام الکترونیک کارآموزان: با توجه به اینکه قبلاً تعداد کارآموزان مورد پذیرش کانون اردبیل تقریباً ۴۰ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ این تعداد به بالای ۱۰۰ نفر و سال بعد به بالای ۲۳۰ نفر رسید لذا امکان ثبت نام حضوری و فیزیکی برای پذیرفته شدگان مقدور نبود که در این راستا کلیه مراحل ثبت نام، بارگذاری و تکمیل اطلاعات و اخذ نامه استعلامات و مراجعه به پزشکی قانونی کارآموزان بر روی سامانه وکلا بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام گرفت که در راستای استعلام از سامانه پاکنا که فقط بر روی سرور اسکودا فعال بود درگاه اتصال به سرور اسکودا جهت استعلامات برخط پذیرفته شدگان ایجاد گردید.

۱۱- ایجاد سیستم پشتیبان گیری: با توجه به اینکه اطلاعات سرور کانون در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در اثر نوسانات برق به طور کلی از دسترس خارج گردیده بود که با بررسی و رفع مشکلات سرور تمام اطلاعات در دسترس قرار گرفته و سرور مجدداً فعال گردید که مستلزم هزینه هزینه و تعطیل امور بود که با راه اندازی سامانه پشتیبان گیری کلیه اطلاعات کپی و ذخیره می شود.

۱۲- تمدید الکترونیک پروانه وکالت: جهت رفاه حال وکلای محترم و جلوگیری از مراجعات غیر ضروری به کانون سیستم تمدید پروانه الکترونیکی بدون هیچ پیچیدگی با طراحی کاربرپسند طراحی گردید و تمدید پروانه صرفاً با ورود اطلاعات ضروری و پرداخت حق عضویت انجام گرفت و گواهی تمدید از طریق لینک سرور کانون در دسترس وکیل محترم قرار میگرفت که بالای ۲۵۰ نفر از این طریق پروانه خود را تمدید نموده اند.

۱۳- تقویت سیستم اینترنتی کانون: با انشعاب گیری از اینترنت فیبر نوری یک شبکه وایرلس به صورت مجزا از شبکه اصلی کانون ایجاد شد و ساختمان کانون تحت پوشش اینترنت وایرلس قرار گرفت که در مواقع ضروری امکان استفاده محدود صرفاً در جهت رفع نیاز برای وکلا نیز مقدور گردید.

۱۴- ایجاد شبکه داخلی در کانون: به منظور حفظ اطلاعات کانون و جلوگیری از جابه جایی اطلاعات در روی دیسک‌های جانبی شخصی بر روی سیستم کانون سرویس اشتراک گذاری ایجاد گردیده که مبادله اسناد و اطلاعات ضروری فی‌مابین کارکنان از طریق این سرویس انجام می‌گیرد.

۱۵- ثبت نام سیستمی کارآموزان در صندوق: در راستای سهولت ثبت نام کارآموزان جدید در سیستم صندوق حمایت و به منظور جلوگیری از اتلاف وقت در ثبت دستی و نفر‌به‌نفر کارآموزان در سیستم اطلاعات و تسریع امور به صورت سیستمی به صندوق ارسال و ثبت نام کارآموزان به صورت خودکار بر روی سیستم صندوق حمایت انجام می‌گیرد.

۱۶- ایجاد زیر ساخت و اتصال به شبکه دولت: با توجه به ایجاد سامانه مکاتبات شبکه دولت ارسال و دریافت نامه به صورت کاغذی در ادارات مرسوم نبود و موجب اتلاف وقت و هزینه می‌گردد که در راستای بهینه سازی و به روزرسانی فعالیت‌های کانون اتصال به درگاه سامانه مکاتبات شبکه دولت انجام گرفته و پس از آن بیشتر مکاتبات کانون از شبکه دولت ارسال و دریافت می‌گردد.

۱۷- ایجاد زیر ساخت و اتصال به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات: با عنایت به الزام اتصال کانون‌ها به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تمهیدات و زیر ساخت‌های اتصال به آن درگاه بررسی و اتصال به آن درگاه به عنوان چهارمین کانون با موفقیت به انجام رسید.

۱۸- ایجاد زیر ساخت لازم برای اخذ درگاه پرداخت الکترونیکی: جهت اخذ درگاه پرداخت الکترونیکی به علت قدیمی و غیر اصولی بودن سایت و زیر ساخت‌های کانون امکان اخذ درگاه فراهم نگردیده بود که در دو سال گذشته ایرادات وارده اصلاح و در سال جاری امکان دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی برای کانون میسر گردیده است.

۱۹- اخذ دامنه اختصاصی: دامنه‌های اختصاصی با نام ardabilbar.ir از درگاه رسمی ایرنیک به نام کانون وکلای دادگستری اردبیل ایجاد و به نام کانون ثبت گردید.

۲۰- برگزاری کلاس ها آموزشی و نشست مجازی: کلاس‌های مجازی کانون بر روی سامانه اسکای روم با هزینه معقول ایجاد گردیده و کلاس‌های مجازی با کیفیت مطلوب و قابلیت‌های مورد نیاز اساتید برگزار گردیده است که تاکنون بالای ۴۰ کلاس در این بستر برای کارآموزان گرامی برگزار گردیده است از بستر ایجاد شده بر روی اسکای روم در یک نشست مجازی با حضور کارگروه محیط زیست و فعالان محیط زیست و اساتید در خصوص دریاچه ارومیه نیز بهره برداری صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

۲۱- تبدیل پروانه کارآموزی به پایه یک به صورت الکترونیکی: کلیه مراحل تبدیل پروانه کارآموزان ۱۳۹۹ به پروانه پایه یک به صورت غیر حضوری و با ایجاد و طراحی سامانه بر روی سایت کانون انجام گرفت.

۲۲- ایجاد بسترهای لازم برای ارسال مطالب با هر حجمی از طریق لینک: بر روی سرور سایت کانون امکانی ایجاد گردید تا در صورت لزوم برای ارسال فایل یا اطلاعات با هر حجمی به کارآموزان یا وکلا این فایل بر روی سرور به صورت موقت بارگذاری و به صورت لینک از طریق پیامک ارسال می‌گردد تا در دسترس و کلا قرار گیرد.

۲۳- اخذ مفاصا حساب مالیاتی بصورت برخط و الکترونیک: نظر به الزام صدور گواهی ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت برخط این سامانه بر روی درگاه کانون راه اندازی و دسترسی مدیر داخلی محترم کانون به آن سامانه ایجاد گردید که در تمدید پروانه‌های سال ۱۴۰۲ تمامی مفاصا حساب‌های مالیاتی از طریق آن سامانه به صورت برخط اخذ و اقدام به تمدید پروانه گردید.

۲۴- مکاتبه برای دسترسی کانون به سامانه خودکاربری: در خصوص امکان دسترسی کانون به سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی و امکان ارسال لایحه برای کانون از طریق سیستم و با ابلاغ اوراق دادگاه انتظامی از طریق اظهار نامه سامانه بررسی‌های لازم انجام گرفت و نامه درخواست این امکانات برای کانون به دادگستری تقدیم گردیده که با توجه به اولویت دسترسی نهادهای دولتی، اداره فناوری اطلاعات قوه قضاییه فعلاً با این موضوع موافقت ننموده‌اند لیکن در صورتی که در آینده این امکان ایجاد گردد زیر ساخت کانون برای اتصال به آن درگاه برقرار است.

۲۵- نشست مشترک با نهادهای حقوقی و مدنی استان: نشست مشترک با نهادهای حقوقی و مدنی استان (کانون وکلای دادگستری- کانون کارشناسان – مرکز وکلای دادگستری – مرکز وکلای دادگستری – کانون سردفتران- نظام پزشکی) به صورت دوره ای صورت گرفت تا بتوانند هم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نمایند و هم اینکه در مقابل چالش‌ها و هجمه‌ها به صورت مشترک اقدام نمایند و امیدواریم که همکاری و همگرایی نهادهای مدنی و حقوقی در سراسر کشور تداوم داشته باشد.

۲۶- تجهیز و اختصاص طبقه اول کانون به عنوان سالن کنفرانس: برای برگزاری، جلسات مشترک و نشست با کمیسیونها و سایر اهداف طبقه اول کانون تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت.

۲۷- امضای تفاهم نامه با معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در کانون وکلای دادگستری اردبیل: کانون وکلای دادگستری در راستای حمایت از کودکان آسیب پذیر و در معرض خطر تفاهم نامه ای با معاونت حقوق شهروندی وزارت دادگستری امضا نموده و از آن تاریخ به بعد در جلسات معاونت اجتماعی استانداری در خصوص کودکان به عنوان یک عضو فعالیت می‌نماید و در جلسات معاونت مذکور شرکت و در حل مشکلات کودکان در معرض خطر و یا بهبود وضع کودکان مشارکت فعال دارد.

۲۸- تعامل با ادارات و نهادها: کانون وکلای دادگستری اردبیل با دادگستری کل استان و شهرستان‌ها و سازمان امور مالیاتی و فرماندهی انتظامی استان و سایر نهادها تعامل خوب و سازنده و جلسات مشترک داشته و جا دارد از ریاست محترم دادگستری کل استان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسین کثیرلو و ریاست محترم اداره کل امور مالیاتی استان هم تشکر و قدردانی نمایم که در حل مشکلات وکلا مخصوصاً در حوزه ابطال تمبر الکترونیکی و اتصال آن به سامانه و دسترسی آن به وکلا نقش اساسی داشتند.

۲۹- پیگیری و مکاتبه برای امکان ابطال تمبر مالیاتی در زمان ارسال لایحه اعلام وکالت: با توجه به اینکه ابطال تمبر مالیاتی وکلا به صورت الکترونیکی صورت میگرفت و امکان ابطال تمبر در زمان ارسال لایحه وجود نداشت مراتب به دادگستری کل استان و اداره کل امور مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور منعکس و پس از پیگیری‌های لازم النهایه ابطال تمبر مالیاتی و کلا هنگام ارسال لایحه فراهم گردید.

۳۰- دسترسی وکلا به میزان تمبر مالیاتی ابطال شده: با وجود الکترونیکی شدن امور و الزام قانونی برای اتصال قرارداد الکترونیک به سامانه مالیاتی، امکان دسترسی به میزان تمبر مالیاتی ابطال شده وجود نداشت و همین امر نیز باعث مشکلات عدیده شده بود که پس از برگزاری جلسات مشترک با دادگستری و سازان امور مالیاتی و مکاتبات لازم، وکلای محترم به تمبر مالیاتی خود دسترسی دارند که در حال حاضر پیگیری لازم برای اتصال ابطال تمبر با پرونده مالیاتی وکلا (در درگاه سازمان امور مالیاتی) صورت گرفته که در ماه های آتی عملیاتی شود.

۳۱- تبدیل پرونده پرسنلی وکلا از فیزیکی به الکترونیک: در دوره حاضر مقرر گردید کلیه پرونده پرسنلی همکاران اسکن و در کنار پرونده فیزیکی به صورت الکترونیکی هم نگهداری شود که این امر شروع شده و امیدواریم این روند تا تکمیل ادامه داشته باشد.

۳۲- انتشار دو دوره مجله کانون: دو دوره از مجله کانون وکلای دادگستری در این دوره چاپ شده و امیدواریم با مشارکت همکاران اهل قلم و دغدغه مند این روند سرعت و شتاب بیشتری به خود گیرد‌. و موضوعات صنفی چالش‌های آن آسیب شناسی گردد.

۳۳- کاهش پرونده های انتظامی با وجود افزایش تعداد وکلا و کارآموزان: در سال‌های اخیر تعداد وکلا تقریباً دو برابر شده است با وجود این، آمار پرونده انتظامی نسبت به دوره قبل کاهش چشمگیری داشته است حضور مستمر و روزانه هیأت رئیسه نقش اساسی در این امر داشته است در این دوره تا زمان تهیه گزارش ۱۸۵ پرونده انتظامی تشکیل شده است و ۱۲۹ پرونده از دوره های قبل باقی مانده بود ضمناً از مجموع پرونده های تشکیل شده ۴۷ پرونده مربوط به گزارش مراجع قضایی است با این وصف ۲۳ مورد کیفرخواست برای پرونده‌های دوره حاضر و ۲۷ مورد کیفرخواست مربوط به پرونده های سال قبل است و موارد کیفرخواست و همچنین اعتراض به قرارهای منع تعقیب به دادگاه انتظامی کانون ارجاع و رسیدگی شده است و باید تلاش کنیم که صنف را به سمت عدم وجود تخلفات انتظامی سوق دهیم و این امر محقق نخواهد شد مگر با اراده و همت همه وکلای گرامی، ضمناً جا دارد از اعضای محترم انتظامی اعم از دادسرا و دادگاه تشکر و قدردانی نمائیم.

۳۴- تشکیل پرونده الکترونیک انتظامی: در کنار پرونده فیزیکی پرونده الکترونیک هم تشکیل می شود و صرف نظر از اینکه این امر دارای مزایای متعدد بوده اما مهمتر از همه ما را به سمت رسیدگی‌های الکترونیک نزدیک تر میکند.

۳۵- دسترسی الکترونیک دادستان محترم انتظامی و دادیاران به پرونده‌های انتظامی: این امر نه تنها باعث تسریع در تصمیم گیری بلکه امکان دسترسی لحظه به لحظه به پرونده ها فراهم می‌نماید و با استفاده از گوشی تلفن همراه و یا رایانه می‌توانند هر لحظه پرونده ها را بررسی و اقدام و دستورات مقتضی را صادر نماید.

۳۶- ایجاد زیر ساخت لازم برای دادرسی الکترونیک انتظامی: اقدامات لازم برای ایجاد و تأسیس دادرسی الکترونیک انجام و به صورت آزمایشی هم صورت گرفته که برای رعایت مصلحت طرفین پرونده که از شهرهای دیگر باید حضوراً در جلسه حاضر می‌شدند یا جلسه رسیدگی در همان روز داشتند مفید خواهد بود موضع مقرر شد آزمایشی انجام و ایرادات احتمالی رفع گردد.

۳۷- مدیریت هزینه: در شرایطی که جامعه از گرانی و تورم و رشد بی رویه قیمت‌ها دچار مشکل شده است و منابع مالی کانون محدود و بر اساس پرداختی وکلا اعم از حق عضویت و سهم کانون و… اداره می‌شود در این دوره بر صرف جویی و مدیریت هزینه توجه خاصی شده و کانون وکلا که یک ریالی از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند به لطف خداوند تا به امروز به بهترین شکل ممکن مدیریت شده است. در آغاز دوره مبلغ ۱۴ میلیارد ریال کل موجودی کانون اعم از نقد و چک و سپرده بود و مبلغ ۳۱ میلیارد ریال نیز بدهی از بابت ساختمان و بیمه وجود داشت که بدهی ساختمان کلا پرداخت و تا به امروز مبلغ ۳۲ میلیارد ریال موجودی کانون می‌باشد و ۱۴ میلیارد ریال (۸ میلیارد ریال مربوط به دوره قبل و ۶ میلیارد ریال مربوط به این دوره ) نیز بدهی به صندوق می‌باشد تمامی هزینه و درآمدها مستند بوده و هر همکاری می‌تواند با مراجعه به کانون اسناد مربوطه را مشاهده نماید.

۳۸- انتشار صورت حساب مالی سالیانه: برای اولین بار عملکرد مالی یک سال اخیر انتشار می یابد و این امر در راستای شفافیت و اطلاع همکاران گرامی می باشد.

۳۹- حل مشکلات جاری و اداری با کمک فن آوری: صرف نظر از چالش‌های بیرونی که توان نهاد وکالت برای اثبات امر بدیهی استقلال و کسب و کار نبودن این نهاد صرف شده است در حال حاضر برای ۱۰۴۱ نفر پروانه وکالت صادر شده است که از این تعداد ۵۴۷ وکیل پایه یک فعال و ۳۳۳ کارآموز وکالت دوره کارآموزی را طی می‌نمایند و کارها و امورات جاری کانون نیز چند برابر شده که با مدیریت و استفاده از فناوری و الکترونیکی کردن امور توانستیم مشکلات را حل نمائیم و اگر چه به لحاظ زیر ساخت، کانون‌ها و دادگستری‌ها آمادگی چنین امری را نداشتند ولی به لطف خداوند تمامی امورات کار آموزان بدون وقفه انجام می‌شود و تغییرات حاکم بر مقررات نهاد وکالت و طرح ها و لوایح غیر کارشناسی اگر چه در حرکت نهاد وکالت تاثیر گذاشته ولی کهن ترین نهاد مدنی کشور با اتحاد و همدلی از این چالش ها عبور خواهد کرد.

۴۰- برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی برای کارآموزان و وکلای دادگستری و استفاده از اساتید مجرب و برجسته: در دوره حاضر با توجه به تعداد کاراموزان و تغییر مقررات کارآموزی به صورت مستمر هر هفته هم به صورت مجازی و هم حضوری در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی، جلسات آموزشی برگزار گردیده و از اساتید و وکلای فرهیخته استان و سایر استان ها استفاده شده ضمن آنکه کارگاه های آموزشی برای عموم و کلا هم برگزار شده است.

۴۱- برگزاری مراسم ۷ اسفند و تحلیف: دو مراسم سال روز جشن استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع مستقل و یک مراسم تحلیف در شان همکاران بزرگوار با حضور چهره‌های شاخص نهاد وکالت و مقامات استانی و استقبال همکاران گرامی برگزار گردیده است.

۴۲- برگزاری جلسات متعدد و مشترک با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان اردبیل: نشست‌های متعددی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در اردبیل و شهرستان‌ها در خصوص طرح‌ها و لوایح مربوط به نهاد وکالت صورت گرفت که متأسفانه غلبه نگاه اقتصادی بر تمامی امور برنهاد وکالت هم تأثیرات جبران ناپذیری گذاشت.

۴۳- تعامل با سایر کانون‌ها: در سال‌های اخیر کانون وکلای دادگستری اردبیل ارتباط و تعامل مؤثر و سازنده با سایر کانون‌ها و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری داشته است و تلاش بر این است که از ظرفیت و توانمندی‌های همدیگر برای بهبود امور وکلا و کانون استفاده شود.

۴۴- حضور فعال در اتحادیه: در همایش‌ها و نشست‌های اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و حساسیت در خصوص چالش‌های نهاد وکالت و تقسیم کار بین اعضای هیات مدیره و امکان حضور سایر اعضای هیات مدیره به عنوان نماینده شورای اجرایی و صندوق حمایت از وکلا.

۴۵- تهیه امکانات ورزشی: تهیه سالن ورزشی و استخر و ….. برای همکاران وکیل اعم از بانوان و آقایان و اعزام تیم فوتسال به المپیاد ورزشی.

۴۶- دفاع از نهاد وکالت و همکاران گرامی و تلاش برای حفظ استقلال و شأن وکیل: در این د سال با تمام توان و از هر ابزار و ظرفیتی برای دفاع از حقانیت نهاد کالت و همکاران گرامی استفاده شده است.

۴۷- حضور در صداوسیما: حضور در صدا و سیما و رادیو و انعکاس مراسمات کانون جهت دفاع از نهاد وکالت و نقش وکیل در احقاق حق.

۴۸- عقد تفاهم نامه با کتابخانه مرکزی: عقد تفاهم نامه با کتابخانه مرکزی و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر و برگزاری کلاس‌های آموزشی کارآموزان به صورت مستمر در سالن کنفرانس کتابخانه عمومی.

۴۹- انجام مکاتبات لازم و پیشنهاد برای بهبود و اصلاح امور و تعامل با دادگاه عالی انتظامی قضات: انجام مکاتبات لازم و پیشنهاد برای بهبود و اصلاح امور و تعامل با دادگاه عالی انتظامی قضات در خصوص نهاد وکالت با محوریت انتخابات و استقلال کانون وکلای دادگستری، مسائل انتظامی و صدور پروانه و همچنین آرای معارض از شعبات دادگاه عالی انتظامی.

۵۰- کنشگری صنفی و اجتماعی: در دوره حاضر در کنار امور جاری به مسائل صنفی و اجتماعی رویکرد متفاوتی شده است و از هر فرصتی برای حقانیت نهاد وکالت و مسئولیت اجتماعی با لحاظ حاکمیت قانون استفاده گردید به طوری که با استقبال همکاران فرهیخته مواجه شد و انعکاس این امر در روابط عمومی و فضای مجازی و استقبال همکاران گواه بر این امر هست و کارگروه محیط زیست تشکیل و در خصوص مباحث محیط زیستی با عالی‌ترین مقام دولت و مقامات استانی مکاتبه گردید و جلساتی با حضور اساتید و رئیس محترم سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی و اساتید دانشگاه و وکلا برگزار شده است که نمونه بارز وکیل، مردم و مسئولیت اجتماعی است و اگر چه این کنشگری شاید منتقدانی داشته باشد و یا به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید ولی فلسفه وجودی و اعتبار نهاد مدنی در دفاع از حقوق ملت تجلی می یابد.

۵۱- تهیه مستند و کلیپ‌های فاخر: تهیه مستند در مورد نهاد وکالت و فرهنگ هنر که برای اولین بار با تلاش همکاران وکیل صورت گرفته است و جای تقدیر و تشکر دارد.

۵۲- حمایت حقوقی از افراد نیازمند و تحت پوشش: اداره بهزیستی و کمیته امداد و افراد معرفی شده از سوی مراجع قضایی و همچنین افرادی که به کانون جهت حمایت حقوقی مراجعه نمودند و حضور همکاران در دادگاه برای مشاوره به افراد نیازمند از اقدامات کانون در زمینه وکالت معاضدتی و تسخیری بوده و حسب تصمیم هیأت مدیره مرکز مشاوره برای عموم در کانون در راه اندازی است.

۵۳- دیدار با وزیر اقتصاد و سایر ارکان وزارت امور اقتصاد و دارایی: در سال های اخیر تغییر مقررات مالیاتی و کسب و کار از چالش‌های اساسی نهاد وکالت بوده که کانون اردبیل در دفاع از وکلای محترم در این مورد از فعالان و تاثیر گذار ترین کانونها بوده و جلسات و مکاتبات متعددی تشکیل شده است.

۵۴- فراهم نمودن زیر ساخت‌های لازم برای ارسال تکالیف الکترونیکی کار آموزان: زیر ساخت لازم برای بارگذاری و ارسال تکالیف کارآموزان به صورت الکترونیک و امکان بررسی غیر حضوری آن توسط کمیسیون وجود دارد.

۵۵- استقبال از ایده‌های جدید و خلاق: ضمن استقبال از حضور پیشکسوتان باید زمینه برای حضور جوانان و کسب تجربه فراهم گردد و بر این اساس برای اولین بار همکاران جوان و کارآموزان گرامی در کانون عهده دار مسئولیت و نقش آفرینی در کمیسیون‌ها را بر عهده گرفته اند و با ایده‌های نو و خلاقیت نقش بسزایی در حوزه فن آوری و الکترونیک داشتند.

در حال حاضر با وجود همه اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها همه ما در خصوص صنف تکلیف داریم متحد و یکدست عمل کنیم و باید تلاش کنیم هیأت مدیره جدید که مستقر شد به نحو احسن بتواند فعالیت نماید و وظیفه داریم تا تلاش کنیم دوره بعدی بهتر و مؤثر تر از دوره فعلی باشد که در این صورت موفق خواهیم بود.

در پایان با اعلام اینکه تقریبا ۸۰ درصد عملکرد این دوره خلاقانه و برای اولین بار اتفاق افتاده است برای همه همکاران بزرگوار و مردم شریف ایران آرزوی سلامتی سعادت و سرفرازی و فردای بهتر و بهره مندی جامعه از وکیل مستقل به عنوان بال فرشته عدالت را از خداوند متعال خواستاریم.

 

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا